Lovisabild, en lekpark

Lekparken börjar ta form.
Lekparken börjar ta form.

Den här lekparken, som ännu inte är helt klar, upprör känslorna i Lovisa. En del tycker den är på tok för dyr med miniatyrhus, staket, specialunderlag, gungor m.m.
Man frågar sig varför vi inte asfalterar gator som är i dåligt skick i stället, eller gör något åt sysselsättningsfrågor.

Andra tycker att parken behövs. Dels för alla barnfamiljer, dels för att den marknadsför staden och vi blir påminda om att filmen Onneli ja Anneli (Ada och Glada) filmades i vår stad. Del två, en uppföljning, ska också filmas här i vinter.

Min bild blev inte så bra. Det hade störtregnat just innan och vattnet strilade ännu ner samtidigt som åskan mullrade ovanför huvudet på mig. Så jag tog bilden från bilfönstret.

Den här dagen har känts ganska bra. Vi hade roligt på jobbet
Jag gjorde en personintervju med en poet och kände glädje då jag satt och skrev ut den.
Jag tycker ju väldigt mycket om mitt jobb, både som vikarierande nyhetschef  och som reporter.

Alla utmaningar jag har framför mig, både inom jobbet där vi har omstruktureringar, och inom privatlivet som ska byggas upp från scratch … de känns inte alls hotfulla. Något av det värsta har ju redan hänt – jag har förlorat min bästa vän, min make, till en annan kvinna.

Men jag håller på att vänja mig vid tankarna på att varje dag är ett nytt äventyr och att en prins kan stå och vänta på mig bakom följande krök på vägen 🙂

Bilder – försommar på K16

I dag åkte skorna och strumporna av. Finns det något härligare än att känna solvarmt gräs under fotsulor och mellan tårna?

Ostbricka i solen. Chilimarmelad, osttärningar och det som inte syns på bilden surskorpor, olika salta kex och svart Koskenlaskija. Vi var fler som mumsade och tyckte att det inte gjorde nåt fastän osten svettades.

Sedan tornade plötsligt mörka moln upp sig, det blev svalare i luften och åskan mullrade i fjärran. Efter en stund öste regnet ner. Så bra att allt pollendamm försvann. Naturen behöver vatten ibland och luften blir frisk och klar.
Och alla vattentunnor är till brädden fulla!