Glad midsommar sa myran!

Vissa saker som hänger ihop med sommaren glömmer man under vinterhalvåret.

Som att det finns myggor (dock inte sett nästan någon ännu i år), och getingar (inte heller sett) och flugor, spindlar och andra små kryp & kräk…

Och så då myror. Undrade varför det sprang en myra på golvet i toan. Och sedan såg jag en till, förvisso död, men då insåg jag att visst ja – då jag plockar blommor från trädgården följer myrorna med…

Hade tagit in tre stjälkar med gräslöksblommor. Ska se hur de torkar. Troligen via dem som myrorna kommit in till mig.

Dags för Elisas traditionella midsommarfrågor, det är ju fredag igen!

Hur spenderar du midsommar i år?
Mamma fyller år i dag, så en stund där. Efter det midsommarbastu och ett par lonkero.

Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat?
Sommaren har bara börjat. Vi har fått rätt mycket regn, men äntligen belönas vi nu till midsommar med +19 och sol 🌞

Vad betyder midsommar för dig – tradition, fest eller något helt annat?
Ett ganska vanligt sommarveckoslut, ibland är jag ensam, ibland med vänner.

Kommer du dansa runt en midsommarstång?
Tyvärr inte, den traditionen finns inte här, men en stång brukar finns på Skeppsbro-området.

Vad kommer finnas på ditt lunchbord?
I dag inget speciellt, imorgon är vi tre på grillfest hos en väninna.

    Dags för veckans fredagsfrågor

    Fredag igen! Ute är det mulet och ganska svalt, kring +13 grader. Sommaren kom av sig.

    Men jag är tacksam för att jag har fått ett år till i detta liv. Födelsedagsgratulationer strömmar in via Facebook, Messenger, Whatsapp och mejl. Jag fick till och med en dikt som jag kanske skriver in här senare.

    Nu har jag ändå tänkt börja med att svara på Elisas fredagsfrågor, och senare ikväll, eller imorgon, delger jag er vilket besked läkaren gav per telefon. Blir de fler undersökningar? Operation? Medicinering? Eller får jag ett besked om att provbitarna inte innehöll något alarmerande som kräver åtgärder?

    Min andra pelargon. Köpte den igår. Har inte fotat så mycket annat. Kanske blir nya bilder i dag. Tankarna har varit på annat håll.

    Temat hos Elisa är i dag ”Om bara det vore så”.

    Vad borde det finnas en knapp för i vardagen?
    Att stanna tiden då och då. I speciella ögonblick, eller som nu på försommaren då allt går så fort.

    Vad borde vara gratis för alla?
    Vård i olika former, och om inte gratis så billigare tandvård då den är så viktig.

    Vad borde det finnas mer av i livet?
    Kärlek, omtanke, respekt och empati.

    Vad borde få en egen högtid?
    Den bortglömda, ensamma, olyckliga människan. Vare sig det är en ensam äldre person, eller en ung person som mår dåligt. En ledig dag då alla skulle uppmanas ta kontakt med, besöka eller hjälpa en olycklig person.

    Vad borde komma med tydligare instruktioner?
    Jag har inte så mycket tålamod med instruktioner, men då de är viktiga får de inte vara skrivna med så liten text att man inte kan läsa dem utan förstoringsglas. De får inte heller vara för långa och invecklade.

      Blir inte ofta irriterad, men…

      … ska ta och svara på Elisamatildas fredagsfrågor som har IRRITATIONSMOMENT som tema.

      Egentligen kan bildvalet kännas lite fel, för vi har alltid fått så fin service här på hälsocentralen. Speciellt för mamma de senaste åren som hon behövt komma hit till labbet, få sårvård eller annat.

      Men visst avspeglar bilden TVÅ irritationsmoment. Vintern med sträng kyla som hållit i sig sedan nyårsnatten. I natt hade vi -21 och många har haft det kallare än så. Nu då solen lyser på dagen är det -17 grader.

