Oj så skönt, Finland vidare i VM!

Det var ju inte givet på något sätt, men vi besegrade Tjeckien och tog oss till lördagens semifinal. Vem vi möter där är i skrivande stund oklart, men i det här skedet spelar det ingen roll. Alla lag ska besegras om det ska bli VM-guld 🙂

Hurra! Nationalsången efter 4-1 mot Tjeckien.

I den andra matchpausen rusade grannen och jag ut för att kolla spalterna. Behövde de vattnas?

Det har varit kallt och blåst mycket, vi har inte mer än +11 nu. Men då det inte regnat sedan igår gav vi lite vatten till grödorna.

Majsen, popcornsgräset, har vuxit bra!

Och i växthuset måste vi vattna nästan varje dag. Regnet når ju inte dit 🙂

Krukväxt-tomaten levererar, kan plocka en eller två per dag! Tomatplantan till höger lär ge skörd senare.

Ännu längre till höger paprikor, och utanför bilden smultron och jordgubbar.

Fotoskörden från livet är snävt, men livet är bra ändå ❤ !

Idag skulle bli en glad-dag

Frissa-tid! Glad-dag! Glad-tid!
Jag var faktiskt på riktigt gråtfärdig av tacksamhet för att få uppleva det här.
Kalla mig vad som helst. Patetisk eller överkänslig, men för mig kändes det STORT att få ha EN dag som inte innebar oro.

Och jag sa att nu plockar vi inga ögonbryn för jag vill inte ha minsta lilla ”pina-för-att-må-bra” 😀

Igår var jag hos tandläkaren och två rötter drogs ut och jag fick stygn i munnen. Jag kunde inte prata på ett tag, och det kanske någon tyckte var bra ”att hon äntligen är tyst och inte babblar i ett” 😂

Stygnen smälter bort, behöver inte nytt besök för borttagning.

Så här ser paprikaplantorna ut i växthuset. De har skrikit efter vatten nu några dagar och de ska få allt de vill ha ❤ Ska även skaffa frostskydd.

Jag har nu en hel del trevliga jobb-uppdrag framför mig och jag är så innerligt tacksam för dem. Inte minst för att livet den senaste tiden mest verkar ha bestått av ”bröstundersökningar/tandläkare/och-du-hittar-aldrig-livets-nya-pusselbit-tankar”.

Första tomaten! Ska smaka på den imorgon.

Ja, det är tidigt för tomatskörd, men som ni ser är det en färdig krukplanta eller vad-den-nu-kallas, så därför blev det skörd rätt fort.

Snöläget, och paprikan gror

Inte bästa bilden men nånting är på väg upp ur myllan. Eftersom det var frön från en paprika som såddes den 18 februari måste det vara paprika som är på vägg upp 🙂 Vi följer med läget!

Bloggvännen och kollegan Ordodlaren sa att det behövs 25 plusgrader för att paprika ska gro. Så varmt har jag inte haft inne, men krukan har fått stå rätt mycket vid ett värme-element. Sedan när solen kommit fram och lyst upp någon vrå i bostaden har krukan flyttats dit. Till natten åter tillbaka till värmen.

Jag kunde äntligen sova bra i natt då den vassa tanden inte längre gjorde sig påmind. Hade heller ingen värk av ingreppet. Hoppas att det fortsätter lika lugnt.

Vaknade redan halv åtta, ovanligt tidigt för mig. Hann få undan en del arbetsuppdrag innan klockan blivit elva. Skrev bildtexter till en artikel som ska ut först vid jul… tala om att ha framförhållning 🙂

Aaaah, detta inre lugn som infann sig efter gårdagens tandläkarbesök. Det betyder oerhört mycket för mig och orken i vardagen.

Snöläget i dag den 4 mars. Inte vackert men hellre så här med fyra plusgrader än minus 25.

På förmiddagen sken solen och det märks nu hur också huset tinar upp. Jag har kunnat stänga av ett element av två i köket och hoppas på en humanare el-faktura för mars månad. Eldar numera ungefär varannan dag, om den stränga kylan inte återvänder.

Prognosen för de tio följande dagarna lovar plus fem på dagarna och bara någon enstaka minusgrad om nätterna. Imorgon kanske det ska vara +9 grader. Det tror vi först då vi ser det 😂

Fastekalendern i dag: Så lite skärmtid som möjligt.

Jag kan försöka minska på det, åtminstone till kvällen. Men annars har en stor del av dagen gått till olika arbetsuppdrag, vid datorn och frågor som berör mammas vård, via Whatsapp och mejl.

