Mera glad måndag ☀🥰

Muminväskan köpte jag på Viking Grace då vi åkte över från Åbo till Stockholm för snart två veckor sedan. Mumin gör mig alltid glad 🙂 Och ett kort som jag fick på posten av en läsare i Liljendal som tackade för ett gåvokort hon vann i vår korsordstävling. Det är alltid lika trevligt med riktiga vykort och också med tack om att gåvor nått fram, då det känns lite si som så med Postens tjänster nuförtiden.

Jag satte i tisdags, den 9 maj, ett brev på posten. Det innehöll ett grattiskort och en liten gåva åt ett barn som hade födelsedag lördagen den 13 maj. Barnet bor också i Lovisa. Jag vet att vår post nuförtiden går via sorteringscentraler på olika orter i landet, men kunde inte ana att det skulle dröja tills i dag, måndagen den 15 maj, innan han fick sin gåva. Nu ändå bara tacksam för att den kom fram… Hade ju själv kunnat cykla eller bila med gåvan till killen. Men det är ju något speciellt med att få ett brev på posten, i ett kuvert med frimärken och kanske en stämpel om Posten lyckas riktigt väl.

Glad också över försommargrönskan på gården och värmen som håller i sig ännu i dag, drygt +20 grader, härligt!

Ikväll blir det hockey-VM på teven då Finland möter Sverige i grundserien. För mig spelar det inte så stor roll hur det går, jag har slutat ta sådant där särskilt hårt. Jag är inte heller ledsen för att Finland kom tvåa i Eurovisionen, en sådan topplacering har vi inte nått på många år. Och flest antal publikröster fick vi ju. Nu skriver en av de svenska kvällstidningarna att finnarna är sura och inte unnar Loreen segern… Huh huh, säger jag bara – dom vill förstås ha klick och spä på så att aggressionerna och hånet flödar i sociala medier. Men nu är det faktiskt så att alla finnar inte alls är bittra och inåtvända för att Sverige vann. I alla fall är inte jag det 🙂

Glad måndag! 30-05-2022

No words needed 🏒🍾🥂❤🥇🏆

Men några ord ändå. Ett helt otroligt lag och en fantastisk tränare.
Och nu blir det trevligare för många att fira i sommarväder än då det var snöyra när vi firade vårt första OS-guld tidigare i år.

Ni förstår att söndagen övergick i en extra GLAD MÅNDAG!

Gott och blandat, lotter och efterlängtad ost!

Äntligen! Efter månader efter letande och grävande i olika butikers hyllor både i Lovisa och i grannstäderna finns nu denna ost i K-Supermarkets sortiment. Vet ju inte hur länge, för det hjälper ju inte om bara JAG köper den. Tidigare fanns den hos Lidl. Minns inte om det var Castello då, men tror att det var det.

Med posten i dag fick jag också ett gratulationskort som varit lite längre tid på väg på grund av helgdagar. Men glädjen över kort är ju alltid lika stor och jag fick två lotter med också. Har inte skrapat dem än, så där kan också finnas överraskningar.

Igår tog Finland sig vidare till hockey-VM:s semifinal och möter där USA imorgon. Marko ”Mörkö” Anttila gjorde två mål och hade kunnat göra hattrick med passade till en kompis istället då 4–2 mot Slovakien gjordes i tom bur.

Hos Elisamatilda är det i dag frågorna ”Gott och blandat” som gäller.

När var du senast helt offline?
– I dag. Jag har börjat vara det allt oftare, åtminstone delar av dagen. I dag satt jag på två möten från 14 till 16.30 och då var telefonen på stör ej. Nuförtiden då jag har mycket jobb som samlats på hög stänger jag av alla pling. Gör de brådskande jobben först och svarar efter det. Ibland kan mina svar dröja till följande dag, eftersom jag försöker ha kvällarna fredade.