      Jag känner också irritation för att vår fina bäddavdelning nummer fem i denna vårdcentral ska stängas… De som behöver vård flyttas till andra orter, kanske närmast grannstaden Borgå som ligger fyra mil bort. För anhöriga som är äldre, eller som inte har bil, blir det besvärligt eller omöjligt att besöka den som lagts in för vård 😦

      Vad stör du dig på i vardagen?
      Nu är det utan tvekan kylan som gör mycket besvärligt. Annars blir jag ofta lite irriterad om jag blir avbruten i mina jobb, så jag försöker allt oftare ha telefonen på ljudlöst så att varken samtal eller aviseringar avbryter.

      Vad stör dig mer ju äldre du blir?
      Skrikiga program och mycket blinkande. Våldsamma program på teve.

      När tappar du tålamodet snabbast?
      Om jag ska läsa långa bruksanvisningar eller knåpa ihop t.ex. en Ikea-möbel med massor av skruvar och pluggar osv.

      Vad stör dig med rutiner?
      Egentligen inget. Rutiner är bra.

      När kan du inte sova?
      Om jag har tidig väckning. Då är sömnen orolig eller obefintlig och jag vaknar flera gånger eller flera timmar innan klockan ens hinner ringa.

        Lyssnade på Stefan gånger två

        Även om januari månad är nästan slut vill Elisa att vi reflekterar över ordet NYÅR och vad det nya året, som förstås precis bara börjat, väcker för tankar.

        Men innan jag går över till frågor och svar, så ska jag säga att jag har lyssnat på Stefan som skrev i en kommentar i torsdags så här: ”Jag känner inte till Lovisa som stad, men jag lovar att du har många motiv kvar att fota. Lite fantasi och lite närhet till byggnader, skulpturer, planteringar m.m. och du kan fylla minneskortet både en och två gånger.”

        Jag tycker ju ibland att jag har fotat allt och jag inte vet vad jag ska föreviga härefter 😀

        Han har förstås rätt i det han skriver, så det blev en bild av svenska gymnasiet då jag gick till idrottshallen på torsdagskvällen.


        Resten av bilderna i inlägget har jag fotat då jag suttit hemma och pysslat vid tevebordet.

        Eftersom det enligt min åsikt kommer bara dåliga program på fredagar, eller repriser av bra program som Husdrömmar och Stugfixarkan, så blev det några avsnitt av Mumindalen på Arenan igår.

        Och sedan räddade Carina B kvällen åter en gång. Hon har för det mesta intressanta gäster. Igår inte de intressantaste genom tiderna kanske, men Stefan ”Ubbe” Sjur var en ny bekantskap och hans livsöde berörde.

        Så det blev nu så att jag lyssnade på Stefan gånger två. En bloggkompis och sedan den där från bandet Korslagda. Gruppen hette Korslagda Kukar förr, men skippade sedan det sista ordet för de kunde inte uppträda på dagis och heta så 😂

        Och så över till Elisas frågor.

        Har du tänkt på några nyårslöften för i år?
        Nej, gav inga nyårslöften, alltid bäst så. Tänkte för mig själv att jag ska försöka lära mig känna nya människor, och även fotografera mera och jag har kommit igång med det.

        Vad vill du förenkla istället för att förbättra?
        Få vardagen att rulla smidigare genom förenklad prioritering.

        Vad vill du uppgradera i ditt liv – liten detalj eller stor grej?
        Tror att det snart är dags för en ny vinterkappa, men det får bli till nästa vinter.

        Vad vill du ha mer plats för i din kalender?
        Lugn och ledig egentid. Som behövs för att jag ska kunna ha ordning här hemma, vilket i sin tur behövs för mitt välmående.

        Vad hoppas du att ”framtida du” tackar dig för om ett år?
        Att jag lyckats hålla mig i sådan form att jag kunnat fortsätta jobba och ensam klarat ekonomin. Om ett år har jag bara fyra månader kvar till pensionen.

