Låt tiden stanna – älskade högsommar 💕

Vad är vackrare än en bukett med sommarblommor i en burk på ett bord med en vacker dug. Smått plock att äta, här gjorda av smördeg, kaviar och creme fraiche. Kanske där var lite ost också. Blev serverade dessa och lite chips på en träff med vänner igår.

Smördeg kan ju tacksamt varieras nästan i det oändliga. Sätt in en liten korvbit, kyckling, paprika, olika ostar, små tomatbitar, variera med kryddor, lök, lax, löjrom… du kommer säkert på en massa själv 🙂

Det är nu jag önskar att jag kunde stanna tiden. Men då det inte är möjligt försöker jag fånga ögonblicken, njuta i stunden.

I morse vaknade jag redan fem över fem första gången. Tänkte att nu ska jag gå ut en sväng. Men ångrade mig då jag såg att det vara bara elva grader 🙂

Nu värmer solen redan, verkar vara +17 i skuggan och det är lagom. Den där tidiga turen får vänta till en något varmare morgon.

Skulle fotografera humlan med makroinställning, men den var inte med på noterna. Jag fick bara ett foto där insekten vackert kom med. Sedan flög den vidare till något annat dukat blombord 🙂

Efterlängtad frissatid i dag ❤

Hoppas ni alla har det lugnt, lagom varmt och skönt.

Glad måndag 22-06-2026

Blommor från väninnans trädgård. Hon sa vad den hette men nu minns jag inte namnet på den mer.

Det soliga vädret fortsätter, det blir en väninneträff också i dag. Jag kanske tar cykeln dit så får benen lite rörelse 😀

Annars har jag övat på lugnt pensionärsliv. Tar en sak i taget i sakta mak.
Det finns ju att göra här hemma. Ta bort ren tvätt, byta lakan, diska, städa undan ditt och datt som ligger framme sedan dagen innan.

Tids nog blir det jobb igen. Har ett sex veckors vikariat lite längre fram, med tio timmars jobb per vecka. Lagom.

Och så ser jag på reprisen av ”Hotell Romantik” i Sveriges TV1. Jag tycker om samtalen som förs där, tankar om livet, glädje och sorg. Själv har jag ju gett upp hoppet om att det finns någon där ute som skulle fatta tycke för mig. Jag vill inte ha en sambo, och personen som ska bli pusselbiten i mitt liv ska vara emotionellt intelligent, verbal och empatisk.

Jag tycker själv inte att det handlar om krav från min sida. Pusselbiten har säkert också sina önskemål och där kanske skon sedan börjar klämma. Jag är en udda fågel och det vill jag förbli, alltså jag vill vara den jag är… och vem vill inte det? Tror att alla vill bli älskade precis sådana som de är.

Såhär skulle man ha det!

Det ska bli lite blandade bilder fastän kameran inte varit med så flitigt som tänkt och planerat. Den här fantastiska viloplatsen finns i trädgården hos en väninna. Tänk att ligga där och ta en liten tupplur eller läsa en bok.

Det är Veckans foton som gäller och Åke håller i den traditionen. Skyltsöndag med Professordeutsch likaså, den roliga utmaningen som bloggvännen BP tidigare hade hand om.

Det är Sommarsolståndets dag i dag. Både underbart och aningen vemodigt. Det vänder ju nu och kvällarna mörknar minut för minut. Men än kan vi njuta länge av sommaren här på våra breddgrader.

Att sitta vid stora köksbordet och äta frukost och skriva dagbok, samtidigt som vinden leker i spetsgardinen, det är sommar det!

Ute kvittrar fåglarna, enstaka bilar brummar förbi, någon mås släpper ett skri.

Två fönster öppna i köket nu när det är +22 grader ute. Jag tror det var första natten som vi hade rätt varmt. Jag cyklade hem från grillfesten runt klockan 22 igår, i kortärmad klänning, och frös inte ett dugg 🙂

Den här bilden tog jag faktiskt redan i slutet av mars, då jag första gången efter vintern cyklade till Drottningstranden och sedan tog mig över Kronobron till vikens västra strand. Här behöver jag inte göra någon översättning, men varsågoda, dagens lektion i finska.

