Glad måndag! 01-06-2026

Så här dagen efter VM-finalen i hockey är det väl inte svårt att gissa vad mitt måndagsbidrag handlar om?

0-0 efter tre perioder. Schweizarna var som ettriga små röda myror och kämpade mycket bra. Bägge lagen hade sina chanser med skott i stolpar och aningen förbi. Finland fick ett mål underkänt på grund av hög klubba.

Ja-ja, vi är ju ett land där boboll är ett spel och då slår man bollen ungefär från den där höjden 😀 Men, rätt ska vara rätt och det var inget mål.

Vår kapten Aleksander Barkov har fått ta emot prisbucklan.

Tyckte jag synd om Schweiz? Stundvis, då jag såg fansen gråta på läktaren. Tredje VM-silvret, men än har laget inget guld… För Finlands del var det femte guldet sedan 1995.

Jag vet hur det känns att vara så nära, så nära… det var vi många gånger innan vi fick första VM-guldet. Och allt det här med spänning, bittra förluster och härliga segrar har jag upplevt också inom innebandyn de senaste trettio åren.

Ikväll ska hockeyguldet firas på Olympiastadion i Helsingfors. Jag ska kolla det via teven.

Natten till denna glada måndag kunde jag somna först halv tre. Jag går upp i varv och jag ville se intervjuerna och hur laget firade i omklädningsrummet efter matchen.

Såg till att jag hade sovmorgon idag, det behövdes. Lyckligtvis slutar festen i Helsingfors tidigt ikväll. Åldern har börjat kräva sitt och jag firar inte riktigt så som jag gjorde 1995 😀

Skyltsöndag igen, och spännande kväll att vänta

Det ligger ingen hund begraven i mitt inlägg, men här vid det här trädet lär ett par kära jyckar har sin viloplats. Bloggvännen Ordodlaren Märtha, numera min frilansjournalistkollega, förr även lärare i gymnasiet, lät göra den här skylten i Sverige en gång. På baksidan står texten ”Koira haudattuna”, alltså samma på finska.

Det här är ju ett ordstäv, men här berättar skylten också sanningen.

Fler skyltar hittas hos många av mina bloggvänner, bland dem kan jag idag lyfta fram Ankis bildblogg. Utöver dagens skylt hittar du mycket humoristiska jordgubbar hos Professordeutsch denna vecka. Han noterar också att det är mors dag i Sverige i dag ❤

Genom tiderna var det BP med Konst eller konstigt som höll i Skyltsöndag-utmaningen över 500 veckor.

Sedan har vi Nacka-Åke som skriver ”Välkommen igen till Veckans Foto! Här kan alla vara med, Var med och visa upp vad du har fångat genom din lins under veckan.” Han är också med i Skyltsöndag.

En park som ligger mellan kyrkan och Bonga slott.

Kyrkan i fredags. Det var mulet och mycket blåsigt då och jag var på väg till redaktionsträffen.

Café Favorit pryder sina fönster på olika sätt. Till påsken med ris och påskpynt, till julen med tomtar och stjärnor och granna bollar. Nu hänger där porslinskoppar.

Och ikväll blir det spännande i hockeyfinalen då Finland möter värdnationen Schweiz. Det var jättespännande igår fastän vi vann med siffror som verkade tydliga, 4-2 över Kanada. Hela sista perioden var det ändå nervöst. Sekunderna släpade sig fram, något hade hällt sirap i klockan… Det är egentligen hälsovådligt att utsätta sig dels för denna spänning, dels att vaka till midnatt 😀

Men, det var det värt, och det må det få vara ikväll också. Jag är ofta så upp i varv sedan efter en match att jag omöjligt kan somna direkt, så sömnen kommer tidigast kring 01. Silver eller guld? Båda är lika bra prestationer.

HPT – vilka redskap behövs för VM-guld?

Hoppa på tåget hos Nacka-Åke har REDSKAP som tema.
Jag hinner med i sista sekunden.

Sitter här med huvudvärk och hjärtklappning efter att Finland lyckades klå Kanada i semifinalen.
Ingen chans att somna på en stund…
Klarar inte riktigt av så spännande matcher mer…
Men kul att vi får möta värdnationen Schweiz i finalen i morgon ❤

Vilka REDSKAP ska vi ta till för att vinna då?

Redskapen på bilden fotograferade jag i all hast tidigare i dag då jag var ute och vattnade i våra odlingsspalter.

Värdefullt att ses IRL och idea

Då och då har vi kurser eller redaktionsmöten där vi som frilansar för Nya Östis får träffas öga mot öga. Ungefär var sjätte vecka har vi digitala träffar, och dom är också värdefulla. Då får de som har idéer till artiklar lyfta fram dem och bolla infallsvinklar med andra skribenter.

När vi träffas IRL (in real life) sker ungefär samma sak. Vi diskuterar artikelidéer, upplägg för dem och funderar på hur tidningen kan utvecklas, både som pappersprodukt och digitalt.

Dagens möte gav väldigt mycket, åter en gång, och jag kände mig lätt om hjärtat då jag cyklade hemåt igen. Tidningen, som jag var chefredaktör för under fem år, är i goda händer. Entusiastiska människor hjälps åt med allt från planering till innehållsproduktion.

Tidningen fyllde elva år i år. Den grundades 2015 och jag har varit med sedan 2016 och chefredaktör 2019-2024. Att jag får fortsätta skriva för tidningen då och då, och även hjälpa till med lite annat på sidan om, är jag mycket tacksam och glad för.

Det är +16 grader och mulet. Här är jag på väg till mötet, leder cykeln på Alexandersgatans trottoar.

