Lycka för pelargonmormor, bästa möbeln och lite annat

Årets första pelargon köptes från Kaivokukka, en av våra blomsteraffärer i stan. Det är sann lycka ❤ och det brukar sällan stanna vid en pelargon, inte ens vid två eller tre… Att ha pelargoner i fönstren då man bor i ett gammalt trähus, det hör till våren och sommaren.

Lycka är också att vattna i växthuset och att ha plantor där. Såg en sädesärla i dag, och maskrosor. Alla dessa små vardagliga ting plus den skira grönskan i träden gläder mig ofantligt 🙏

Åke vill att vi ska Hoppa på tåget och visa vår bästa möbel.

Att välja den bästa är ju inte så lätt. Och definitivt inte lätt att fotografera den heller.
Sängen är ju en fantastisk möbel. Likaså min sekretär, ett arvegods. Och gröna plåtskåpet där jag förvarar mina dagböcker.

Men Barcelona-soffan bär på sin historia. Dels hör den ihop med den smak Adrian har, han som är huvudperson i mina romaner. Dels var det lite roligt då jag inte alls visste hur värdefull en sådan här soffa i själva verket är. Jag betalade 400 euro för den, men googlar du hittar du helt andra priser. Jag har också sett detta märke, som fåtöljer, då som Skavlan hade sin show innan ”Skavlan och Sverige” började.

Den här bilden togs i augusti 2014 då jag hade flyttat efter skilsmässan. Det var också då jag köpte soffan för att sätta egen prägel på mitt hem.

Ett av stans mest fotograferade hus, tror jag. Eller ja, många hus fotograferas ofta, från olika vinklar av olika människor. Men det här är gamla apoteksgården och nu då Cafe Favorit öppnat uteserveringen är det många som väljer att sitta här i denna härliga miljö.

Så även jag och två personer som jag var på fototour med i dag. Det blir senare en artikel i Kuriren om dem.

Jag blev bjuden på denna smarriga kaka med mousse, kolakräm och salta nötter. Mums!

Hälsostegen som jag gick från 31 april till sjätte maj, 15 100, räcker nog inte för att smälta kalorierna för denna. But who cares? Inte jag i alla fall. De ska va gött å leva, annars kan det kvitta!

Söndagsrunda, skyltar, sampel av bilder

Jag firar sällan internationella kvinnodagen på något sätt, har varken fått blommor eller choklad, men förväntar mig heller inget. Köpte en bakelse till mig själv.

För min egen del blev det idag också besök i Tokmanni för att köpa en ny musmatta med stöd för handleden. Det var inte länge sedan jag visade bilder här av den som gått sönder och gelen rann ut… Nu sprack också den, för ett par dagar sedan.

Från Tokmanni via Café Favorit som donerade en stor del av intäkterna i dag till Kvinnobanken. Fint initiativ.
Min Pavlola-bakelse på bilden är något fraktskadad, men inte mindre god för det!

Efter de här uppköpen förde min syster och jag mamma ut på en åktur i staden. Hon minns mycket, hur det såg ut förr, vem som bott var och vad hon gjorde som barn. Var de åkte skridskor, var de klättrade på stenar, var de hoppade skidbacke… ❤

Åke vill att vi ska visa bilder från veckan som gått, eller från den här dagen, så det blir lite både och här.

Inkluderar även bidrag till Skyltsöndag, som Christian basar för.

Gamla apoteksgården, även före detta tingsrätten. Ligger granne med torget och också med Café Favorit. Många gamla ståtliga byggnader har vi i Lovisa.

Ballonger i K-Rauta som hade invigningsfest fredag och lördag. Mer om den i Nya Östis den 12 mars 🙂

Två skyltbidrag. En som visar vilka affärer som finns i köpcenter Galleria. Och en annan som jag tog under en promenad förbi svenska lågstadiets tillfälliga barackbyggnader.

I fastekalendern står det i dag: En jämlik värld för alla. #Kvinnodagen

Det blir säkert aldrig en helt jämlik värld och därför behövs den här dagen. Därför handlar den inte i första hand om att vi ska få blommor eller choklad eller andra gåvor.

Och varför ska man inte säga ”grattis på kvinnodagen”?

– Att säga grattis är att förminska det faktum att det inte går framåt särskilt mycket vad gäller kvinnors rättigheter. Enligt en ny FN-rapport kommer det att ta 300 år tills världen är helt jämställd, sade Gudrun Schyman den 8 mars 2024.

Ett sådant privilegium…

… att bli emottagen på en intervju vid ett så här vackert dukat bord ❤
Små salta tilltugg, goda soppor, en morots-shot.
Intervjun var också härlig att göra. Gamla minnen från kära Lovisa ventilerades och det ena gav det andra ”kommer du ihåg?”…

Igår när jag gjorde intervjun öste regnet ner. Jag cyklade till och från platsen, kanske 600 meter i en riktning, så det gick bra. Jag har regnjacka och inte är jag gjord av socker heller 🙂 Sommarregn är ok, men tidigt på våren och sent på hösten är regndagarna kalla.