Mitt i sommaren

… är temat hos Åke som rattar loket i utmaningen Hoppa på tåget. Titta in hos honom, finns fina bilder och ett skojigt inlägg i dag.

Många år har jag tänkt, då jag vaknat kring fyra eller fem eller så ”sent” som halv sju, att nu borde jag stiga upp. Hoppa på cykeln, ta kameran med, fotografera och filosofera.

Men än har det inte blivit av. Lätt inspirerad av Nacka-Åkes inlägg blev jag ändå.

Mitt i sommaren – eller, Sommaren mitt i bakelsen?

Mamma fyllde 92 år igår och jag ville testa på att göra en enkel variant av pavlova. Min har lemon curd under bären och grädden. Fler bär av olika sorter hade vi kunnat ha, men då hade det troligen blivit svinn, så vi nöjde oss med jordgubbarna.

Mamma ville ha fler bär efterhand och även mer grädde, så jag lassade på 🙂

I dag blir det grillfest hos en väninna. Satsar på att få fina bilder där.

Glad midsommardag till er alla. Ljusaste, finaste tiden och Finlands flaggas dag, ser jag i kalendern.

Glad midsommar sa myran!

Vissa saker som hänger ihop med sommaren glömmer man under vinterhalvåret.

Som att det finns myggor (dock inte sett nästan någon ännu i år), och getingar (inte heller sett) och flugor, spindlar och andra små kryp & kräk…

Och så då myror. Undrade varför det sprang en myra på golvet i toan. Och sedan såg jag en till, förvisso död, men då insåg jag att visst ja – då jag plockar blommor från trädgården följer myrorna med…

Hade tagit in tre stjälkar med gräslöksblommor. Ska se hur de torkar. Troligen via dem som myrorna kommit in till mig.

Dags för Elisas traditionella midsommarfrågor, det är ju fredag igen!

Hur spenderar du midsommar i år?
Mamma fyller år i dag, så en stund där. Efter det midsommarbastu och ett par lonkero.

Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat?
Sommaren har bara börjat. Vi har fått rätt mycket regn, men äntligen belönas vi nu till midsommar med +19 och sol 🌞

Vad betyder midsommar för dig – tradition, fest eller något helt annat?
Ett ganska vanligt sommarveckoslut, ibland är jag ensam, ibland med vänner.

Kommer du dansa runt en midsommarstång?
Tyvärr inte, den traditionen finns inte här, men en stång brukar finns på Skeppsbro-området.

Vad kommer finnas på ditt lunchbord?
I dag inget speciellt, imorgon är vi tre på grillfest hos en väninna.

    Det var ju D, ja

    Bilderna har inget med bokstaven D att göra. Men ett inlägg utan bilder går inte heller för sig, så jag visar de pioner min väninna hämtade i lördags. Till vänster hur buketten såg ut på lördag, till höger hur den såg ut igår onsdag. Helt fantastiska blommor. Jag byter vatten varje dag och låter dem bara ha lite på botten av vasen.

    Hos Klimakteriehäxan är det bokstaven D som gäller. Igår då jag hade min kvällssits i soffan, där jag ofta skriver och läser, gjorde jag en spontan lista på trevliga och bra saker och företeelser. Utan att grunna något skrev jag ner de tio första jag kom på.

    Diamanter, dator, dimma, dansa, driftig, delaktig, dörrar, design, dokumentärer, drömmar.

    Av D-orden som klingar bäst valde jag ut DESIGN, för sådan intresserar mig, även om jag inte har råd att skaffa så mycket i den vägen. Såg igår på ett program om nordiska designers från Danmark, Sverige, Norge och Finland. De är såväl många som fantastiska.

    Något annat jag behöver dagligen är DATORN.

