Nattlampa, och gård i vårskrud

Utmaningen i veckans Hoppa på tåget är Nattlampa. Jag har ungefär en likadan som Åke visar på sin blogg, men den använder jag endast ibland och mest på vintern då det är beckmörkt och jag behöver ha en säker väg till toaletten.

Den här lampan som står på bordet bredvid sängen fotades inte heller på natten, för då sov jag 🙂

Ett fenomen med sömn som jag undrat över för egen del är: Jag kan inte somna på rygg på kvällen, natten – hur gärna jag än vill. Däremot kan jag göra det på morgonen. Om jag efter ett toabesök har svårt att somna om där vid fem-sex-tiden lägger jag mig på rygg och somnar för det mesta fort och sover gott 🙂

Den större nallen har varit min vän uppskattningsvis 58 år, tror att jag var fyra år då jag fick honom. Den lilla nallen har jag fått av en väninna. Ängeln likaså, en gåva av en nära vän. Madonnor, änglar och Jesusbilder har jag också på bordet, de flesta köpta på resor utomlands.

Denna skira grönska älskar jag. Snart är lövverket tätare och då börjar det susa på ett annat sätt i trädens kronor då det blåser.

Få se vad dagen hämtar med sig. Jag röjer här hemma med hård hand. Otroligt så mycket en människa samlar på sig fastän hennes intention under de senaste åren varit ”städa hela tiden – släng, sälj eller ge bort det du inte behöver, köp inget nytt som du inte behöver” osv.

Och så här i hockey-VM-tider, och inom sport överlag, tycker jag att det här citatet från boken ”Du klarar allt” passar bra. Det är så som jag har tänkt länge själv, och försökt uttrycka det också då mitt favoritlag i innebandy här hemma gått på snöpliga förluster.
Jag tror verkligen att vinnare formas av hur väl de repar sig efter en förlust, inte av sina vinster”. (Serena Williams)

Långsam lördag och Hoppa på tåget

Örtscones från Café Favorit, hämtade hem igår. Marmelad som ska avnjutas på Fazers croissanter.

Jag ska försöka ha en långsam lördag i dag. Eventuellt se om jag kan cykla några hundra meter, så att jag kan hämta bilen från syrran och ta en tur då det har lovats mycket fint väder till eftermiddagen.

Men allt är bara lösa planer tillsvidare. Beror helt på hur mitt knä känns. Två dagar har det varit bra. I dag känner jag av att jag gick och stod över en timme då vi handlade igår.

Temat för Hoppa på tåget hos Åke är Vårblomma. En typisk vårblomma för mig är krokusen.

Dagen började med frukost och några sidor i Hufvudstadsbladet som hade en intressant artikel om Saab i Sverige och ett säkerhetssystem för övervakning, GlobalEye, som utvecklas där i samarbete med Finland.

Det var tyst och skönt. Jag sätter sällan på teven på morgonen.
Lite senare började det bullra i luftrummet. Helikoptrar och andra flygfarkoster for omkring, men jag såg dem inte från mina fönster. I dessa tider, med vår granne i öst som fortfarande anfaller Europa, känns det som att vi aldrig vet vad som kan hända. Samtidigt litar jag på vårt försvar, och Nato övar då och då, så ljuden av plan och helikoptrar känns både spännande och trygga.

Hoppa på tåget och svar på frågor

Temat för Hoppa på tåget, vars lok Åke drar, är SPEGLING. Kollade nyss alla bilder jag tog på kryssningen med Viking Cinderella från torsdag till idag, lördag. Fick temat med där. Ska också svara på Elisamatildas Fem en fredag, som har temat FEM 🙂 Det är lördag i dag, men kul att hon har utmaningen öppen också lördag och söndag.

Det var spegel- eller glastak i en av barerna på båten så där tog jag den här bilden.

En del riktig champagne, och även mousserat vin, blev det under kryssningen. Här på vår frukost som ingick i hyttpriset med ett glas mousserat. Speglingar även här 🙂

En flaska och två glas i en monter utanför baren.

Sätter ut fler bilder från kryssningen senare i dag och imorgon.

Vilket ord på fem bokstäver beskriver ditt humör idag?
– Glatt.

Vilka fem ord beskriver planerna för din helg?
– Duscha, vila, packa upp, vänträff.

Nämn fem adjektiv för att beskriva din vecka.
– Bråd, förväntansfull, rolig, överraskande, trevlig.

Vilka fem saker ser du i din närhet?
– Muminbricka, kalender, tangentbord, skrivbordslampa, pennor.

Vilket av dina fem sinnen är starkast?
– Känseln (både fysisk och intuitiv, magkänsla).

    Blandade tankar och bilder

    Igår firade lokala företagarföreningen Kvinnodagen och jag tänkte att det är inte långt för mig att gå till OP-banken, runt 250 meter enkel riktning. Jag behöver lite social samvaro ibland då jag i jobbet är rätt ensam och sköter nästan allt hemifrån.

    Det bjöds på en god välkomstdrink och plockmat, intressanta diskussioner och förevisning av kosmetika.

