Ensam? Ja, men ändå inte.

Den här bilden kan symbolisera ensamhet. Skuggor av det förflutna. Livets förgänglighet. En står kvar, en annan har brustit och slokat.

Maskrosen såg jag för en tiden sedan på mammas gård. Som ett konstverk stod den där i eftermiddagssolen.

Jag läste på Facebook ett inlägg av en person som kände sig ensam och som tycker helgerna är värst för den som bor ensam.

Jag har varit singel över tio år, bor ensam och har inga barn. Men på något sätt har jag vant mig och jag har min syster och ganska många vänner i mitt liv som jag umgås med ofta. Det som är festliga helger för andra, såsom nu midsommaren med vistelse på stugor och holmar med familjer och vänner – det blir mest vilodagar för mig. Jag sover länge och hämtar krafter för att orka i jobbet som ensamföretagare.

En gammal pelargon i motljus. Tyckte att också den var vacker. Dessutom får den nya knoppar och symboliserar för mig att livet går vidare, även ”gammalt kan blomma upp”.

Den här helgen utgör som sagt några ”vanliga lediga dagar” då jag försöker hämta krafter. Samtidigt jobbar jag vidare med flyttbestyren. Igår fördes åter några lösa saker till nya bostaden och jag vattnade tomaterna i växthuset. De har verkligen vuxit till sig 🍅❤

I dag: kanske besök på gravgården, kanske besök i vintageaffär som har helgöppet. Tvättmaskinen och diskmaskinen går. Jag fortsätter packa och planerar kommande flytt så gott jag kan.

Midsommardags, och fem frågor

Den här midsommarhälsningen fick jag av min vän, professor Bo Lönnqvist, via mejlen häromdagen. Han skriver alltid så vackert och högtidligt, denna gång så här:

Till Carita – Tappra kämpe – i bildningens snårskog. Tack för många berikande nummer av Östis under höst och vår. Med denna hälsning och en uppvaktning  genom Riddaren i Kejsarkronan vid stranden av Kulla å av önskar jag Dig en skön sommartid.

Hos Elisamatilda är det också midsommar som tema denna fredag.

Hur spenderar du midsommar i år?
Dels i arbetets tecken, dels med flyttförberedelser. Eventuellt en liten utfärd eller fikastund.

Vad gör du helst på midsommarafton?
Tar det lugnt hemma.

Har du någon midsommartradition?
Något år köpte jag blomsterkrans för håret, ibland har det varit att se midsommarstången resas på Skeppsbron. I år är fokus satt på flyttbestyr.

Kommer du dansa runt en midsommarstång?
Den traditionen har vi inte här som jag bor. En stång finns på Skeppsbro-området men sällan som någon dansar kring den.

Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat?
Jag tycker att sommaren precis har börjat, dryga två månader av den återstår ❤

Kakdagar och ganska mycket nu

Vi har firat en 90-åring nyligen och det var mycket trevligt även om det tog på krafterna. Så är det ju med allt då man själv inte längre är en ungdom, har heltidsjobb och på sidan om en flytt på gång 😂 Men det här var viktigt. För det var vår mor som fyllde år ❤

Efter jobbet massage i dag och sedan med flottigt hår till affärerna för att handla till mamma. Tänker ibland att många som ser mig gå där, ibland med käpp, må tänka att jag förfallit helt. Smutsigt hår och kan knappt gå… Men det finns godtagbara förklaringar till allt 🙂

De gånger jag ser att Café Favorit har sin pavlova i disken är det ett måste att köpa en, och sådan dag var det i dag.

Jag köpte flamstekt lax till mig själv men något midsommarfirande blir det inte i år heller. Dels har jag jobb som jag måste få undan så att flytten går smidigt, och dels har jag – just det, flytten att tänka på. Flyttgubbarna och bilen kommer på fredag om en vecka.

Det känns som fredag i dag, men kanske jag ska säga ”lyckligtvis bara torsdag ändå”. Kanske får en hel del gjort under helgen?

Mina kära bloggvänner – hoppas ni har överseende då jag inte just nu under dessa mest intensiva kommande dagarna har tid att kommentera så mycket hos er. Men jag läser, så mycket jag hinner! Kramar till er alla!

Haravankylän hurahdus, trädgård i Räfsby

Haravankylän hurahdus, nytt objekt i Öppna Trädgårdar. Den här muren, eller resterna av den, gillar jag. Vi glömde att fråga, men jag antar att här har funnits en byggnad som kanske varit fallfärdig, men så har husägaren låtit spara en del av den. Nu utgör den en fin inramning för ett viloställe i trädgården.

I porten till gården välkomnas gästerna så här.

Enligt Google Lens, rödbladig smällspirea. Rätta mig om jag har fel.

Den här lite ”vildvuxna ängen” mellan busken och träden, som en triangel mitt på gården, är vacker. Här finns mycket för insekter att gotta sig åt, och alla pollinerare behövs ❤

Fint fönster och fin detalj

Fotograferade ganska mycket i söndags då det var Öppna trädgårdar. Det är så jag vill ha det även framöver. Tid för upplevelser, att dela med mig av foton från min omgivning.