    Och så då DRÖMMAR. Jag drömmer mycket om nätterna och våra drömmar i livet ska vi inte ge upp.

    Angående dokumentärer tycker jag att ni som har möjlighet att se ”Att sälja en sommarstuga” ska göra det.

    Då jag funderade på ord dök också en del med lite negativ klang upp: Dejting, dyster, dynga, dryg, dåre, dumbom, dyrt… 🙂

    Dejtingen kunde jag skriva hundra inlägg om… Har inte dejtat via nätet på några år nu eftersom resultatet alltid var detsamma. ”Kan vi ses direkt, kan vi ringa direkt”… och när vi ses så helst inte på offentlig plats, säger han som ofta är upptagen eller enbart ute efter sex, eller på något annat sätt en mycket underlig person… Dejtingsajterna är nästan heller aldrig gratis och jag vill inte betala för sånt skit, där så kallade matchningar ändå inte leder till nånting vettigt.

    Sol igår, ösregn i dag

    Försenad födelsedagsgåva av väninnan från Borgå. Hon vet att jag läser mycket, därför fick jag bokmärket. Texten är fyndig, för om du läser så kollar du inte hela tiden mobiltelefonen.

    Klistermärken vet hon också att jag älskar, och en väldoftande tvål är ju aldrig heller fel.

    Att dela på en flaska vin blir ofta aningen billigare än att köpa 2 x 2 glas. Alkohol är ju fortfarande dyrt i Finland, spelar ingen roll att vi är EU-land, så inte gäller samma regler här som till exempel i Grekland eller i andra EU-länder.

    Nu ska vissa regler kanske ytterligare luckras upp här. Det kan bli söndagsöppet på Alko, och det tycker jag är bra. Många andra affärer har ju också söndagsöppet.

    Kanske det bara är Sverige som har strängare regler än vi? Numera får vi ju köpa vin i mataffärerna, dock får de inte vara starkare än 8 procent.

    Efter åratal av stränga regler och hård beskattning dröjer det förstås innan ändringar kan ske. Allt ska diskuteras mycket noga innan nya lagar kan träda i kraft. Huvudsaken är att något sker, stegvis, mot en liberalare alkoholpolitik.

    Jag vet att det råder väldigt olika åsikter kring det här. Tack och lov råder även åsiktsfrihet i vårt land 🙂

    Väninnan från Borgå anländer med buss. Det här var igår och vi hade tur med vädret för en gångs skull.

    I dag, onsdag, öser regnet ner och det ska hålla på hela dagen.

    Vardagsbild och några ”hur är det möjligt”

    Ha kameran med i vardagen, där finns alltid något att fotografera.

    Ibland funkar den tankegången och här är det tankning på gång 🙂

    Igår uppstod några ”hur är det möjligt”-tankar.

    Den ena gällde en tonfiskburk. De brukar har bra datum och så hade även denna. I alla fall då jag köpte den för ett par, tre år sedan 🙂 Tydligen hade den följt med i flytten och nu har jag snart bott två år i Äppelviken. Abbas tonfisk i tomatsås hade ändå datumet februari 2026, så den for i soporna. Hade också en Abbas tonfisk i vatten i skåpet med datum som går ut nästa år. Innehållet ur DEN ska jag se till att jag äter upp.

    Och så har vi följande fråga, prislappen på ett par nya byxor.

    Priset 15 euro för ett par capribyxor var det inget fel på. Inte storlek och modell heller. För en gångs skull, ett mycket lyckat köp, de var väldigt bekväma och nu går jag då inte jämnt i leggings härefter.

    Men lappen, ja. Ni ser den där plastgrejen som har stuckits in i byxan. Varför är det svårt att hitta den andra ändan då man ska klippa bort dessa otyg? Den satt mycket knepigt inne i en sömn och jag var tvungen att peta länge och väl och försiktigt för att kunna klippa bort lappen och plastbiten. Lämnar man ena plaständan kvar kan man vara säker på att den minsann letar sig fram och sticker en i magen eller ryggen.