Paprika, pumpor, kämpa kämpa!

Det är ruggigt ute men de dagar solen visar sig stiger temperaturen i växthuset, så vi vågar plantera där. Med hjälp av Mylla-Mästaren grannen Pia lade vi i dag ut en planta med gul paprika, en med jordgubbar och så sådde vi zucchini-frön.

Längst bak på bilden finns en suckulent som inte klarade sig inomhus i kruka. Men då jag tog den enda del som överlevde och placerade den med lite rester av mylla i en skål av glas där det fanns snäckor och stenar, DÅ fick den rötter och började växa. Den fick alltså inte annat än lite väta på roten via kökskranen ett par gånger i veckan, men annars fick den stå i soligt läge i glasskålen.

Nu har jag ingen aning om hur detta äventyr slutar, vare sig då det gäller suckulent, plantor eller frön. Men just därför är det så spännande och roligt!

I affären i dag hade vi med grannen en lek där vi sa att vi endast fick köpa saker som började på bokstaven P.
Pumpafrön, perse-paperi (rumpa-papper, toapapper), peltipurkki (plåtburk = lonkerodryck), pesupulveri (tvättpulver/medel), paristot (batterier), paperilehti (en papperstidning), pumpulipuikot (bomullspinnar), prasselpåse (ostbågar), pöytäkynttilä (blockljus som står på bord), putkilo (tub med vitamintabletter)… osv.

Det var en utmaning som hette duga, men vi kom alltid på något som gav oss rätt att handla det vi ville 😂

Lördagsbilder från K16

Lunchmacka med mozzarella, paprika, sallad, rödlök, tomat.
Lunchmacka med mozzarella, paprika, sallad, rödlök, tomat.

I går var det strålande vackert väder och sommarvärme på många platser där det var lä. Inte så ofta vi har haft så fint och varmt väder innan valborgshelgen, och absolut ingen snö kvar.
Här njuter vi på släktens sommarställe av matiga lunchmackor. Picknick-korg och en flaska mousserat syns också på bilden.

Gärdsbyggnad på sommarstället. Gillar också den långa stentrappan framför den större gårdsbyggnaden.
Gårdsbyggnad på sommarstället. Gillar också den långa stentrappan framför den större byggnaden.

Jag tycker också mycket om mossa i kombination med sten. Såsom på den här trappan.
Jag tycker också mycket om mossa i kombination med sten. Såsom på den här trappan.

Det ser ut att bli ytterligare en fin dag, så kameran får hänga med på dagens utfärd, om den görs med cykel eller till fots återstår att se.

Söndagspaj

Pajen innan den toppades med riven ost och gick in i ugnen.
Pajen innan den toppades med riven ost och gick in i ugnen.

Och så här såg pajen ut då den var klar.
Och så här såg pajen ut då den var klar.

Hade inte gjort paj på länge så nu var det dags.
Köpte färdig pajdeg som var lätt att trycka ut i formen. Utlovades att den inte skulle fastna fastän formen inte smordes och löftet höll.

Fyllningen består av stekt gul lök, röda paprikatärningar och 400 gram köttfärs kryddat med salt, svartpeppar och lite pizzakrydda.
Två ägg, två deciliter matlagningsgrädde, en skvätt mjölk, salt och peppar till äggstanningen.
Pajen toppades med tomatskivor, svarta oliver och riven ost.
30 minuter i 225 graders ugnsvärme.

Toppenfrukost på Grace!

UnderbarUtsikt.

I all hast lägger jag in några bilder här från kryssningen med Viking Grace. Båten går mellan Åbo och Stockholm, varje dag. Kryssningen är 23 timmar lång, starten från Åbo sker 20.55.

Mycket fick vi vara med om på resan, jag kanske lägger ut fler bilder senare. Men en av höjdpunkterna, utöver besöket på kommandobryggan, var frukosten i restaurang Oscar. Utsikten var så här magnifik, i priset ingick ett glas mousserat och i bakgrunden ljöd stilla pianomusik.

Här har jag bullat upp med bröd, brieost, en bit grönsakspaj, paprika, sallad, vindruvor, melon, skinka, ost... Det fanns varm- och efterrätter också.
Här har jag bullat upp med bröd, brieost, en bit grönsakspaj, paprika, sallad, vindruvor, melon, skinka, ost… Det fanns varm- och efterrätter också.

Så här såg vår hytt ut. Vi låg på våning sju.
Så här såg vår hytt ut. Vi låg på våning sju.