Fönstret finns i Kungsdammens försäljningsbod och den lilla ängeln som hänger där är så fin ❤

Lite fläckar av regn och några repor i glaset, det är fint det också. Allt ska inte vara perfekt. Och så syns där en insekt 🙂

I dag har foton tagits i den bostad där jag nu bor, för den ska hyras ut till någon annan. Det var en liten utmaning att få allt så snyggt som möjligt 😂 Lådor med färdigt packade flyttsaker stuvades in under stolar och skåp. Jag sa till hyresvärden och hans fotograf att de får ta det som det är, och förståelse fanns.

Jag har sovit dåligt några nätter. Mest för att tusen tankar tumlar runt i skallen. En del har med tidningsjobbet att göra, och där är det mest hektiskt från måndag till onsdag. Andra tankar har med flytten att göra, hur ska jag hinna med allt? Jag jobbar så mycket jag orkar, men vet ni åldern… och krångelbenet, de tar ut sin rätt 🙂

Stämningar från Öppna trädgårdar

Det kan kännas gå inflation i mina inlägg från Kungsdammens trädgård, men jag och min syster tycker mycket om att besöka den då den ligger ett stenkast från vårt barndomshem.

Cafeterian har öppet så gott som alla veckoslut om somrarna om jag inte förstått saken fel. Kungsdammens Olga och hennes nära och kära håller öppet även till jul då det är Öppna julhem, och som nu då det var Öppna Trädgårdar och sedan även under evenemanget Lovisa Historiska Hus. Besökare kommer från när och från fjärran.

En av ingångarna till gårdscafeterian. Den andra ingången skymtar till höger. I samma byggnad säljs en hel massa underbara inredningsprylar. Jag har nu fått sätta band på mig själv för att varken köpa blommor, inredningsprylar eller något annat alls INNAN jag har flyttat och ser vad jag vill har var.

Men här fanns en sak, en mycket vacker bricka, som jag gärna vill att flyttar hem till mig på min nya adress ❤

Här satt jag på en bänk, med dammen bakom ryggen. Kom ihåg hur vi hade åkt skridsko där som barn och pulka i en packe från Engströms gård.

När jag här ger mig tid att andas lugnt, att känna vinden i håret och dofterna från blommor och grödor – då inser jag, i alla fall just i den stunden, att jag lever i nuet. Att nuet är det enda vi har.

Visar fler bilder imorgon och på onsdag!

Skyltsöndag 2, och kommentarer som värmde

Äntligen hann jag besöka kafeterian Pikku Eetu på Östra Åsvägen i Lovisa. Den är tillsvidare öppen bara då och då, och hundar är välkomna.

Jag ska banne mig nog hinna med några andra här i centrum den här sommaren också. På Café Favorit går jag ofta, men det finns också Helgas café och Tuhannen Tuskan kahvila och Kungsdammens osv.

Det har blivit alldeles för lite av sådant som ger mig glädje i vardagen, eller på helger, möten med människor, där jag får höra berättelser om olika livsöden. Då jag får känna att jag själv lever.

Försäljningsdisken i det lilla caféet, inrymt i ett gammalt stockhus.

Kaffe, toscabulle och vatten, och en vacker gammal virkad duk.

Gamla möbler, tavlor och bonader har tagits i bruk här. Det råder en familjär stämning och ett lugn, långt från det hektiska med villervalla, oljud och trängsel.

Plåtugnen är ny men mycket annat av inredningen är gammalt.

Det finns sittplatser inomhus men också några ute på gården.

Kvinnan som driver kafeterian tillsammans med sin man gjorde mig varm om hjärtat i dag. Dels med alla de historier hon kunde berätta om huset och om sakernas ursprung, dels även för att hon sa att jag inte ska lyssna på dem som vill krossa mina drömmar.

Jag hade då sagt att jag snart flyttar till ett gammalt hus och att det länge har varit en dröm jag haft. Jag berättade också om en del kommentarer som jag fått. Kommentarer som handlar om att jag kanske nu inte riktigt förstått vad det handlar om att bo i ett gammalt trähus, till exempel då det blir vinter.

”Huset lever och andas”, sa kvinnan. ”Så ska det vara. Det är underbart att uppleva årstiderna. Att sitta vid en öppen brasa. Och det finns ju kläder att hålla sig varm med, täcken att krypa under. Låt ingen nånsin ta den glädje du nu känner ifrån dig. Lyssna inte på dem som säger så där.”.

Nej. Jag ska inte längre lyssna på dem som gör mig ledsen.

”Tvivla aldrig på dig själv och kasta inte bort en enda sekund av ditt liv. Det är för kort och du är för speciell” (Ariana Grande)

Skyltsöndag den 16 juni 2024

För ett drygt år sedan besökte vi på Nya Östis läsarresa Kivik och en äppelgård där. Nu när jag faktiskt inte har några nya foton med skyltar från min hemtrakt duger den här bra. För Skyltsöndag som bloggvännen BP förvaltar vill jag ju inte missa.

I dag ska jag föra bort textilavfall och tomflaskor. Röjer lite varje dag, men det går långsamt då jag inte kan röra mig så bra. Benet blev väldigt styvt igår. Vissa dagar är det bättre, vissa sämre.

Vi har öppna trädgårdar i Lovisa i dag, och jag ska försöka hinna besöka ett par av dem tillsammans med min syster.