    När jag kom hem visade det sig att jag hade överansträngt mitt knä fastän jag gick långsamt. Trots tre gånger 600 mg Burana dagligen, ordinerad av läkare fram till röntgen och andra åtgärder, värkte knäet alldeles infernaliskt. Under natten var jag tvungen att sova i sittande läge, och fick sammanlagt kanske fem timmar sömn.

    Nu ska jag försöka tidigarelägga min röntgen i grannstaden. Misstänker att jag har för mycket ledvätska. Men någon läkare är jag ju inte.

    Länge sedan jag tagit foton från ”promenader” en igår blev det den här av vårt rådhus.

    Ser fram emot att gå på en revy ikväll tillsammans med min syster och en väninna. Det går hyfsat bra att sitta på en stol med mitt onda knä, och jag skulle vilja glömma smärtan för en stund och skratta gott. Behöver ändå skjuts från dörr till dörr. Klarar inte av att gå många meter.

    Det här får bli ett bidrag också för utmaningen Hoppa på tåget som har temat STOLTHET. Jag är stolt som företagarkvinna och en stolt Lovisabo och finländare. Kanske inte bästa tolkningen men den duger. Fler bidrag hittar du via Åkes sida.

    Hur galet som helst, del 100!

    Jag försöker hålla liv i alla de kategorier jag satt igång här på bloggen. Vissa har inte fått inlägg på länge, men den här, ”Hur galet som helst”, har ändå levt ett hyfsat liv och nu ser jag att vi har jubileum i dag! Inlägg nummer 100 i den serien.

    Konstverket finns utanför entrén till Borgå sjukhus. Jag vet inte alls vad det föreställer, så jag beslöt mig för att googla. Och då hittade jag en förklaring hos bloggkompisen Ordodlaren! Bra att hon tog bilden på sommaren. Visst kommer konstverket på något sätt mer till sin rätt i grönskan.

    Med det här inlägget kan jag också vara med i utmaningen Hoppa på tåget, som idag har temat SNÖ. Hurra!!!

    I dag åker vi med innebandysupportrarna till Lahtis för att möta Pelicans. Det är inte så lång väg dit, bara knappt åtta mil. Matchen börjar redan klockan 13 på dagen så jag får ledig tid även hemma ikväll. Kanske jag hinner skriva ett inlägg till då och framförallt, läsa alla bloggvänners senaste inlägg.

    Har fått mycket gjort

    Igår skrattade jag hjärtligt och högt, ibland så att tårarna rann. Speciellt underhållande hos Carina B i SVT1 var Agnes och Magnus Uggla som kom in först, och efter dem härliga Lars Lerin och hans make Junior ❤

    Igår var det tal om olika önskemål och jag kom på ett som jag har. Jag vill köpa en tavla av Lars Lerin! Men det har jag säkert aldrig råd med, så jag kanske måste nöja mig med ett vykort 😂

    Igår fick jag också en försenad julklapp av den vän, ängeln till vänster på bilden. Man kan inte ha för många änglar som vakar över en ❤

    (redigerat inlägg: kom på att jag kan vara med i Hoppa på tåget-utmaningen som har temat GULD denna vecka – ängeln bär ett hjärta av GULD och vi kan alla ha hjärtan av guld om vi så vill)

    I dag hade jag energi och då gäller det att passa på. Dammsugaren hade inte varit igång på ett tag, men då det finns dammtussar och annat skräp i knutarna ser man ju resultatet av sitt jobb 🙂

    Sedan köptes första fastlagsbullen till mig själv, och mat till mamma. Fågelmat lades ut hos henne, ved bars in och datorn slogs på så att hon kan följa med Tors match i Mynämäki ikväll.

    Imorgon ska jag ha en totalt ledig dag, helt för mig själv. Eller jag hoppas att det lyckas att jag kan ha en sådan. Då ska jag läsa Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet och vännernas bloggar, och framför allt ska jag ha ett litet spa för mig själv.

    Fåglarna äter mycket nu i kylan. I och för sig hade vi bara -9 grader i dag. Det är roligt att mata dem, men också tidskrävande. De kvittrade i högan sky då vi kom och sedan lät de nästan arga då de såg att vi valde att gå in till mamma med vår egen mat för att äta den först medan den var varm. ”Jasså, ni ska käka själv först! Inne i värmen vid ett bord! Okay då, vi sitter här i kylan i en taggig häck och väntar… det går nog bra… hrmpf!”

    Banditost, en nyckelring och författartankar

    Jag har olika kategorier här på min blogg och den här bilden kommer in under Hur galet som helst. Jag tycker att brieostskivan ser ut som en maskerad bandit. Två kisande ögon och en antydning till mun.

    Utmaningen Hoppa på tåget har jag också denna vecka svårt att hitta bild till. Men Karin skriver så roligt där om ett minne från hennes barndom då hon bönade och bad om Fazers choklad 😀

    BÖNA är alltså ordet och jag har inga bönor här hemma. Jag tycker inte heller att jag själv är en BÖNA. Det ordet används väl oftare för yngre kvinnor och damer.

