Trees on Tuesdays, nu är det somrigt

En underbar, halvt bedövande doft, möter mig då jag stiger ut genom min dörr till terrassen. Den bästa tiden är nu. Syrenerna blommar.

Lummig gränd med fina kullerstenar i närheten av mitt hem. Den här gränden borde kanske fixas lite, få nya kullerstenar. Backen som sluttar ner mot Gamla Strand är utsatt då det regnar häftigt. Sand rinner undan och det bildas såväl gropar som rännor.

Elskåp hör inte heller till de vackraste, men på många ställen i vår stad har de försetts med konstverk, och då menar jag annat än klotter och graffiti.

Fastän jag inte vakade igår (festen vid Olympiastadion, som visades på tv, slutade ju redan klockan 21) är jag ändå trött i dag. Många sena hockeykvällar har tagit på krafterna verkar det som.

Allt går på något sätt långsammare nuförtiden. Hushållssysslorna tar förstås aldrig slut, men det där med orken är inte riktigt så som förr 😀

Vi har +17 grader och mestadels mulet. Jag är nöjd.

Omväxlande väder, njut i stunden

Förmiddag igår. Jag väntar att syrran ska hämta mig så vi kan åka vidare och hämta mamma och köpa blommor från torget till henne. Så här fin är syrenen nu utanför mina fönster och terrassen (som inte syns). Snart är blomningen över.

På eftermiddagen packade jag glad i hågen mina kassar med trädgårdshandskar, tidningar, solhatt, solkräm, drycker och ätbart osv. Tanken var att njuta i trädgården en stund.

Plötsligt hade mörka moln hopat sig på himlen och tunga regndroppar föll. Skam den som ger sig tänkte jag och satte mig i växthuset.
Efter tjugo minuter gav jag ändå upp och lommade in igen.

En dryg timme senare sken solen igen och jag cyklade med grannen till stenparken vid Strandvägen. Då med lättare bagage, bland annat staven med såpbubblevätskan.

Såhär fint var det sedan resten av kvällen.

Gårdagen slutade med VM-kvalmatch i fotboll. Vårt herrlag besegrade Polen med siffrorna 2-1.
En incident på läktaren, där det inträffade ett sjukdomsfall, gjorde att det blev paus en halvtimme innan spelet kunde fortsätta. Så matchen slutade först 00.30. Bra att jag kunde ha sovmorgon i morse.

I dag och imorgon ska det regna… så det gäller att njuta de korta stunder vi har sol. Nu är det bara +13 grader och mulet.

Glad måndag! 13-06-2022

På väg från festen på Degerby Gille till restaurangerna på Skeppsbron med studentkompisarna i lördags.
Stannade upp och drog in doften av en syrenbuske. Foto: Lilian Hellsten

Men visst rusar tiden allt för fort nu när den underbara sommaren äntligen kommit!

Här finns en lista på andra som är med i Glad måndag. Saknas länken till just din blogg från listan, meddela mig att du hör till dem som ibland har Glad måndag-inlägg.