Vackra Lovisa

Jag har många bilder i arkivet, bilder som jag inte planerat använda på något speciellt sätt. Tror att jag ska börja portionera ut dem så småningom.

Här är en sådan bild som jag tog på inredningskvällen. De här vykorten från Lovisa är stilrena, vackra och lite annorlunda tycker jag.

Tina Karvonens fina kort, bland annat med Lovisamotiv, men de finns med motiv från andra städer också, även på planscher.

Den här dagen fortsätter med sorgkant för många. Media följer upp och rapporterar kring de utredningar och förhör som följer efter knivdådet där en pappa tog livet av sitt barn i Borgå i går.

Själv ska jag snart på ett möte som har med en publikation att göra. En historisk återblick från en liten by. Boken ska snart komma ut. Detsamma gäller en jultidning jag varit med om att producera. Och i morgon har jag ett möte som gäller ytterligare en publikation, men den är först i startgroparna.

Så här går dagarna. Trots alla ofattbara våldsdåd går livet vidare och vi kan inte göra annat än ta hand om varandra och försöka sprida kärlek ❤

Så sorgligt, så ofattbart

Regntunga skyar.

Mitt första inlägg i dag var tidsinställt, jag skrev Glad Måndag i går.
Men någon glad måndag blev det inte.
Nyheten om pappan som dödade sitt tre år gamla barn i en lekpark i grannstaden Borgå i dag förmörkar allt.

Ett oskyldigt barn. Som borde ha kunnat lita på de vuxna omkring sig.
Så många som är förkrossade och ordlösa nu 😦

Nya möblerna ihopskruvade!

Ett par timmar tog det att få möblerna monterade. En massa små skruvar i olika plastpåsar med bokstäver och nummer på gör mig frustrerad vid blotta åsynen! Men då andra har tålamod, och även sådana verktyg som jag inte äger (maskin som drar åt skruvar) gick det tämligen smärtfritt ändå.

Äntligen har jag ett köksbord! Har varit utan i elva veckor … 🙂

Frestades att köpa ett par nya skålar i favoritfärgerna.

För frukostflingor, youghurt, glass eller godis.
Äntligen plats för dvd:n, fastän jag inte lagt dit den än. Och för alla Bondfilmer 🙂

Hade tänkt köpa ett längre bord i lackat svart, men vi skulle inte ha fått med det i bilen utan släpkärra, så jag nöjde mig med den här. Och kanske bra att precis allt inte går i svart, då tv:n är svart och lädersoffan likaså.

Nu är jag glad och nöjd. En del möbler och saker ska ännu bort från bostaden, men i det stora hela ska jag väl vara klar till jul, vilket var mitt mål då jag flyttade hit för elva veckor sedan.

Äntligen! Nya möbler!

Men tyvärr dröjer det innan ni får se dem på bild… hahaaa… ja, ni förstår, jag kan inte montera dem själv. Det behövs fler än två händer för att få ihop mitt nya tv-bord och köksbordet. Köksstolarna KANSKE jag kan lirka ihop ensam, få se!

Ryggstödet till en av köksstolarna 🙂

Det är så skönt att göra sig av med saker som inte passar i hemmet. Som är kvarlevor av gamla tider, då inredningen var ett misch-masch av allt möjligt som kom från flera olika hem.

Jag känner att jag ibland vill driva allt till sin spets. Så att jag inte ens kan ha små förvaringslådor i plast i skåpen om de är beigefärgade eller blå 😀 De ska vara vita eller svarta – grått KAN gå an.

Levande ljus kan man inte ha för många av.

På shoppingturen i grannstaden Borgå köpte jag också ett ljus. Och snart är det ju jul så lite juliga klistermärken har jag alltid användning för.
Och det där med Borgå… köper allt jag kan i Lovisa, men om jag inte sagt det förr så har vi ingen möbelaffär här.

Alla möjliga tankar väcks…

Ett enkelt litet barrträd med en skir och enkel ljusslinga.