Det står nu klart att Finland möter Kanada i semifinalen imorgon i den sena kvällsmatchen. Norge möter Schweiz. Det här betydde att Sverige, Lettland, Tjeckien och USA föll ut igår. Kanada är nog en svår motståndare, men att vi skulle kunna överraska går ju alltid att hoppas 🙂

Elisas fredagsfrågor kanske jag svarar på först imorgon, eller senare ikväll då hon lägger ut dem.

Oj så skönt, Finland vidare i VM!

Det var ju inte givet på något sätt, men vi besegrade Tjeckien och tog oss till lördagens semifinal. Vem vi möter där är i skrivande stund oklart, men i det här skedet spelar det ingen roll. Alla lag ska besegras om det ska bli VM-guld 🙂

Hurra! Nationalsången efter 4-1 mot Tjeckien.

I den andra matchpausen rusade grannen och jag ut för att kolla spalterna. Behövde de vattnas?

Det har varit kallt och blåst mycket, vi har inte mer än +11 nu. Men då det inte regnat sedan igår gav vi lite vatten till grödorna.

Majsen, popcornsgräset, har vuxit bra!

Och i växthuset måste vi vattna nästan varje dag. Regnet når ju inte dit 🙂

Krukväxt-tomaten levererar, kan plocka en eller två per dag! Tomatplantan till höger lär ge skörd senare.

Ännu längre till höger paprikor, och utanför bilden smultron och jordgubbar.

Fotoskörden från livet är snävt, men livet är bra ändå ❤ !

Hur var det nu med kameran igen…

Den skulle ju vara med överallt. Och jo, den är ju det, då jag jobbar. Men att ta dom där andra bilderna…

Tycker att de flesta av mina bloggvänner visar så många trevliga foton och skriver intressanta texter.

Själv känner jag mig håglös och tom på idéer. Det är väl det som kallas bloggtorka. Något vi alla som bloggar drabbas av ibland.

Kanske det går över.

Jag tar många foton då jag jobbar, men jag vill inte på förhand avslöja vilka jobb jag har gjort.
Flera artiklar kommer i tidningen först om några veckor.

Glass hör sommaren till. Efter en regnskur tittade solen fram och då passade en kollega och jag på att äta glass.

Idag kom sommaren ändå lite av sig då det började regna och temperaturen föll till +10 grader. Regnet har dock varvats med sol, tack och lov har det inte handlat om ihållande regn. Och regnet behövdes, det är skönt att få hjälp med bevattningen av odlingsspalterna.

Ny energi imorgon? Hockey-VM går då in i ett avgörande skede med vinna eller försvinna-match för Finland mot Tjeckien.

Nu grönskar det och är lagom varmt

Här är jag på ett jobbuppdrag, men det har inget med trädgårdar att göra. Måste ju bara i förbifarten knäppa en bild till bloggen 🙂

Franska streck, eller korta punkter, om vad som har hänt eller är på gång är ett bra sätt att hålla mängden av text rimlig här. Samtidigt som jag får sagt sånt som det inte är nån större idé att skriva separata inlägg om.

  • Noterar inte antalet steg nu under sommaren. Jag cyklar en hel del och skriver upp kilometrarna, men bokför dem inte längre offentligt här.

  • Spännande i hockeyn ikväll då vi möter värdnationen Schweiz. Blir vi eller blir Schweiz etta i gruppen? Jag hör för övrigt inte till dem som tycker det är kul då det går dåligt för Sverige. I och för sig gläds jag över Norges framgångar, och att göra två mål i numerärt underläge såsom NOR gjorde mot SWE, det är ju beaktansvärt. Även om jag, då det gäller skidåkning, kan säga ”ska Norge verkligen roffa åt sig allt” gäller inte samma nu, för Norge har inte varit särskilt bra på hockey. Vem vet, kanske dom börjar roffa åt sig där också 😀

  • Hade ett riktigt roligt uppdrag i dag. Detsamma gäller morgondagen och på lördag är det studentdimission. Har några reportage för två olika tidningar som jag jobbade med i april och maj. De publiceras i juni och då får jag arvode för dem först i juli, så det är ju lite speciellt att vara frilansare. Men då man vet hur det funkar får man planera sin ekonomi därefter.

Fina fåglar med på tåget

Det är inte så lätt ens med ett teleobjektiv att få fåglar med på bild 🙂 Det är som om de skulle ana sig till att man försöker föreviga dem. De kanske kan se speglingar, höra surr och blipp.

Men det är kul att göra försök och nu har jag de här två fågelvännerna som bidrag till Åkes Hoppa på tåget där temat är DJUR.

Då grönskan ännu är skir gömmer sig fåglarna inte helt inne i den.

I dag ska jag jobba med artiklar nästan hela dagen. På sen eftermiddag fortsätter hockey-VM när Finland möter Ungern. Igår besegrade vi Tyskland med 3–1.

Hälsostegen 7–13 maj: 13 400. Lite varje dag och däremellan korta cykelturer.

Dagen har börjat med lätt duggregn, eller det började väl redan i natt. Det behövs. Tio grader endast, men det ska bli varmare och soligare framöver.

Trees on Thursdays, härliga grönska!

När jag traskade gata upp och gata ner i mörker, halka, blask och slask, under kalla mörka kvällar… då kom jag inte ens alltid ihåg hur det kunde se ut i våra parker om somrarna 🙂

I dag har jag räknat arvoden, och fortsätter med jobbet i morgon. Har varit på massage och besökt nya Café Kronan i Galleria. Köpte ett fint häfte med Lovisamotiv och en matig macka som jag tog med mig hem.

Ikväll är det hockey -VM på TV som gäller. Finland möter Kanada i kvartsfinalen. Vinna eller försvinna, med andra ord.

Därförinnan ska jag läsa så många av bloggvännernas inlägg som möjligt. Kanske jag hittar någon ny intressant blogg också!