Seglatsen, del 1

Har funderat hur jag ska beskriva min seglats. Först hade jag en tanke om att visa bilder i kronologisk ordning, men skippade den.

Det får bli lite av varje härifrån och därifrån. Bilder som beskriver olika tankar som uppstått.

Här kastade vi ankar första natten.
Här kastade vi ankar första natten.

Vi hade såsom många av er redan vet tänkt segla över till Estland. Men då vi startade från Lovisa runt halv åtta lördagen den 4 juni insåg vi redan vid midnatt att det troligen hade varit ett vansinnesprojekt att ta sig över direkt. Seglatsen skulle ha krävt att vi hållit oss vakna tjugo timmar. Vinden tilltog hela tiden och även om båten hade klarat strapatsen hade seglatsen inte varit ett nöje för någon.

Så vi fattade beslutet om att kasta ankar mitt i natten på en vindskyddad plats. Det dröjde ett tag innan vi hittade en plats där ankaret fastnade, utan att göra det för evigt 🙂

Soluppgång.
Soluppgång.

Sov inte mer än en och en halv timme första natten. Inte för att båten skulle ha krängt utan för att jag var ovan vid allt från den smala kojen till alla främmande ljud.

Men vad går upp mot att öppna luckorna från kajutan ut mot sittbrunnen och mötas av den här synen. Det var en ganska sval morgon men ack så vacker.

Snart i väg.
Snart i väg.

Lite senare på förmiddagen såg det ut så här då vi seglade vidare.

Flytdräkten blev min bästa vän. Varm och skön.
Flytdräkten blev min bästa vän. Varm och skön.
Här var vädret ännu fint, men under dagen blev det busigt värre.
När vi angjort bryggan vid Brokholmen var vädret ännu fint, men under dagen blev det busigt värre.

Jag var tacksam för att ingen såg då jag gjorde min första prestation som hopp-i-land-kalle från en segelbåt… Även följande angöring senare på kvällen hade varit värt en inspelning. Begriper inte att mitt ben inte gick av men jag är väl vigare än jag trodde 🙂

Som sagt lärde jag mig mycket under seglatsen, inte minst att det är bara att göra och inte fundera efter så mycket. Det blir var det blir.

Nog för att jag någon gång tänkte att skepparen kunde ha förklarat saker lite bättre än att bara säga ”snurra runt linan där”… var då där och hur? ”Gör ett halvslag”… jaså, hur ser ett sådant ut – det är fyrtio år sedan jag gick i scouterna… Eller ”linan ska under mantåget”… ursäkta, vad är ett mantåg?

Ofta skulle det ju gå undan fortare än kvickt, det fanns inte tid för förklaringar. Så jag fick finna mig i att skepparen höjde rösten fastän det är något jag inte tål i normala fall. Mot slutet av seglatsen hojtade jag tillbaka. Inte ”gör det själv för fan” men jag hade lärt mig vissa knep att svara i alla fall.
Det går ju inte att vara sur på en båt där man ska samsas på tre kvadratmeter. På den lilla ytan gäller det att ha ömsesidig respekt och humor.

Färskt vatten gick att få från en pump på Brokholmen.
Färskt vatten gick att få från en pump på Brokholmen.

Svanparet på bilden anade troligen vilket väder som väntade. Här simmar de mot en mer skyddad plats.

B3_Brokholmen_svanar

Videosnutten visar början på den storm som fick oss att inse att vi hade gjort rätt val då vi skippade Estland. Vi kunde inte ens bege oss mot Helsingfors utan fick välja en skyddad gammal naturhamn som troligen använts redan under vikingatiden. Visar bilder från den i nästa inlägg.

Uppdaterar mest på Facebook nu

Inte vår båt men en vi delar brygga med på en holme där vi pausat.
Inte vår båt men en vi delar brygga med på en holme där vi pausat.

Det är lättare via telefon att visa bilder på Feijan.

Seglatsen har gått bra hittills.Ändå så pass byiga vindar just nu att vi överväger att skippa Estland och angöra Helsingfors istället.

Jag som hopp-i-land Kalle idag var en syn 😆

Min nya vän på båten är flytdräkten. Får vara väder som väder men jag fryser inte. Ett äventyr kan också bestå av att få sockor på fötterna då det gungar och då flytdräkten gör en helt otymplig 😎

 

Snart är jag på väg

Det har blåst ganska friskt i dag men väntas bli lugnare till kvällen. Jag gillar själv att det inte så väldigt varmt som +27, det känns mer lagom med +20.

Så det är dags att kasta loss snart.
Har suttit på Saltbodans terrass med goda vänner ett par timmar. Sett festklädda människor, många med vita mössor – både yngre och äldre. För det firas ju studentexamen i dag.

Underbart väder fortfarande, skönt att det blivit lite svalare.
Underbart väder fortfarande, skönt att det blivit lite svalare.

Nu är jag hemma och sätter sista handen vi packningen.

Vet ni att livet känns bra just nu – och spännande!