    I-landsproblem, javisst, men irriterande i högsta grad 😂

    Idag lyser solen faktiskt och regnvarningarna som gavs för några dagar sedan syns inte mer, så det kan bli en riktigt trevlig dag tillsammans med en väninna.

    Glad måndag, och Mumin-månader!

    Som jag skrev häromdagen hade jag helt glömt bort att lägga ut maj månads bild från Muminkalendern, och detsamma skedde i början av juni. Så nu kommer de båda samtidigt.

    Precis lika förväntansfull som Mumin är på bilden inför sommarmånaderna var även jag i maj. Solen ska skina, jag ska kunna gå barfota i gräset, om inte förr så mot slutet av maj. Och jag ska njuta av blomsterprakten.

    Jag tror att jag gjorde det. Sög i mig allt jag såg av krokusar, scillor, maskrosor, vitsippor, tulpaner…

    I juni ska det vara terrassväder eller rentav strandväder. Här ser det lite ut som om Muminfamiljen är i Frankrike eller i Italien 🙂 Solen lyser över stranden och havet är blått. Det kunde vara ett brunt golv och en blå vägg, men där finns fåglar och en sol.

    Här fortsätter det ostadiga vädret. Dag efter dag längtar jag efter sol och värme. På datorn står det +16 grader och lätt regn, även en åskvarning ges. Korta glimtar av solen som försöker tränga genom det grå ger mig förhoppningar om att vi KANSKE kunde få se den lite mer.

    Men GLAD MÅNDAG, ropar odlingsspalten, här är myllan våt!
    GLAD MÅNDAG att vakna till också för att Sverige besegrade Tunisien stort i den första VM-matchen.

    Och om vädret fortsätter så här med regn blir det inte någon cykeltur i dag heller, men då tänker jag med gott samvete sitta inomhus och läsa mina vänners bloggar. Har försummat dem några dagar igen.

    Många av dem är med i Glad måndag-utmaningen som jag startade för 560 veckor sedan. En lista på dem som är med finns HÄR! Besök gärna mina vänners bloggar!

    Gig med Zion, och veckan som gick

    Simon Zion, tredje i Idols i Sverige 2015, numera bosatt i Californien, men kommer från Ekenäs i Finland, gästade Café Saltbodan i Lovisa igår. Han uppträdde ensam med sin gitarr och trollband sin publik.

    Bilden blev inte så bra fastän jag hade nattinställning i dunklet, men det var trevligt att Simon gav sig tid att tala med alla som ville tala med honom.

    Fint fönster. Ute öste regnet ner, men inne i Saltbodan var det varmt och mysigt. Hade det inte varit tämligen varmt ute, runt +13, skulle det ha känts som höst. Men sommarregn är sommarregn och jag kan gå utan strumpor i skorna 🙂 Men paraply behövdes.

    En liten skylt syns där på bilden av fönstret, men här kommer veckans skyltbidrag, och lektion i finska. Itsepalvelu = självbetjäning, och det är ju biltvätt det gäller. Pesu = tvätt. Christian ser till att Skyltsöndag lever vidare.

    Och bilder från veckan som gick tycker Nacka-Åke att vi ska visa. Han och många andra bjuder på såväl fina foton som trevliga vardagsberättelser på sina bloggar.

    En vecka sedan jag cyklade hem genom den här parken, där de finns små broar och Lovisa-ån mynnar här ut med två grenar till Lovisaviken.

    Smultronplantorna blommar och det bådar ju gott, detsamma gäller jordgubbarna, tomaterna, paprikan och gurkan.

    Välkända vyer från Kronobron som går från Rosenstranden till Drottningstranden. Här är det mysist att sitta på en bänk då det är fint väder och att blåsa såpbubblor, för det gör jag fortfarande.

    I dag är det första dagen på länge som vi har lite sol. Prognoserna visar ändå mer regn och vi har åskvarning, så det är väldigt ostadigt.

    Önskar er alla en skön söndag!