
















I dag har jag prissatt glassortimentet och godiset. Många bekanta har stannat upp vid kiosken då de sett att dörren är öppen. Solen har gassat över stranden nästan två veckor nu, så få se om det här var den bästa delen av sommaren.
Många år har det blivit sämre väder, rentav kallt, den dag vi öppnat. Men vi får hoppas att åtminstone någon av de sju veckor vi håller sommarkiosken öppen ska vara soliga.
Snart stundar prinsessan Madeleines och Chris bröllop på tv:n. Hoppas de blir lyckliga tillsammans, fastän alla inte verkar tro det.
Kanske det bara tar tid att vinna svenska folkets hjärtan? Vill minnas att Victorias Daniel inte heller var så populär hos folket då han träffade henne. Sedan växte han in i sin roll som blivande prins och i dag är han hur omtyckt som helst.

Terrassen spolade vi också av, gnuggade bort fågelbajs och annan smuts.
Det är alltid lika roligt när trogna kunder välkomnar oss och frågar vilken dag vi öppnar. Barnen är mest ivriga men många vuxna har redan hunnit undra om det blir en kiosk vid stranden i år eller inte.

Nu är det nästan klappat och klart för öppning. Ganska många grejer ska ännu hemifrån till sommarkiosken och allt från läsk till kaffe, bullar, socker, mjölk etc. etc. ska handlas från affären.
Men det är kul att säsongen ligger framför oss. Veckorna går sedan fort och plötsligt skriver vi åter augusti. Då tar vi en vecka semester som vi firar i Grekland.
Men dit är det väl ändå, trots allt, drygt sju veckor – så tills dess ska vi njuta.
Från och med måndag 10 juni är alla välkomna till vår kiosk!


I dag har jag också tagit emot första glassleveransen och köpt godis till kiosken. Vår femtonde sommar börjar där inom kort. I bästa fall hinner vi öppna under helgen, men senast på måndag ska allt vara klart för säsongstart på Playa del Lovisa 🙂


På Facebook hittar du Det lilla Blomsterbinderiet i Brännskogen här.

Alldeles för lätt att köpa grejer via nätet 🙂

Några av oss åt pepparbiff i går på Bella Lovisa. Någon annan tog vitlöksoxe. Efterrätterna varierade från glass och Limoncello-sorbet till Crème brûlée med hjortron.
I dag blir det pizza och sallad och samvaro innan Ingegerd åker hem. Svenska gästerna stannar ännu en natt.

I dag besökte Haije, Hanna, Helén och jag från Östra Nyland Kyrkslätt där Västra Nylands bilaga Mitt i Nyland producerats. Reportrarna Olle, Mira och Jenny hade bestämt sig för att göra ett pizzatest, vilket blev vår lunch.
Pizzatestet publiceras i MiN:s sista nummer 28 mars. Tråkigt nog läggs bilagan ner efter att ha funnits två år. Men tjejerna fortsätter bevaka Sjundeå, Kyrkslätt och Ingå – medan Olle går i pension.
Med på festen kom också Miras dotter Stella, som hade åkt med pulka mot ett träd på dagiset. Lyckligtvis blev de inga större skador och de små skråmorna glömdes bort då Stella fick pizza, saft och glass.
Och glass – det fick vi vuxna också!

MiN:s redaktion och ÖN:s dito samarbetar inte redaktionellt, men vi har träffats några gånger nu. I sommar kommer deras gäng till Lovisa.
Vi har alltid fantastiskt roligt tillsammans, utbyter artikelidéer och pratar om hur det är att jobba på små redaktioner. Vilka utmaningar har vi, hur tacklar vi dem, vad vill våra läsare att vi helst skriver om.
Tack kära MiN-gänget för några fina timmar i Kyrkslätt! Och välkomna till Lovisa i sommar!


I bakgrunden syns utsiktstornet Kukkustenen. Jag har för mig att namnet ska skrivas med två k:n i mitten och inte med ck. Men då jag skrev Kukkusten hajade jag själv till, någon kan ju läsa ordet så här Kuk-kusten… 😀
Den som har bra syn ser att jag håller i en flaska. Lite Jägermeister hade vi som vägkost på väg till restaurangen där vi skulle äta.

För sisådär 25-30 år sedan firade ungdomarna både valborgmässoafton och skolavslutningar här. Nuförtiden hålls de festerna på andra håll i stan.


Vi glömde faktiskt fotografera pepparbiffen och kycklingrätten som vi åt till först 🙂

Boken kan köpas via webben, mer info hittas här. Det vill säga vad mina böcker handlar om, vad de kostar och vad läsare / tidningsrecensenter anser.
Men intresserade kan också mejla mig direkt på carita(at)sulo.fi.
Efter en fin dag i kiosken med många gäster vandrade vi längs vallen mot Skeppsbro-området. Man måste nypa sig i armen ibland för att förstå att det inte är en dröm att man bor i närheten av den vackra Lovisaviken.
Vi hade bestämt oss för att äta vår bröllopsmiddag på fredag kväll eftersom själva 14-års dagen gick i arbetets tecken i onsdags. Från restaurang Saltbodans renovering kan du se bilder HÄR!
Det var ett mastodontiskt projekt som har lyckats jättebra.
Nu är restaurangens matsal hur fin som helst nu med nya toaletter och fler sittplatser. Rekommenderar ett besök!
Pepparbiffen var helt perfekt, grön- och rotsakerna likaså. Röstipotatisens kanter var lagom knapriga, allt bara smalt i munnen. Nam-nam!
Halstrad gös med vitvinssås. Också helt perfekt! Vi passar på att tacka servitrisen Kajsa Fält för den lilla pratstunden och för bra service på alla sätt.
Efterrätten bestod av två glassbollar, grädde och choklad- eller kolasås prydda med kexstänger.
Hemåt igen, via Plagens simstrand, som strax före klockan 23 var folktom. En vacker, ljum och ljus sommarnatt. Kan det bli bättre som avslutning på en fin dag?
Vad gör man inte för att roa sina kunder? Man kan ha en låda full med hattar och så byter man dem. De flesta kunderna har humor och är lika barnsliga som vi. I värsta fall börjar ett barn gråta och springer i väg. Men det har ännu inte hänt.
Så välkomna till Playa del Lovisa bara – vem vet vilken huvudbonad jag eller gubben bär nästa gång ni ser oss.