Glad måndag, och Mumin-månader!

Som jag skrev häromdagen hade jag helt glömt bort att lägga ut maj månads bild från Muminkalendern, och detsamma skedde i början av juni. Så nu kommer de båda samtidigt.

Precis lika förväntansfull som Mumin är på bilden inför sommarmånaderna var även jag i maj. Solen ska skina, jag ska kunna gå barfota i gräset, om inte förr så mot slutet av maj. Och jag ska njuta av blomsterprakten.

Jag tror att jag gjorde det. Sög i mig allt jag såg av krokusar, scillor, maskrosor, vitsippor, tulpaner…

I juni ska det vara terrassväder eller rentav strandväder. Här ser det lite ut som om Muminfamiljen är i Frankrike eller i Italien 🙂 Solen lyser över stranden och havet är blått. Det kunde vara ett brunt golv och en blå vägg, men där finns fåglar och en sol.

Här fortsätter det ostadiga vädret. Dag efter dag längtar jag efter sol och värme. På datorn står det +16 grader och lätt regn, även en åskvarning ges. Korta glimtar av solen som försöker tränga genom det grå ger mig förhoppningar om att vi KANSKE kunde få se den lite mer.

Men GLAD MÅNDAG, ropar odlingsspalten, här är myllan våt!
GLAD MÅNDAG att vakna till också för att Sverige besegrade Tunisien stort i den första VM-matchen.

Och om vädret fortsätter så här med regn blir det inte någon cykeltur i dag heller, men då tänker jag med gott samvete sitta inomhus och läsa mina vänners bloggar. Har försummat dem några dagar igen.

Många av dem är med i Glad måndag-utmaningen som jag startade för 560 veckor sedan. En lista på dem som är med finns HÄR! Besök gärna mina vänners bloggar!

Dagens blomma och lite fotboll

Hoppa på tåget hos Åke har Dagens blomma som tema. Det här är min ampelpelargon. Syrenerna där bakom har blommat ut och nu då det både regnat och blåst mycket har blommor också fallit till marken.

På teve snurrar fotbolls-VM och jag tittade från och till på Canada-Bosnien och Hercegovina som slutade 1-1 igår. Det blev inga toppenbilder via teven, men jag lyckades fånga Canadas mål 😀

Nästan alla matcher går så pass sent, mitt i natten eller tidig morgon i Finland. Har lite koll på Norges och Sveriges matcher, och en av Sveriges börjar faktiskt klockan 20 här så den ska jag försöka komma ihåg att kolla.

Ikväll blir det inte så mycket teve. Ska träffa en väninna och snarvla bort en stund, och äta något gott.

Det regnar mest hela tiden nu. Bara +13 grader och varje kväll säger dom på teve att det KANSKE blir lite sol, men nu har vi inte sett den mer än ett par minuter de senaste dagarna. De som tackar är förstås våra odlingsspalter och jag slipper bära 100 liter vatten dit. Däremot måste växthuset få en översyn minst varannan dag. Glädjen är nog ändå på min sida.

Det ÄR sommar och vi tar vädret som det är. Det är ju inte ändå -25 grader…

Kom på att jag glömt att visa månadens Mumin-kalenderbilder för maj och juni! Där ser ni hur tiden rusar. Jag ska ta upp dem på måndag så att den blir GLAD för möjligast många.

Svensson i duschen

Han hade nog längtat efter det här, vår Svensson.
Han hade nog längtat efter det här, vår Svensson.

De som känner oss vet att vår Volvo heter Svensson. Dels för att det är ett svenskt märke, dels för att bilen döptes efter svenske landslagsspelaren i fotboll – Anders Svensson. Han gjorde ett snyggt mål på en frispark i VM mot Argentina 2002. Det här målet kan gå till historien, hojtade tv-kommentatorn. Det här målet gav namn åt en bil, hojtar jag.

I dag fick Svensson äntligen gå i duschen. Han var SÅ dammig. Och vägsaltet är ju en bov. Samtidigt vill man inte tvätta så ofta just nu då det är -15 om nätterna och slaskföre på dagarna.