Vad skulle du klä ut dig till vid en maskerad?
– Gärna James Bond, men jag är väl för kurvig för det? Då vi firade att vi var äldst i skolan 1981 var jag amerikansk soldat, men jag tror inte att sådana krigskostymer skulle vara så uppskattade i dag. Kanske jag skulle göra mig bra som Lilla My istället!

Vilka två val behövde du senast välja mellan?
– I går att se på hockey-VM eller på Karl Fredrik på Österlen. Hockey-VM vann och KF får jag försöka minnas att se när den går i repris.

Vad gjorde du senast i skogen?
– Fotograferade mossiga stenar och vitsippor.

Vilken aktivitet gör du helst ensam?
– Om jag skulle börja träna på gym, så vill jag vara där ensam eller högst med en personal trainer.

Sommarkväll i Lovisa

De här bilderna tog jag i fredags då jag kom hem från Skeppsbron där jag hade varit med Barbro och hennes hund Ronnie. Klockan var runt 19 på kvällen. Serveringen slutar tidigt på restaurangerna i Nyland, fastän många andra covid-19-restriktioner har hävts.

Solen står fortfarande högt om kvällarna, det var 23 grader varmt.

I går satt jag en stund i trädgården där Pia bor och sedan kollade vi Finland-Tyskland, semifinalen i hockey-VM. Nagelbitare som vanligt. Finland har spelat många matcher som slutat med uddamålsseger. Försvarsspelet har varit super! Vi vann 2-1 och spelar i dag final mot Canada, som ju faktiskt ”halkade in i slutspelet på ett bananskal”… Tufft motstånd är nog ändå att vänta, som vanligt.

Snart åker hockeytröjan på!

Nu finns samtliga matcher, klockslag och datum, för grundserien i hockey-VM för Finlands del antecknade i min kalender. Muminfamiljen och jag hejar som vanligt! Första matchen går på lördag mot USA. Övriga motståndare i gruppen är Kazakstan, Norge, Italien, Tyskland och Lettland.

Det har blivit kyligare ute, bara +11 nu och mulet och mest regn. Fortsätter det på samma sätt nästa vecka gör det ju inget att man sitter inne vid teven. Å andra sidan har Finland många av sina matcher först kvart över åtta på kvällen.

Ser vi ett guldregn i bakgrunden på bilden, eller får vi nöja oss med ett brons? 😀

Härliga försommar!

Jag, den 12 maj 2018.

Vissa dagar har man inte bad-hair-day och då gäller det att passa på.
Bad syrran ta en bild i går då jag var nöjd med min look, och jag har liksom inte ens kommit direkt från frissan.
Jag känner fortfarande av energin som reikin gav mig i onsdags. Vill oftare få sådan om det är så här den verkar då den är som bäst ❤

En gåva till min surfplatta.

Vi var ute och åt med mor i dag, tillbringade fyra timmar på Skeppsbron med mat och dryck i den härliga försommarvärmen. Skönt att det kom en bris från havet, för vi har haft +27 grader i dag!

Från Karamaloo köpte jag en handsydd, afrikansk väska till min iPad.

Nu ska jag skriva några förhandsinställda inlägg som går ut på förmiddagarna under de dagar då jag har som brådast med Nya Östis, alltså måndag, tisdag, onsdag.

I kväll hockey Finland-Tyskland i grundserien i VM. I går spöade vi Kanada med 5–1!

Bilder från i går

Det var mycket folk ute i går, fastän det som vanligt inte syns på mina bilder 😀 Här vill jag visa ett av träden som jag tycker så mycket om, det finns några krumma björkar utanför Saltbodan.
Lövsprickningen har inte kommit i gång än, men när det väl händer, då sker allt på en mycket kort tid.

Det var inte tomt på Saltbodan i går 🙂

Karamaloo som säljer hantverk från olika länder i Afrika, till förmån för Lovisaskolan i Gambia, har också öppnat.

