Glad måndag! 29-04-2019

Sista måndagen i april. Snart är det redan maj månad!
Jag ska försöka njuta varje dag av att se naturen åter vakna till liv ❤

Fågelkonst på Almska Gården.

Med denna färgglada konstfågel som badar i lila ljus i taket önskar jag dig en färgglad och förhoppningsvis även solig dag!

Strax före åtta i morse var det bara +1 grad och det ska vara rätt svalt den närmaste veckan, men det är bara att ta som det är och jag är glad så länge solen visar sig från en klarblå himmel.

Vi börjar nu också använda en del nya redaktionella rutiner och hoppas att arbetet börjar löpa ännu smidigare. Min vikarie blir också så småningom allt mer varm i kläderna och lär sig hela tiden mer om mitt jobb, vilket på sikt gör att jag kan ge ifrån mig ett visst ansvar och ha några lediga dagar då och då.

Det gör att jag känner att det här är en GLAD måndag! Kramar till er alla!

Om näthat av olika slag

Läste en bra artikel i Hufvudstadsbladet i dag om en politiker som blivit utsatt för näthat. Jag har ju också från och till blivit utsatt för sådant, men inte i samma utsträckning och på samma sätt som hon.

Någon anmäler ändå kontinuerligt min blogg till Facebook och ber dem se till att jag inte kan sprida mina blogginlägg där.

Tidigare stoppades ju också ett tv-program om mig, eftersom det handlade om min blogg… Den är inte  förfärlig, men så här funkar mekanismerna då det finns någon eller några som vill tysta ner andra.

I dagens läge behövs det inte längre riktig misshandel och hot för att stoppa folk. Metoderna är mer sofistikerade än så, och mycket enkla att genomföra i tysthet och anonymitet.

Även den här formen av anmälningar och försök till att tysta folk är ett slags mobbning, tycker jag. Facebook står maktlös eftersom det inte finns resurser där för att kolla att min blogg inte är en hatblogg.

Jag har sluppit hårda kommentarer via bloggen, sådana som ”du ska dö”, ”vi ska göra ditt liv till ett helvete” osv. Sådant förekommer ju, och ”Trolljägarna” i (ett tv-program i Sverige) var bra på att leta rätt på många av de värsta trollen.

Skulle jag få sådana kommentarer blir det polisanmälan direkt. Ett troll som förföljde mig för ett par år sedan slutade då jag tillsammans med en tekniskt bevandrad person kom hen på spåren via den ip-adress och server som hen använt. Till och med fastän hen använde ett wifi-nätverk.

Tänk så mycket energi folk lägger ner på sådant här. Att hata och förfölja andra, att göra livet surt för personer som inte tycker lika som du.

Jag tänker fortsätta vara öppen om det här, för om jag ger upp låter jag ju dem som inte gillar mig vinna.

Nya Östis fyra år!

I dag fyller Nya Östis på riktigt fyra år. Vi firade med medarbetarna som bjöds på lunch i torsdags, eftersom den riktiga födelsedagen i år råkade infalla på en söndag. Tanken är att fira större då vi fyller fem år nästa år!

Jag har skrivit mycket om det förr. Alltså att den här tidningen produceras på ett unikt sätt, utan fast anställda. En del är frilansare, andra jobbar via sina egna små företag för Nya Östis.

Konceptet har överlevt fyra år fastän många medieexperter förutspådde en snar död åt tidningen då den grundades i april 2015.

Jag minns hur jag läste allt som skrevs i och om den här tidningen just den våren. Jag jobbade själv i ett större mediehus då och på en ny regiontidning. Jobbet som gjordes där utfördes proffsigt, men jag saknade allt det lilla, totalt lokala.

Därför sade jag upp mig sommaren 2016 och började själv frilansa för NÖ. Sedan november 2017 är jag redaktionschef, och även om jobbet kräver massor av tid är det belönande då så många läsare säger att det är just den här typen av tidning de vill ha. Få orkar numera med negativa och vinklade nyheter, senast i går hörde jag en kvinna säga att hon bara vill veta vad som händer och har hänt i Lovisa och då talade hon inte om bränder och olyckor och om politiska strider av olika slag.

Det finns så många tidningar och andra medier som skriver om sådant här. Och som ger materialet gratis på nätet.
Vi har en annan mission att fylla ❤

Skyltsöndag, den 28 april 2019

Det finns ännu några skyltminnen från Andalusienresan (Spanien med Nya Östis-läsare).

Här kommer ett. Det är inte så noga med hur sladdar är dragna och jag antar att rören som omger skylten lyser i neon på natten. Skylten är inte den vackraste men innehåller den viktigaste informationen om de olika bostäderna som finns till salu med ett, två eller tre sovrum.

Det är bloggvännen BP som förvaltar Skyltsöndag som en annan bloggare, Pumita, startade för några år sedan. Hos BP finns länkar till andra som är med i Skyltsöndag.

Det är bara fyra grader varmt nu klockan nio på morgonen. Kontrasten till gårdagen är stor. Temperaturen kan gå upp till 12 senare och just nu lyser solen från en klarblå himmel.

