Lördag är min lediga dag, hittills vanligen den enda då jag ger tid enbart åt mig själv. Ser fram emot att få flera sådana dagar i framtiden, ungefär efter den sjätte oktober 🙂
Jag har kvar en hel del bilder från evenemanget Lovisa Historiska Hus och ska börja portionera ut dem.
Här kommer del ett från Pitkänpöydäntalo (fritt översatt Det långa bordets hus).

Bakom huset löper Mariegatan, som också är min adress i dagens läge. När man kommer in på tomten öppnar sig en stor och lummig gård som sträcker sig ända ner till Strandvägen, och därifrån har familjen utsikt över Strandparken och Lovisaviken.

Ett växthus och en gårdsbod, där keramik och andra produkter finns till salu och där värdinnan i huset ibland visar hur hon jobbar.

Några av Kaisa Korpelas härliga keramikarbeten. Blommorna kan fungera som prydnader i sig men också som stöd för klättrande växter. Var och en kommer säkert på användningsmöjligheter själv 🙂

En bild från verandan. Det fanns solrosor i väldigt många av LHH-husen, det var ju högsäsong för dem då sista helgen i augusti.

Utsikt från husets terrass och trappa mot gården och Strandvägens park. När jag ser allt det lummiga är jag så glad för att många öppnar sina hem under LHH och att vår stad är lummig och kan visa sina bästa sidor åt alla tusentals besökare. Vi hade ju tur med vädret i år också.
























