Patruunantalo i repris

I går besökte jag ett gammalt bruksområde i Strömfors, i dag stod Pyttis på tur. Jag var med på ett vårmöte som arrangerades på Stockfors Patruunantalo. I samband med det fick vi också se det intilliggande förpackningsmuseet.
Jag var här på ett annat möte för ett knappt år sedan, och jag tror det gör gott för var och en att besöka platser som ligger nära hemorten.
Till Pyttis är det bara tjugo minuters körtid från Lovisa, men ändå var det ganska många i vårt gäng som besökte just den här platsen för första gången.

Här fanns Stockfors fabriker förr. I den gamla brandstationen finns nu inkvarteringsrum.
Det ståtliga Patruunantalo i Pyttis.
Förpackningsmuseet väckte många minnen till liv.
Och mötesserveringen var det heller inget fel på.

Kollar Finland-Frankrike i hockey-VM. Det går inte så bra för Finland… men ska man förlora en match ska man väl helst göra det i grundserien och inte sedan då det är ”vinna eller försvinna”.

Flagga och balkong avdammade!

Hockey-VM har börjat. Finland möter Lettland i grundseriens första match.
Hockey-VM har börjat. Finland möter Lettland i grundseriens första match.

I år är jag med från start. Ibland har det gått så att jag inte haft koll på vilka dagar Finland spelar grundseriens första matcher. Borde man skämmas då man ser den serien som en transportsträcka till slutspelen?
Finland lär ska vara en av favoriterna till guldmedaljen. För mig är Finland alltid favorit. Men vi får inte glömma att det i hockey-VM också finns lag från Sverige, Kanada, Ryssland och USA.

VM spelas inte för ofta om man frågar mig. Hockey-VM är en stor fest i Finland. Men för alla andra länder är hockey inte lika stort – jag vet 🙂

Det är mulet och kulet ute men i dag har det inte regnat så vi fick balkongen nästan klar. Bara blommor, stolsdynor och lite annan finslipning fattas.
Det är mulet och kulet ute men i dag har det inte regnat så vi fick balkongen nästan klar.
Bara blommor, stolsdynor och lite annan finslipning fattas.