I dag skiner solen också från en nästan klarblå himmel. För mig blir det mycket inomhusjobb eftersom Nya Östis ska vara klar till onsdagen den 9 maj. Jobbet är krävande och innehåller allehanda utmaningar, det är ett pussel att få alla artiklar och bilder på plats. Men det är ett omväxlande och roligt jobb också.

I kväll är det VM-hockey som gäller. Finland vann första matchen i grundserien i går mot Sydkorea med siffrorna 8–1. I dag möter vi Lettland.

Söndag – firar lite i förväg!

Inte så att jag tar ut hockey-VM:s brons i förväg, nej!
Nu talar jag om min födelsedag som är i morgon. Men då den infaller på en måndag, som dessutom råkar vara rätt späckad av jobb – så blev det att fira lite i förskott, och kanske något i efterskott också 🙂

Tack för kakan!

Marina och Anne överraskade mig då jag blev bjuden på kaka och skumpa! Tusen tack till er ❤ och till er kusk, och kanske katterna också var med på ett hörn 🙂

Födelsedagsgåvor.

Roliga är mina vänner också. Ser ni, jag fick spikar och skruvar 😀 Och för Anne som vistas mycket utomlands är Fazers choklad med salmiak så gott och finskt som det kan bli. Det tycker jag också!

Saltbodan bjöd på Kisastudio. Den som ville fick alltså se VM-bronsmatchen mellan RUS-FIN här.

Den här skylten passar ju inte på Skyltsöndag också 😀

Själv var jag tvungen att ha så pass mycket disciplin att jag cyklade hem efter två glas mousserat eftersom jag har artiklar att skriva ut i kväll.

Här avlägsnar jag mig från Skeppsbron. Toppenväder!

Vägarbetena på Strandvägen gör att det är lite rörigt här under en stor del av sommaren, men det blir fint då det allt blir klart!

Saltbodtorg och huset Vackerbacka.

Som ni ser, vägarbeten pågår 🙂 Massor av skyltar och en hög med grus.

Gardinmotståndaren…

… har tagit in en gardin i hemmet 😀
Det här tycker jag att blev fint. Nu kan jag ha dörren till balkongen öppen samtidigt som glasen är skjutna åt sidan då jag vill ha in frisk luft i bostaden.

Det är paus i den spännande semifinalmatchen mellan Finland och Sverige i hockey-VM nu. Efter första perioden är läget 1-1 🙂

Allt-möjligt-torsdag

Ja, alla dagar ger ju oss nya möjligheter, så på det sättet är dagen en allt-möjligt-dag. Jag har också hållit på med allt möjligt. Mest jobbat hemifrån, dels för Lovisa Historiska Hus, dels för Nya Östis. Många mejl har det blivit i dag.

Jag vill ju inte ta alla bilder hemma vid min dator, det blir inte så stor variation. Men jag passade på då jag fick skorna putsade av en försäljare utanför K-Supermarket.

Tack tack – skorna blev blanka igen!

Just nu känns det som att skorna är lite ofräscha hela tiden på grund av allt gatudamm. Men de blev SÅ fina och jag ”lurades” att köpa ett blankningsmedel. Försvarar mig med att medlet är tillverkat av naturliga ingredienser. Jag kan också använda det på min lädersoffa.

Balsam för många läderprodukter.

I kväll sitter jag som naglad vid tv:n då Finland i hockey-VM möter USA i kvartsfinalen. Efter första perioden står det 0–0.

Heja Finland ❤

Mot slutet av första perioden kunde man inte höra kommentatorerna. Men jag tyckte det var rätt skönt. För jag kan ju SE alltsammans. Jag får inte ut så mycket av ett referat som går ut på att någon förklarar vem som har pucken, sådant hör hemma i radiosändningar. Jag har valt den finlandssvenska sändningen för att jag är finlandssvensk patriot… men som sagt, jag ser ju samma sak som kommentatorn rabblar upp… och stör mig också på tonläget som höjs mot slutet av varenda mening…
Förlåt MTV3 och Hufvudstadsbladet i samarbete. Men jag bara kände att jag måste få det här sagt.