Jag ska ha en effektiv dag i dag i olika arbetstecken. Då är det bäst att ha telefonen och alla aviseringar på ”stör ej”. Först översätter jag texter ett par timmar och sedan börjar jag förbereda nästa veckas Nya Östis.

Konst, god mat och vårgrönska

Utställningen Nyfikna fåglar i Almska Gårdens övre våning har skapats av elever i Sävträsk skola. Roliga inspelade fågelläten får en att känna att man verkligen kommit in i en sagoskog.

I nedre våningen visas konst från kulturhemmen Villa Biaudet och Villa Nordström ännu söndagen den 28 april.

Jag var där med Lovisa lärdomsskolas elevförbund i dag i samband med föreningens årsmöte.

En len soppa på jordärtskocka med rostad bacon till förrätt, gös med nässelsås och potatispuré och sedan efterrätten citronsorbet med maräng.

Det har varit en varm dag och jag säger som bloggvännen Antonia att man kan se från dag till dag, eller nästan från timme till timme, hur grönskan tilltar. I natt föll ett välkommet regn och genast blev det grönare ute 🙂

Utsikten från balkongen på kvällen med speglingar av min pelargon. Till höger syns äppelträden som har beskurits hårt, det var säkert nödvändigt.

Och tre flaggor som ligger slaka mot stängerna fick jag med 🙂 Det är nationella veterandagen i dag. Ska tända ett ljus till min morfars minne. Han stupade i kriget.

Sista varma aprildagen?

Där ute har det börjat komma lite grönt på buskar och träd. Det är så oerhört vackert, verkligen bästa tiden på året.
Gäller att njuta ännu i dag, för nu ska det bli kyligare med temperaturer på 11-14 grader (bättre förstås än minusgrader!).

Jag somnade i stolen på balkongen under duntäcket i går. När jag vaknade halv två på natten gick jag in. Det är inte bra för muskulaturen att sova i korgstolen, men då och då går det ju an.
Om jag hade en säng där skulle jag sova där. Vem vet, kanske det blir så en dag!

Nyhetsmorgon i Sveriges TV4 och riksnyheter bland annat om regeringsbilden i Finland via Hufvudstadsbladet.

Jag har försökt ha en lugn morgon. Tittar oftast på Sveriges TV.
Har några översättningar att sköta den här helgen. Ett årsmöte med middag i dag. Tidningsförberedelser snurrar också i huvet mest hela tiden 😀

Nu ska jag faktiskt försöka fixa det så att jag inte NÅT jobb alls lördag-söndag 4–5 maj. Få se hur det lyckas 😀

Jag doftar kryddhylla

Den här bilden tog jag av misstag av mig själv i kväll 😀

Jag visar hellre den i dag än  bilder av sånt jag äter 🙂 Var på restaurang med två väninnor och sa då jag steg in i bilen att om det är nån som doftar kryddhylla är det jag.

Citron… det är allt jag minns av flera dofter min ekofrissa nämnde i dag. Men håret doftar mer än så och mycket gott. Som en kryddhylla i en veganrestaurang? Det retar mig SÅ att jag är dålig på att känna igen dofter så att jag kan säga att det här är choklad, det här är rosmarin, det här är citron, … jag saknar ord för dofterna. Jag njuter av dem, men jag är helt borta med vinden när det gäller att beskriva dem…

4-års kalaset för Nya Östis

… började klockan 10.30 med utdelning av 240 tidningar (totalt delades 500 extra ex ut). Några av dem som jag och annonsansvariga körde ut landade i Forsby och i Pernå kyrkoby, andra i Lovisa centrum.

En extrafin parad hade vi jubileet till ära 🙂

Sedan bjöd tidningens understödsförening medarbetarna på lunch på Degerby Gille.

Egentligen fyller tidningen fyra år söndagen den 28 april, men på grund av att det då är helg firade vi redan nu.

Vackra blommor prydde borden.

Efter lunchen redaktionsmöte och planeringen av nästa veckas tidning börjar. Jag försöker ha lite lugnare dagar fredag, lördag, söndag då veckans fyra första dagar är så intensiva. I morgon har jag frissa – äntligen! Sex veckor sedan senast.

I kväll är det balkongen och tidningar som gäller. Balkongen har blivit en verklig oas för mig. Där finner själen ro.

Det är lite disigt i dag. I Hufvudstadsbladet läste jag som sandstormar som fört sand från Sahara upp i rymden och den skapar fantastiska solnedgångar även hos oss i norr.

Kollade stjärnhimlen i natt

Bilden är inte från min balkong, den är från en bildbank.

I går vid midnatt tog jag mitt duntäcke och gick ut och lade mig i korgstolen på balkongen. Det var en stjärnklar natt. Jag tyckte mig se ett flygplan som långsamt vandrade över himlavalvet, eller också var det något ljusfenomen.

Där på balkongen kände jag mig både liten och stor, lycklig och vemodig. Jag hade gärna somnat där, men riktigt så bekvämt har jag inte lyckas göra det för mig ännu i mitt uterum. Den dagen kan nog ändå komma 🙂