        För övrigt, angående pension. Jag trodde aldrig jag skulle börja räkna år och månader och dagar till den… Men man ska tydligen aldrig säga aldrig 😉

          Malmgård slott, paparazzibild av mig själv och fem frågor

          Svenska dagen i Lovisa uppmärksammades bland annat med fest på Malmgård igår. Sextio gäster fick plats. Det bjöds på rundvandring i slottet / herrgården. Vi delades upp i två grupper.

          Här står min grupp i väntan på att få gå in till slottet. Det lär vara 3000 kvadratmeter stort.
          Det var + 11 grader ute och ni kan förstå att en sådan här stor byggnad håller man inte varm genom att elda i kakelugnar eller att ha värme-element med el påslagna 😀

          Så då jag gick runt i salarna där tänkte jag: ”Carita, du har nog riktigt varmt i din bostad om du under höst och vinter har +17 – +20 grader” 🙂

          Greve Henrik Creutz lotsade runt den grupp jag ingick i och han gjorde det med såväl humor som en enorm kunskap om det arv han förvaltar. Här berättar han om husets bibliotek och om skatterna där.

          Någon frågade av greven ”får man ta foton inne i slottet”. Han svarade ”ja, om ni tar bra bilder” 😀

          Så jag får hoppas att de här duger, annars får han väl ringa mig och be mig radera dem 🤣
          Sedan kan jag skriva här och berätta hur det gick – raderade jag eller inte?

          En av de enorma salarna, fråga mig inte vilken, och i vilken stil allt går just här. Stilarna i byggnaden varierar nämligen från jugend till barock och gud-vet-vad-allt-som-jag-inte-hann-uppfatta 😀

          Min rygg ropade Hosianna några gånger, men jag tänkte att hit kommer jag inte en gång till, eller eventuellt i sommar om jag tar mig på en rundtur då. Så pass unik kändes rundvandringen att jag bet ihop och gymnastiserade i smyg bakom någon vägg då och då för att klara turen.

          Riktigt kul sedan att en ”paparazzi från laande” fotograferade mig då jag arrangerade ett foto för Nya Östis. Jag visste inte att jag blev fotograferad, men fick bilden senare via Messenger 😀

          Jag har haft mer än fullt upp med jobb, en fotokurs, anhörigvård… och därför blev inlägget med svar på Fem frågor av Elisamatilda till denna sena kvällstimme.

          Vad skulle du säga att du är nördig om?
          Statistik, utan vidare.

          Vad känner du dig velig kring?
          Kommer inte på något sånt just nu.

          Vad är du helt emot?
          Finns mycket jag är helt emot. Krig, tortyr, mobbning, intolerans, rasism… listan kunde göras lång.

          Vad låtsas du förstå när någon pratar om det?
          Försöker att inte låtsas, men kan förstås finnas nåt ämne jag ibland tänker ”ok, babbla på… jag låtsas vara intresserad”… men det är ju inte särskilt fiffigt gjort.

          Vad är läskigt att veta mer om? 
          Gängvåld, narkotikamissbruk och -handel som är svåra att stoppa. Miljöförstörelse likaså. Finns mycket läskigt, men vi kan inte blunda för problemen.

          Fem en fredag med temat FEM

          Bilden tagen för ganska exakt en månad sedan. Nu återstår det snart bara att rensa bort resterna av sommaren från odlingen. Men då det varit så varmt flera dagar finns där blommor kvar, så jag väntar tills följande frostnätter tar allt.

          Hos Elisamatilda är temat i dag FEM. Hon har själv också svarat på frågorna, och via hennes blogg hittar du länkar till alla andra som är med i utmaningen.

          Nämn fem saker du inte kan leva utan.
          Låter lite dramatiskt det här med att inte kunna leva utan, och allvarliga svar skulle ju vara luft, vatten, kärlek, värme och sånt. Men går vi på det mer lättsamma, vardagliga planet där vi inte inkluderar människor och relationer är det
          – mobiltelefonen som styr mycket (bankärenden och annat)
          – internet (där jag spelar datorspel, har Blogglandia, betalar fakturor osv.)
          – datorn
          – frukost
          – sängen som ger mig viktig nattsömn

          Nämn fem små saker som gör din dag bättre.
          Vatten, goda vänskapsrelationer, bloggen, ledig dag utan tider att passa, värme från kakelugnen.

