Liten runda på stan

… och då jag har så många foton på lager blir det två inlägg i dag.
På Alexandersgatan hade några affärer ett litet jippo idag med specialpriser och där var även Teiras Hereford på plats för att sälja Smash Burgers. Nu blev det inget foto av grillmästarna och maten, men lite annat istället.

Doften av mat lockar ofta mänskor, och bara det att se att det ute på trottoaren finns något litet extra får mänskor att stanna upp. Både för att äta och för att prata med bekanta och sedan kanske sticka sig in i någon av de små affärerna för att köpa nåt.

För min del lockade doften av favoritblommorna liljekonvaljer mest, så mitt inköp i dag blev ett doftljus.

Jag vill köpa från våra lokala affärer, oftast då något sådant som jag verkligen kommer att använda.

Ibland är dofterna från ljus rätt starka, men då blåser jag ut det efter en stund och jag har ljusen länge. Använder även om somrarna.

Ljuset köpte jag i affären Herttanen (bilden). Herttanen har också nätbutik, såsom Mias och Cerisas affärer som finns på samma gata.

Från Café Favorit köpte jag, surprise, surprise – en Pavlovabakelse 🙂

Och snart blir det dags för Ungern-Finland i hockey-VM. Ungern borde ju vara ett blåbär… lätt att plocka. Men man ska aldrig underskatta underdogs…

Söndag igen – med allehanda foton!

Nu blir det en massa blandat här. Foton jag planerat lägga ut, foton som blivit över och ligger i arkivet, tankar jag tänkt men inte hunnit plita ner – och så vidare.

Den här skylten hänger på en vägg i en ungdomsverkstad här i stan, och på svenska lyder texten ungefär så här:

”Vi känner alla väl till, hur vi slår ut i blom då vi får vara nära en sådan person som ser det goda i oss och som kan gräva fram det bästa från oss. Och vi vet alla också hur vi vissnar i närheten av en sådan person som hela tiden finner felen i oss”.

Fars dag i dag, både i Finland och i Sverige och det hoppas jag att många flaggar för.
Kanske blir en sväng till pappas grav i dag. Otroligt att det gått 47 år sedan han lämnade oss, våren 1978.

Ett vackert arrangemang utanför en av alla små affärer som finns på Alexandersgatan i Lovisa. Mia Nybondas säljer också fina saker via nätet.

För att få lite färg i november blir det en bild som togs den 16 augusti 🙂

Personer som håller i utmaningar och inspirerar oss att vara med i dem är bland andra Nacka-Åke med Veckans foton, Christian med Syltsöndag trots allt och LillaSyster med Färgsprakande november.

Och nu är Folkhälsans Hälsosteg avklarad för i år, kampanjen pågick under oktober. Jag försöker samla steg varje dag. För mig är 3143 steg en dag och 2600 en annan riktigt bra, för dem som motionerar mycket är mina steg löjligt några. Men läste en artikel där det stod att 2000 är bättre än inga steg alls och att vara utomhus den här tiden på året 15–30 minuter räcker bra, speciellt om vi lyckas komma ut under de få ljusa timmar som dygnet har. Så heja heja oss alla – hur vi än väljer att göra!

Skyltsöndag och diverse annat

Gynna det lokala, som den här lilla affären Mias på Alexandersgatan i Lovisa. Hon har också en webbutik och betjänar på svenska fastän sidan såvitt jag ser bara har finska texter.
Vacker är ju skylten också. De ska vara rätt enhetliga i alla fall på de gamla byggnaderna i vår stad.

Exakt hur länge bloggkompisen BP håller i trådarna för Skyltsöndag vet jag inte. Någon gång i februari har jag för mig att hon slutar förvalta utmaningen, men om det verkligen blir så eller om någon annan tar över, återstår att se. En jättekul utmaning är det i alla fall!

Därför också denna bonusbild. En snowboard som hängde på väggen i sim- och idrottshallen i Imatra. Vet inte alls vems den är. Texten som står på skylten på väggen betyder ”obehörig vistelse förbjuden” och jag vet inte heller varför den hänger där 🙂 För den här väggen finns i en aula där människor som ska till cafeterian eller idrottsarenan kommer och går.

Vädret: plusgraderna fortsätter, bra så tycker jag, men vet att det finns de som gärna skulle åka skidor och skridskor.

Söndagsysslor: sov till 10.20, tog senare en promenad via affären, hämtade in ved och fick hjälp av grannen så nu behöver jag inte gå till källaren på några dygn. Eldar just nu. Inte för att det är kallt ute, men gavellägenheten som har fem stora fönster mot tre väderstreck blir fort råkall om jag inte hjälper till med lite kakelugnsvärme.

Kvällen: kanske Trivial Pursuit med grannen, Bingolotto kan snurra på i bakgrunden. Läser bloggar, skriver dagbok, tar det lugnt och trivs. Här finns alltid något att pyssla med hemma, även praktiska saker som att dammsuga.

På gång på sikt: Enligt marthornas direktiv i en tidning ska vi städa, rensa och ordna lite i taget. En hylla här, ett bord där. Vad behöver vi, vad klarar vi oss utan? Var sak ska ha sin plats. Får man slänga eller ge bort gåvor man fått? Hur gör man med alla minnen, barnens teckningar och leksaker eller annat man sparat på om man inte har barn, fotografier, prydnader? Man kan spara en del, och man får ge bort gåvor. Ta foton av saker du vill se på och minnas och på det sättet ha kvar, gör en fotobok. Men du kan och behöver inte spara allt.