Tidigt på morgonen ligger Grace en dryg timme i Stockholm och där var det så här soligt på första maj. Kolla den nya attraktionen på Gröna Lund! Värsta största gunga, slänggungan Eclipse, dock inte i användning när fotot togs.
Tidigt på morgonen ligger Grace en dryg timme i Stockholm och där var det så här soligt på första maj. Kolla den nya attraktionen på Gröna Lund! Världens största gunga, slänggungan Eclipse, dock inte i användning när fotot togs.

Söndagseftermiddag

Dagens lunch. Paprika, kyckling,sallad, bröd.
Dagens lunch. Paprika, kyckling,sallad, bröd.

Tar det säkra före det osäkra. Kyckling är väl ändå kyckling?
Men vem vet? I Liljendalrevyn i går sa dom nämligen att närproducerad norsk lax visade sig komma från Chile och att den smakade häst 😀

Efter vår kommer sommar.
Efter vår kommer sommar.

Bläddrade i min favorittidning Unelmien Talo ja Koti. Den kommer ut med bara ett nummer per månad så jag hinner läsa den från pärm till pärm.

Den här bilden gav mig verkliga vårkänslor. Snart börjar solstrålarna värma också på min balkong. Det blir påsk och då köper jag de första liljorna.
Känner ni hur livet återvänder?

Städa kräver tid

Äter du godis, kex, chips, nötter?
Äter du godis, kex, chips, nötter?

I synnerhet då man gör det ordentligt, till exempel med mejlen. Och besvarar alla enkäter som kommit.
Och här blev man ju fast direkt. Vad har jag klämt i mig den senaste månaden. Blev nog ett kryss i så gott som alla rutor…

Rester från gårdagens fest var goda också i dag.
Rester från gårdagens fest var goda också i dag.

Det är inte några maskar det där vita om nu någon trodde det. Riven ost är det förstås, och paprika, isbergssallad, mozzarella och ananas. Rödlöken åt vi upp igår. Det är rester från festen, hur gott som helst också i dag.

Fina minnen från Åbo

Snart ska Melli få mat och då ska hon ut från akvariet en stund.
Snart ska Melli få mat och då ska hon ut från akvariet en stund.

"Ska jag eller ska jag inte bekanta mig med den där figuren på andra sidan glaset" verkar Melli tänka.
”Ska jag eller ska jag inte bekanta mig med den där figuren på andra sidan glaset” verkar Melli tänka.

I Åbo lärde jag mig känna Melli. En vattensköldpadda som äter var tredje dag. På sommaren är hon mer snabbfotad än man kan tro då hon får vara ute i trädgården en stund. Hon kan övervintra i grönsakslådan i ett kylskåp men behöver inte göra det i den här familjen.
Då hon har ätit kryper hon upp på en terrass i akvariet för att sola under en lampa.

Tor har gjort ett av sina åtta mål. I mitten Juha Kivilehto. De övriga är bröderna Niklas och Joni Niiranen. Till höger kapten Peik Salminen.
Tor har gjort ett av sina åtta mål. I mitten Juha Kivilehto. De övriga är bröderna Niklas och Joni Niiranen. Till höger kapten Peik Salminen.

I lördags mötte Tor Åbolaget TPS i innebandyligan. TPS låg sexa i tabellen och Tor sjua tre poäng efter. Det blev seger för oss med siffrorna 8-5. Så skönt efter den där hemska 10-1 förlusten i Uleåborg.

En god bit över sextio personer hade kommit till Åbo för att heja på Lovisa Tor.
En god bit över sextio personer hade kommit till Åbo för att heja på Lovisa Tor.

Lätt att le efter segern.
Lätt att le efter segern.

Visst kan man stå här och posera efter en seger med 8-5! Hemresan på fyra timmar i bussen gick också lekande lätt.

God sallad med nötter, ostbitar och grönsaker.
God sallad med nötter, ostbitar och grönsaker.

Idén till den här salladen fick jag av min barndomsvän Eivor. Den har Guuben och jag ätit hemma i dag.

Det var Eivor och hennes man jag besökte i Åbo. Åkte dit på fredag kväll och så hade vi hela lördagen på oss innan vi gick på matchen TPS-Tor på kvällen.
I salladen finns en mix av nötter, fruktbitar och russin, gul paprika, grönsallad, gurka och olika ostar (svart Koskenlaskija, rödstämplad edamerorst och brie).

Salt tilltugg.
Salt tilltugg.

Med salladen åt vi nachos som toppats med köttfärs och en blandning av salsa och creme fraiche samt riven ost.