          Nämn fem platser du trivs extra bra på.
          Inomhus hemma, sommartid i Äppelvikens trädgård, på lugn plats vid Lovisaviken, på restaurang med goda vänner, i buss på innebandyresor.

          Nämn fem saker du ofta glömmer bort.
          Jag kommer inte ihåg vad jag glömmer 😂
          Äh, kollar vad Elisa skrivit för att få tips… ja, jag glömmer att lägga mig i tid och att ta pauser i jobbet. Att diska och städa lite varje dag, och ibland glömmer jag mobiltelefonen på toan 🙂

          Nämn fem saker du säger oftare än du borde.
          Och så och så och så och så… då jag gör olika saker hemma.
          Ei ooo heleeppoo (dialektalt på finska – ”det är inte lätt”).
          Hopi hopi (jag skyndar på mig själv eller på sånt som jag vill ska gå snabbare).
          Inte lätt att bli gammal…
          Voi kakka ändå (äsch, va skit).

            Fem en fredag, Guilty Pleasures

            Fredag igen! Och dags att svara på Elisas frågor. Googlade de engelska orden, fastän jag var nästan säker på att jag visste vad det betydde. Ai Overview svarar ungefär så här: Orden kan förklaras som ”något man tycker om men som man också kan skämmas för eller dölja”, till exempel en hemlig matvana, en viss typ av musik eller en aktivitet man helst gör ensam.

            Bilden är en allmän illustration, för jag behöver inte i hemlighet här hemma smaska något jag tycker om. Vill jag se fördelar med att bo ensam är det här en av många 🙂 Äter vad jag vill, när jag vill, på vilken plats jag vill.

            Vad är det mest lättsamma eller fåniga du kan fastna med i timmar?
            Ett par datorspel, Jewels of Rome och Bookworm.

            Har du en tv-serie, film eller bok du ofta återkommer till?
            Bond-filmerna kan jag se hur många gånger som helst. Den norska tv-serien ”Där ingen kunde tro att någon kunde bo” är också en favorit.

            Vad är den enklaste lilla lyxen du kan ge dig själv en vanlig tisdag?
            Sovmorgon.

            Finns det något barnsligt du fortfarande älskar att göra?
            Blåsa såpbubblor.

            Vilket litet nöje i vardagen gör dig orimligt glad?
            Bloggarna och min dagbok.

              Knasigt är dagens tema

              De här glada gummorna som Inge Löök är upphovskvinna till får symbolisera det som är knasigt och roligt i livet. De här vykorten sänder jag ofta i postcrossingen och kan då berätta att konstnären är från Lovisa. Det här kortet for för en tid sedan till Nederländerna.
              Gummorna är kända i nästan hela världen, många postcrossningmedlemmar önskar få kort med motiv av de roliga gummorna.

              Hos Elisa är temat idag KNASIGT och jag ska svara på hennes frågor.

              Vilken pryl i ditt hem skulle du klara dig längst utan?
              Liten pryl = potatisskalare. Använder så gott som aldrig.
              Större grej = diskmaskin. Slutade använda den då den hakade upp sig på ett 4,5 timmar långt eko-program… har haft ut kontakten men inte på månader testat om maskinen funkar normalt igen. Klarar mig bra med att diska för hand.

              Vad skulle du sakna mest om du helt plötsligt inte fick använda internet på en månad?
              Väldigt mycket, men allra mest min blogg och vännernas bloggar. Även ett spel jag ofta spelar för att varva ner.

