… men lite charm tycker jag ändå att det finns också här.

I ändan av Rådmansgränd, som är ett stråk endast för fotgängare och cyklister, finns det fina Lovisakonstverket. Så konstrasterna är stora 🙂
… men lite charm tycker jag ändå att det finns också här.

I ändan av Rådmansgränd, som är ett stråk endast för fotgängare och cyklister, finns det fina Lovisakonstverket. Så konstrasterna är stora 🙂
Jag har många bilder i arkivet, bilder som jag inte planerat använda på något speciellt sätt. Tror att jag ska börja portionera ut dem så småningom.
Här är en sådan bild som jag tog på inredningskvällen. De här vykorten från Lovisa är stilrena, vackra och lite annorlunda tycker jag.

Den här dagen fortsätter med sorgkant för många. Media följer upp och rapporterar kring de utredningar och förhör som följer efter knivdådet där en pappa tog livet av sitt barn i Borgå i går.
Själv ska jag snart på ett möte som har med en publikation att göra. En historisk återblick från en liten by. Boken ska snart komma ut. Detsamma gäller en jultidning jag varit med om att producera. Och i morgon har jag ett möte som gäller ytterligare en publikation, men den är först i startgroparna.
Så här går dagarna. Trots alla ofattbara våldsdåd går livet vidare och vi kan inte göra annat än ta hand om varandra och försöka sprida kärlek ❤

Mitt första inlägg i dag var tidsinställt, jag skrev Glad Måndag i går.
Men någon glad måndag blev det inte.
Nyheten om pappan som dödade sitt tre år gamla barn i en lekpark i grannstaden Borgå i dag förmörkar allt.
Ett oskyldigt barn. Som borde ha kunnat lita på de vuxna omkring sig.
Så många som är förkrossade och ordlösa nu 😦
Ett par timmar tog det att få möblerna monterade. En massa små skruvar i olika plastpåsar med bokstäver och nummer på gör mig frustrerad vid blotta åsynen! Men då andra har tålamod, och även sådana verktyg som jag inte äger (maskin som drar åt skruvar) gick det tämligen smärtfritt ändå.

Frestades att köpa ett par nya skålar i favoritfärgerna.


Hade tänkt köpa ett längre bord i lackat svart, men vi skulle inte ha fått med det i bilen utan släpkärra, så jag nöjde mig med den här. Och kanske bra att precis allt inte går i svart, då tv:n är svart och lädersoffan likaså.
Nu är jag glad och nöjd. En del möbler och saker ska ännu bort från bostaden, men i det stora hela ska jag väl vara klar till jul, vilket var mitt mål då jag flyttade hit för elva veckor sedan.
Men tyvärr dröjer det innan ni får se dem på bild… hahaaa… ja, ni förstår, jag kan inte montera dem själv. Det behövs fler än två händer för att få ihop mitt nya tv-bord och köksbordet. Köksstolarna KANSKE jag kan lirka ihop ensam, få se!

Det är så skönt att göra sig av med saker som inte passar i hemmet. Som är kvarlevor av gamla tider, då inredningen var ett misch-masch av allt möjligt som kom från flera olika hem.
Jag känner att jag ibland vill driva allt till sin spets. Så att jag inte ens kan ha små förvaringslådor i plast i skåpen om de är beigefärgade eller blå 😀 De ska vara vita eller svarta – grått KAN gå an.

På shoppingturen i grannstaden Borgå köpte jag också ett ljus. Och snart är det ju jul så lite juliga klistermärken har jag alltid användning för.
Och det där med Borgå… köper allt jag kan i Lovisa, men om jag inte sagt det förr så har vi ingen möbelaffär här.

… och idéer föds, då jag jobbar med bilderna från inredningskvällen i går.
Jag är ingen julmänniska. Helst skulle jag resa bort, men jag bromsas ännu av olika orsaker. Och jag tycker att det är ok även så.
Julgran har jag inte haft på länge. Däremot skulle jag kunna tänka mig att ha ett litet träd, eller en skir barrväxt som skulle prydas med en ännu skirare ljusslinga som på bilden.



Men nu, gott folk! Nu är det dags att varva ner för den här dagen.
Joe Cool köpte jag på kyrkans loppis i Täby, Grindtorp Stockholm, för ett par år sedan.
SKÅL!
… skulle landa hos mig, men kanske man ibland får äta upp sina ord 😀
I och för sig tycker jag ändå att den här kudden inte är romantisk i överkant.
Jag behöver en kompakt dyna som ger stöd åt korsryggen då jag sitter i min spartanska Barcelonasoffa.

Jag hade i kväll äran att vara en av gästerna på en kväll i en inredningsaffär. Skriver om den i olika sammanhang senare. Där hittade jag den här dynan som jag inte kunde låta bli att köpa.

Jag fick också en massa idéer. Till exempel om hur jag kan använda glasburkar i mitt hem. Jag som älskar växter av olika slag kanske snart kan presentera dem på ett inte så väldigt traditionellt sätt.


Jag var av olika orsaker lite nedstämd på dagen och eftermiddagen. Men jag bestämde mig för att gå ut ändå, till inredningskvällen. Och det ångrar jag inte. Varje gång jag gör så, att jag går ut en sväng i stället för att sitta ensam hemma, det må så vara för en ynka timme eller två – brukar jag åter få perspektiv på tillvaron och känna att jag har ett bra liv.
… men där sitter jag ändå i kväll 😀
Den här dagen har jag från morgon till eftermiddag suttit vid datorn hemma. Här har jag börjat på ett reportage som ska ut nästa vecka, och så har jag läst korrektur på tidningssidor.
Nu måste jag ta en paus, kanske käka något – resten av kvällen vet jag ju också var jag sitter stadigt då budgeten manglas.

… och det tämligen nyrenoverade riksdagshuset.
Ljust och vackert har det blivit, och pampigt känns det förstås, men faktiskt också personligt med kafeteria och de små rummen där riksdagsledamöterna jobbar.
Sprang på några ”kändisar” om man vill kalla dem så. Personer man oftast ser på tv eller på tidningssidor.
Besöket resulterar senare i en del texter som jag kan återkomma till här på bloggen då de har tryckts 🙂

… har det varit i dag. Finlands flagga hänger slak längs flaggstängerna.
Den är hissad Svenska dagen till ära, men då det inte blåser utan bara regnar stilla så är det knappt man ser de där flaggorna.
Men som sagt, ingen blåst och det har varit varmt också. Så vi får glädjas över det. Ingen halka heller.
Och så har jag ”köpt jobb till Finland”, eller mer fritt översatt ”gett arbete åt finländare” genom att köpa inhemska värmeljus. Lite dyrare än de jag hittade på Tokmanni för nån vecka sedan. Men jag tror att de här brinner jämnare, för de där billigare har sannerligen brunnit dåligt och ojämnt. Ofta har kanter av stearin funnits kvar då ljuset bara brunnit ner i mitten.
