Dags att åter fota med teleobjektivet

För att jag ska komma ihåg att jag har ett teleobjektiv ställde jag det på köksbordet. Nu finns det större chans att objektivet, som i och för sig väger en hel del, kommer med ut åtminstone då och då.

Lyckades igår fota några fåglar som passar bra till Hoppa på tåget, där temat imorgon är DJUR.

Nu är det åter fredag och vi svarar på Elisamatildas frågor, där temat är ”Senast du…”

När skrattade du riktigt mycket senast?
De där tillfällena man riktigt längtar efter, att få skratta så tårarna rinner eller så att man får ont i magen – de infaller inte så väldigt ofta. Men jag skrattar ofta med vänner, mest åt inside-skämt och särskilt åt sånt som man bara kan säga innanför hemmets väggar så att ingen blir kränkt i vår känsliga värld 🙂

När var senaste gången du blev överraskad?
Två gånger under veckan, då jag blev bjuden på grillkorv under en intervju i måndags och även igår, också det hade med grillkorv att göra. En granne i vårt flerfamiljshus sa att nu är där bästa glöden efter att hans familj hade grillat i trädgården. Då kunde jag och en annan grannen utnyttja den och njuta av kvällssolen.

Vad var det senaste du såg fram emot?
Ofta är det dagen då min lilla deltidspension kommer in på kontot, eller dagarna då arvoden från frilansjobb betalas ut.

För en vecka sedan var det också finalen i Tubecon Awards, där väninnan Ann-Britt, som har Instagram-kontot Kirppismummo, kammade hem titeln i kategorin Årets modeinfluencer. Foto: Samuli Pentti /Tubecon Awards 2026

Det var en fin bedrift och i sitt tacktal sade hon bland annat att inställningen till äldre, hon är själv 76 år, har blivit mycket positivare med åren.

När var senaste gången du kände att du behövde en paus?
Jag tar ibland pauser i nyhetsflödet. Vill inte låta allt negativt stjäla min energi. Jag sätter också allt oftare telefonen i ljudlöst läge, så att jag får pauser från allt plingande. Vilket faktiskt i natt och i morse betydde att jag missade drönarvarningen som utfärdades för Nylands län, då en sådan åter hade förirrat sig in i vår luftrum.

Vad var det senaste du blev nostalgisk av?
Gamla foton, viss musik, kan väcka nostalgiska minnen.

    LHH fortsätter, bjuder på skyltar och fotomångfald

    Väninnan AB, även på Instagram Kirppismummo kallad, finns under Lovisa Historiska Hus (LHH) på Alexandersgården, uppe i ett litet rum som kallas Pikkula. Hon är där idag från och med klockan 11 framåt. LHH pågår till klockan 17.

    Det är Skyltsöndag i Christians regi och Veckans foton som tema hos Åke. Därför blir det skyltar från LHH, en finns ju redan här ovanför invid Kirppismummo.

    Det regnade igår, inte så att det öste ner, men ett rätt ihållande duggregn och dis rådde hela dagen. Solen visade sig inte alls, och dessvärre verkar vädret fortsätta lika i dag. Det är första gången på 10-15 år som LHH drabbas av regn 😦

    Tack och lov var det mycket människor i farten igår ändå. Hoppas det blir livligt också i dag.

    Regnrockar och paraplyn för besökarna, och inplastade saker för dem som hade uteloppisar.

    Jag älskar Lovisa och Lovisa älskar dig. Så är det. Man hör mycket i vimlet av människor som är nöjda med arrangemangen av LHH och som tycker att staden är liten och trevlig, och att här bor vänliga människor ❤

    När jag skriver nästa inlägg är LHH slut eller nästan avslutat för i år. Men läser du det här redan på förmiddagen eller i god tid före klockan 17. Missa inte att besöka Lovisa! Vill du inte köpa biljett för att besöka husen finns det massor att se och göra ändå. Programmet till dagarna hittas på LHH-föreningens webbplats.

    Värmebölja och vackra bilar

    Den 12 juli tycks gå till historien som den varmaste dagen i Lovisa 2025. Tidigt i morse regnade det lite men sedan slog värmen till och det är +27 grader eller varmare. Tackar och tar emot!

    Restaurang Kapellet fick besök av bilister från Askola, Rolls Royce-dagen till ära!

    Jag var där helt som privatperson tillsammans med Kirppismummo (finns på Instagram), även väninnan AB kallad 🙂 Hon blir numera allt oftare igenkänd som den Instakändis hon är. Människor kommer fram och säger att de gillar hennes konto och följer det med glädje, tar del av tips som Kirppismummo delar med sig och blir helt enkelt bara glada av hennes personlighet.

    Vädret gynnade verkligen detta besök och bilarna beundrades av såväl restaurangens gäster som av andra som rörde sig i Kapellparken.

    Gjorde en konstrunda i dag också men visar senare bilder från den.