… och idéer föds, då jag jobbar med bilderna från inredningskvällen i går.
Jag är ingen julmänniska. Helst skulle jag resa bort, men jag bromsas ännu av olika orsaker. Och jag tycker att det är ok även så.

Julgran har jag inte haft på länge. Däremot skulle jag kunna tänka mig att ha ett litet träd, eller en skir barrväxt som skulle prydas med en ännu skirare ljusslinga som på bilden.

Duka vackert? Varför inte? Någon gång om man är två 🙂
Jag blir så glad av sådant här. Små färgklickar, häften, pennor – för mina tankar till dagböcker.
Det här bara älskar jag. Men jag börjar inte borra i kakel i en bostad som jag har hyrt.

Men nu, gott folk! Nu är det dags att varva ner för den här dagen.
Joe Cool köpte jag på kyrkans loppis i Täby, Grindtorp Stockholm, för ett par år sedan.
SKÅL!

Inget rysch och pysch

… skulle landa hos mig, men kanske man ibland får äta upp sina ord 😀
I och för sig tycker jag ändå att den här kudden inte är romantisk i överkant.
Jag behöver en kompakt dyna som ger stöd åt korsryggen då jag sitter i min spartanska Barcelonasoffa.

Design House Doctor.

Jag hade i kväll äran att vara en av gästerna på en kväll i en inredningsaffär. Skriver om den i olika sammanhang senare. Där hittade jag den här dynan som jag inte kunde låta bli att köpa.

En idé jag gärna följer upp.

Jag fick också en massa idéer. Till exempel om hur jag kan använda glasburkar i mitt hem. Jag som älskar växter av olika slag kanske snart kan presentera dem på ett inte så väldigt traditionellt sätt.

Kvällens servering.
Stämningsfullt.

Jag var av olika orsaker lite nedstämd på dagen och eftermiddagen. Men jag bestämde mig för att gå ut ändå, till inredningskvällen. Och det ångrar jag inte. Varje gång jag gör så, att jag går ut en sväng i stället för att sitta ensam hemma, det må så vara för en ynka timme eller två – brukar jag åter få perspektiv på tillvaron och känna att jag har ett bra liv.

Nä, inte sitter jag i fullmäktige…

… men där sitter jag ändå i kväll 😀
Den här dagen har jag från morgon till eftermiddag suttit vid datorn hemma. Här har jag börjat på ett reportage som ska ut nästa vecka, och så har jag läst korrektur på tidningssidor.

Nu måste jag ta en paus, kanske käka något – resten av kvällen vet jag ju också var jag sitter stadigt då budgeten manglas.

Bra med surfplatta så slipper man skriva ut en massa papper.

Besökte storstaden i dag

… och det tämligen nyrenoverade riksdagshuset.
Ljust och vackert har det blivit, och pampigt känns det förstås, men faktiskt också personligt med kafeteria och de små rummen där riksdagsledamöterna jobbar.

Sprang på några ”kändisar” om man vill kalla dem så. Personer man oftast ser på tv eller på tidningssidor.

Besöket resulterar senare i en del texter som jag kan återkomma till här på bloggen då de har tryckts 🙂

Den kända fasaden ut mot Mannerheimvägen.

Grått och blött…

… har det varit i dag. Finlands flagga hänger slak längs flaggstängerna.
Den är hissad Svenska dagen till ära, men då det inte blåser utan bara regnar stilla så är det knappt man ser de där flaggorna.

Men som sagt, ingen blåst och det har varit varmt också. Så vi får glädjas över det. Ingen halka heller.

Och så har jag ”köpt jobb till Finland”, eller mer fritt översatt ”gett arbete åt finländare” genom att köpa inhemska värmeljus. Lite dyrare än de jag hittade på Tokmanni för nån vecka sedan. Men jag tror att de här brinner jämnare, för de där billigare har sannerligen brunnit dåligt och ojämnt. Ofta har kanter av stearin funnits kvar då ljuset bara brunnit ner i mitten.

Det verkar vara skillnad på ljus och ljus.