    Genom åren har jag besökt olika Hard Rock Cafén och från Amsterdam och Sevilla köpte jag nyckelringar. Jag har också varit i Köpenhamns café, men minns inte om jag köpte något därifrån. Även Reykjavik som stad har jag besökt, men inte HR-caféet där. Så när väninnan Marina var på Island frågade jag, men jag BÖNADE inte och bad, om hon kunde leverera en nyckelring därifrån, och det kunde hon ❤

    Australien slog ut Finland i Davis Cup i tennis igår, men vi är ändå en av de fyra bästa länderna i världen i tennis i år, och hur fint känns inte det?

    I dag har jag också överfört allt material från sajten debutsky.fi, som handlar om mina böcker, till en mapp på skrivbordet här hemma. Webmastern som skött sidan ska sluta med den verksamheten, och jag får se vad jag gör med mitt material i framtiden.

    Jag vill ju fortfarande skriva minst en bok, kanske fler. Så många minnen väcktes till liv då jag läste gamla recensioner av mina böcker och läsares åsikter… inspiration till en fjärde bok om Adrian Debutsky finns och han har varit en del av mitt liv under tiotals år, så jag tror att han stannar hos mig så länge jag lever.

    Snart dags för julgodis 🤤 och så hoppar jag på tåget

    Ni som följt min blogg en längre tid vet att jag i något skede började irritera mig över att julen kom till affärerna redan i slutet av september. Då beslöt jag mig för att köpa en julkalender och börja äta godiset redan i oktober eller i november. Så jag har tänkt börja med denna Marabou Oreos kalender den första november.

    Mitt beslut kan jag sova gott på, för jag köpte två nya kuddar under samma butiksbesök.

    Hade lite tur också denna vecka då temat i utmaningen Hoppa på tåget är VÄG. Jag hade kvar en bild i mitt arkiv, från Österlen och Nya Östis läsarresa i maj 🙂

    Fem frågor och svar en regnig lördag

    Elisamatildas frågor den här veckan handlar om PLANER.

    När planerade du senast något av typ fest eller event?
    – Kollegialt Nya Östis stora läsarfest sommaren 2022. Tillsammans med vänner planerades min 60-års dag samma vår under ett par månaders tid och den firades den 21 maj, en dag innan jag fyllde på riktigt.

    Är du den som gärna organiserar aktiviteter?
    – Ja, jag är gärna aktivt med om det är ett gäng som funkar bra tillsammans och där alla har sina givna ansvarsområden. Ensam kan jag också arrangera, men det är ju inte lika kul.

    När har du nyligen upplevt plötsligt ändrade planer?
    – Alldeles för många gånger den senaste tiden, och en del av dem har stressat mig mycket. Kommer det akut en ändring, typ vi handlar inte till mamma i dag, vi gör det imorgon, är det något som inte stressar mig.

    När planerade du något som sen fick dig att känna ”aldrig igen”?
    – Vissa projekt inom jobbet har varit sådana, utan att jag vill gå in på vilka. Ibland måste saker nämligen testas, för att jag ska få insikten ”aldrig igen”.

    Vad har du för planer i oktober?
    – Mest möten som har med jobbet att göra, och jobbet i sig fyller dagarna. Några innebandymatcher och mot slutet av månaden den stora bokmässan i Helsingfors, den ser jag fram emot.

    Lite tur hade jag kanske bildmässigt då Hoppa på tåget-utmaningen hade orden TRÄ och TRÄD som tema 🙂 Då passar det ju bra med vykortet med Muminmotiv, som jag skickade i början av månaden i postcrossingen till en mottagare i USA.

    Hoppar på tåget och har blandade bilder

    2800 steg blev det på Hälsostegen i dag. +18 grader, solen värmer rejält där som den kommer åt att värma. Behövde ingen jacka. Det blåste men för det mesta är blåsten skön. Bilden är från fina Kapellparken.

    Ingen väckarklocka, vaknade klockan 10. Har varit i två affärer. Köpt ättika som jag nu kör i tom tvättmaskin på 90 grader då den blivit ”geggig” och nytvättade kläder känns inte längre fräscha. Få se om det hjälper. Annars kanske dags för ny maskin, den jag har är trots allt mer än femton år gammal.

    Sibeliusdagarna har börjat i Lovisa och som en del av dem uppträdde Soul Sisters på Kino Marilyn. Jag brukar sällan gå på evenemang av detta slag, helt enkelt för att de ”smakar för mycket jobb” även om jag inte själv recenserar. Jag gick privat, betalade biljett. Det här var inte riktigt ”my cup of tea” så lika bra att jag INTE recenserar 🤣 Swing Noir, kändes ödesmättat. Skulle säkert så vara? Blev bättre mot slutet, och visst svängde det kring uppträdandet. Här fanns snuttar av låtar lätta att känna igen, fyndiga ordval. But anyway… Nå, jag har i alla fall varit lite kulturell.

    Temat i Hoppa på tåget är Hand. På Pettasblogg hittar du en fin tolkning, en vacker skulptur vid en ännu vackrare strand. Hos mig fanns inga andra händer att visa än de jag råkade hitta i pusslet 🙂 Får duga!