Glad midsommar sa myran!

Vissa saker som hänger ihop med sommaren glömmer man under vinterhalvåret.

Som att det finns myggor (dock inte sett nästan någon ännu i år), och getingar (inte heller sett) och flugor, spindlar och andra små kryp & kräk…

Och så då myror. Undrade varför det sprang en myra på golvet i toan. Och sedan såg jag en till, förvisso död, men då insåg jag att visst ja – då jag plockar blommor från trädgården följer myrorna med…

Hade tagit in tre stjälkar med gräslöksblommor. Ska se hur de torkar. Troligen via dem som myrorna kommit in till mig.

Dags för Elisas traditionella midsommarfrågor, det är ju fredag igen!

Hur spenderar du midsommar i år?
Mamma fyller år i dag, så en stund där. Efter det midsommarbastu och ett par lonkero.

Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat?
Sommaren har bara börjat. Vi har fått rätt mycket regn, men äntligen belönas vi nu till midsommar med +19 och sol 🌞

Vad betyder midsommar för dig – tradition, fest eller något helt annat?
Ett ganska vanligt sommarveckoslut, ibland är jag ensam, ibland med vänner.

Kommer du dansa runt en midsommarstång?
Tyvärr inte, den traditionen finns inte här, men en stång brukar finns på Skeppsbro-området.

Vad kommer finnas på ditt lunchbord?
I dag inget speciellt, imorgon är vi tre på grillfest hos en väninna.

    Lördagsbilder

    Hej och hå! Jag brukar skriva ett inlägg per dag och nu är jag ute i grevens tid 😀
    Jag steg upp klockan sju i morse, skrev två artiklar, tog en dusch och åkte sedan iväg med två kollegor till Liljendaldagarna. Alltså Liljendahl for till Liljendal, som är en stadsdel i Lovisa.

    Kan det bli somrigare, mysigare, mer familjärt?

    I paviljongen bjöds det på sång och musik och smakprov av Lurens sommarteater.

    Jag köpte Guns bondost (även hemost kallad) och Gunnevis jästbröd. Mer lokalt producerat kan det inte bli.

    Kvällen tillbringade jag i min systers trädgård. Det var underbart väder, kring +24 ännu då jag åkte hem vid 21-tiden.

    Gubben Guds konstverk.

    Och så var det någon bloggvän som undrade om det är normalt med en massa myror på pionerna. Ja, det tror jag det är. Myrorna gör inte illa åt växten, de bara gillar nåt sött som avsöndras från den 🙂