I dag verkar vi få sol hela dagen. Det kan bli lite trädgårdshäng efter att jag uträttat vissa ärenden.

Den här bilden tog jag i fredags och det var också en arbetsvy eftersom First Friday firades i Lovisa. En del företag hade lite längre kvällsöppet och jag intervjuade en familj som hade kommit för att ta del av evenemanget. Här sitter jag således på Café Favorits terrass på Gamla Apoteksgården.

Skumpa och sachertårta

62-årsdagen gick i arbetets tecken men vid halvfemtiden kunde jag ta mig till Café Favorit och firade där med min syster som hade bil. Jag tog en prosecco och en bit sachertårta.

Grattis Carita, sa jag till mig själv i morse. Det här ska bli en bra dag. Och så hade jag min korta meditationsstund. En årsring till, om inte annars så runt midjan och där hör den hemma. Att må och äta gott kostar och sånt ska inte bantas bort 😂 Har jag blivit klokare eller inte med åren, det kan jag inte själv avgöra men jag är mycket tacksam för var dag som livet ger mig.

Kakan syns knappt på bilden, men hakan gör det 😀 Och så ska det också vara. En gång lät jag operera ögonlocken som hängde, men nu får nog det som hänger göra det bäst det vill. De pengar jag har sätter jag på annat än kroppskorrigeringar.

Äppelträd i blom, och löv som ännu inte slagit ut på alla träd, och som bildar just den skira grönska jag älskar mest så här i maj månad, som är är MIN månad.

Det här är gamla apoteksgården, och en del av den får Cafe Favorit ha som uteterrass.

Imorgon blir det spännande med hockey-VM då Finland möter Sverige.
Mycket annat spännande på gång i mitt liv också och några har redan gissat vad som är på gång men bilder visar jag först vid månadsskiftet.

Lovisabyggnader och lite Hgsh

Hgsh är förkortning för Hur galet som helst, som är en kategori på min blogg.
Huset är Gamla Apoteksgården. Numera finns här bland annat bostäder och ett försäkringsbolag. Efter att apoteket fanns här har tingsrätten haft lokaler i byggnaden.

Men det som jag såg först då jag tog fram bilden på datorn är att korset från kyrktornet syns på husets tak. Det är ju ändå inte där det sitter 🙂 Men själva kyrkan syns inte, eller jo, en liten del av den till vänster om byggnaden bakom träden och buskagen.

Bilder härifrån och därifrån

Har en hel del bilder i mitt bloggarkiv och ska städa upp där, så här kommer en blandat kompott från sommaren som gått. Det rimmade ju också!

Ljuvliga Lovisas bås på mässområdet. Mässan pågår ännu en dryg vecka. Söndagen den sjätte augusti är sista dagen, efter det blir det säkert konstigt tomt i vår stad.

Köket med kombinerat vardagsrum i ett av mässhusen, Villa Kuningatar.

Gamla apoteksgården mitt i centrum av Lovisa. En del av trädgården används som Café Favorits uteservering som blir bakom min rygg här som jag står och fotograferar.

Paketjakten Österstjernan vid Skeppsbrons brygga en kväll med duggregn och stiltje, cirka klockan 22 tisdagen den 25 juli.

Fina fönster, del 199

Hinner inte skriva så mycket just nu då jag har en gäst från Sverige och också lite jobb på sidan om, men ett inlägg per dag ska jag alltid lyckas klämma ut.

Nästa gång blir det 200-gångs-jubileum i Fina fönster-serien.

De här fönstren finns på innergården till gamla apoteket, således Gamla Apoteksgården, och hör i dag till Café Favorit som har en terrass på den lummiga gården.

Lovisavyer och -byggnader

Arbetsvy för mig igår. Första riktigt varma vårdagen med +18 grader och en trevlig intervju utomhus. Det här Gamla Apoteksgården och här har även Café Favorit sina stolar och bord.

Vårt rådhus, även bakelsen av mig kallad, genomgår en renovering och har paketerats in.
Bilden togs på första maj, då var det lite mulet och kallare.
Några vyer från promenaden den dagen jag besökte åsens trappor. Tvärgränd där cafeterian Tuhannen Tuskan kahvila, längst borta till höger, har en av sina ingångar. En liten skylt kan knappt skönjas på bilden.
Och så har vi Östra Åsvägen, backen ner mot Alexandersgatan, som i folkmun även kallas Frälsisbackan eller Frälsisbacken. På bilden som länken leder till ser man vyn från andra hållet, fotat från norr mot söder. På min bild är bilden tagen mot norr.

Trees on Tuesdays, del 29

Bilden är tagen fredagen den 10 september. Det var troligen den här sensommarens sista riktigt varma dag, om det inte blir så att vi får varma dagar framöver, rentav i oktober. Det har ju också hänt nån gång.

Fotot är taget på gamla Apoteksgården, där Café Favorit har tillgång till en del av trädgården och kunderna kan sitta ute då det är fint väder.