              Om du kunde trycka på ”shuffle” på din vardag – vad tror du skulle hända?
              Jag skulle troligen bli ännu mer snurrig än jag ibland redan är 🤔😂

              Om du fick dubbelt så mycket tid på ett vardagsmoment – vilket skulle du helst förlänga?
              Att skriva hör till min vardag, så det skulle gälla sådana projekt. Artiklar och Blogglandia.

              Om du var tvungen att leva ett helt år i en filmgenre – vilken genre skulle du välja?
              Låter mycket knasigt 😂 Googlade olika genrer och kom fram till att det finns något som heter ”romanbaserad film” och då skulle jag gärna leva ett år med min karaktär Adrian Debutsky och få ihop en fjärde bok om honom.

                Fredagsfrågor med twist!

                Riktigt roligt med Elisas frågor idag, då temat är vardagstwist. Lagom lättsamt 🙂

                En av mina första solrosor, som jag odlat från frö. De blir ungefär en dryg meter höga.

                Svarar här emellan på Elisas frågor och visar längre ner bilder av solrosor som finns vid Stenparkens rastplats vid Strandvägen. Gul och solig dag till er alla, här har vi nästan +20 grader och härlig sensommarvärme!

                Om du bara fick äta frukost till middag resten av veckan – vad skulle du välja?
                Mackor, sådana äter jag ofta ändå.

                Om din dammsugare kunde prata, vad skulle den säga till dig?
                Använd mig två gånger i veckan. Jag blir så hungrig när jag så sällan får nåt i magen.

                Vad skulle hända om du bytte din kvällsrutin mot din morgonrutin?
                Ser på teve, läser och skriver om kvällarna. Skulle kännas konstigt att slå på teven på morgonen, men visst har det hänt att jag gjort det nån gång.

                Vilken vardagssituation borde ha en pausknapp?
                Ibland går timmarna och dagarna för fort. Borde kunna pausas lite under de finaste sommardagarna.

                Vilken aktivitet i kalendern skulle behöva planeras in lite oftare?
                Promenader eller cykelturer skulle gärna få ske alla dagar.

                Så gott som utblommad är den största.

                Vardagsglädje – ett trevligt tema!

                Elisas fem frågor gäller Vardagsglädje. Det är ett trevligt tema att ta sig an en ledig fredag och då jag äntligen fick sova ostört. Säger inte hur länge jag sov, men upp med tuppen var jag inte 😂

                Mina blommor ger mig stor glädje i vardagen, särskilt pelargoner. Men jag har ju ett trettiotal totalt, av både blommande växter och grönväxter.

                Finns det en doft som direkt gör dig på gott humör?
                Det finns många, måste jag välja? Har en duschkräm från Lexington som känns lyxig och en parfym som doftar rosenbuske. Parfymen är i krämform och väcker minnen från barndomen då rosenbuskar doftade så gott hos mammas faster.

                Vilken vardagsuppgift gör du faktiskt gärna?
                Bloggar gärna varje dag. Och vissa jobbuppdrag gör jag också väldigt gärna. Älskar ju att skriva.

                Vilken låt gör vardagen roligare för dig just nu?
                Pharrell Williams ”Happy”.

                Finns det en vardagsvana du vill bli bättre på för att må bra?
                Lägga mig före midnatt, få en bättre sömnrytm.

                Vilken liten detalj i ditt hem gör dig glad varje gång du ser den?
                Min nalle från barndomen är mig kär. Alla levande växter skänker mig glädje ❤

                På tal om prylar så finns de här redan i affärerna. I augusti. Och Halloween har vi väl först i november?

                Jag tycker prylarna är roliga men köper inte längre sånt här, dels för att jag försöker göra mig av med prylar, dels för att de är säsongbetonade och sedan ska ställas undan.

                Men är jag riktigt ärlig så är de där små vita och svarta spökena, som man kan ha värmeljus i, väldigt roliga och söta.

                Jag sätter inte den här bilden som den första i min blogg i år. Då jag länkade på Facebook i fjol med en bild av Halloweenprylar tog FB bort länken och hävdade att jag försökte marknadsföra något och komma åt en massa klick 🙄