… och ps. Jag kanske inte kan svara på och godkänna eventuella kommentarer lika fort som förr. Men jag gör det så fort det är möjligt 🙂

Jag gör en del förhandinställda inlägg

… eftersom jag inte vet om jag kan blogga från seglatsen. Det är förstås det jag önskar kunna göra, annars får ni vänta på bilderna några dygn.

När jag tog det här fotot saknades bom och segel, men de är på plats i dag.

Exakt tid när vi lägger ut, eller från vilken brygga det sker, vill jag inte avslöja. Nyfikenheten har redan nu tagit sig oanat stora proportioner.

Jag kan höra någon säga ”skyll dig själv då du berättar att du ska segla”.
Men varför skulle jag inte få göra det? Det här äventyret är något jag ser mycket fram emot och min förväntan delar jag gärna med mina vänner.
Jag blir glad för varje person som är genuint glad för min skull.

En annan orsak till att jag inte säger när vi sticker iväg beror på att jag inte vet om vi kan lägga ut en viss tid, en viss dag. Det beror på väder och vind.

Segelbåten

Det är inte så lite man ska ha med sig…

… då man ger sig ut på seglats. Det räcker liksom inte bara med ett par shorts och en t-shirt. För det kan börja regna eller åska eller både ock. Vi kan överraskas av en kallfront. Det är väl bra att jag vet att sådant väder som vi haft den senaste veckan –  med sol, +27 grader och nästan ingen vind sällan råder till havs – om vi inte talar om Karibien och det gör vi inte.

En väska för elektronik, en för kläder, en för proviant. Och en Ikeakasse med regnkläder, stövlar och vindtät jacka.
En väska för elektronik, en för kläder, en för proviant. Och en Ikeakasse med regnkläder, stövlar och vindtät jacka.

Packning pågår troligen hela kvällen och halva morgondagen… Men just nu känns det som att jag inte har annat än tid.
För i dag kan jag gratulera mig själv till att ha sex veckor och två dagar semester 😀
Den tänker jag njuta av oberoende av de mörka molnen som finns på framtidshimlen då det gäller våra jobb på tidningen.

Vacker vägg, del 41

Den här väggen finns i Garnison, i en gårdsbyggnad som hör till hemmet Kungsdammen, som håller öppet vid Lovisa Historiska Hus och under Öppna trädgårdar.
Den här väggen finns i Garnison, i en gårdsbyggnad som hör till hemmet Kungsdammen, som håller öppet vid Lovisa Historiska Hus och under Öppna trädgårdar.

Hinner bara med korta inlägg nu. Efter jobbet hade jag ett föreningsmöte. Mycket på G just nu. Borde packa för seglatsen också – men har aldrig varit med om nåt liknande så det är inte helt lätt.

Försöker tänka – vi ska ju liksom inte segla jorden runt 😀

Nu far jag mot Nordpolen

Jag är en sådan där ganska typisk on- eller off-människa. Med det menar jag att jag ofta går in med full entusiasm för något, tills jag tröttnar. Promenadbandet var en sak. Då jag tröttnade sålde jag det och köpte ett piano i stället. Som någon kallade pulka 🙂 På det har jag inte tröttnat än. Segar mig långsamt, långsamt framåt. Målet är att kunna spela något stycke utöver ”Idas sommarvisa” i slutet av maj.

Just nu har jag biblioteksperiod. Efter att inte ha satt min fot där som privatperson under ett par år ränner jag nu där minst en eller två gånger i veckan. Lånar pianonoter och äventyrsböcker.
Efter att ha gjort fem skeppsbrott på en långseglats beger jag mig nu mot Nordpolen. Bort från slask och blask. Ska det vara så ska det vara – antingen rejäl vinter eller rejäl sommar!

Ska ut på äventyr

I dag har jag övat en timme på pianot. Lånade från bibban ett häfte med noter, Carl-Bertils Agnestigs ”Vi spelar piano”. Först nu ser jag att det är del II, men jag klarade faktiskt av att med bägge händerna  spela Astrid Lindgrens och Georg Riedels ”Jag gör så att blommorna blommar”. Låt pukor och trumpeter ljuda!
Om det gick 100 procent rätt till vet jag inte men det lät helt bra. Ska kolla med pianoläraren på fredag 🙂

Men för att det inte bara ska bli stilla plink med snälla visor på pianot dagarna i ända lånade jag också en annan bok.
Jag älskar att läsa om andra människors resor och strapatser. Originalet om Kontikis resa var fin – tänk att dom klarade sig! Stig Lindgrens ”Mina fem skeppsbrott” börjar såhär:

Plötsligt hördes en våldsam duns. Jag blir klarvaken, det är mitt i natten. Jag förstår omedelbart vad som hänt och skriker ”jävlar” ut i mörkret. Det är fasansfullt. Kölen slår hårt emot någonting där det bara borde vara fritt vatten.

Precis vad jag behöver, en äventyrlig resa där jag själv kan sitta trygg med boken i handen. Jag älskar gamla svartvita ritade kartor med streck som visar var seglatserna gått eller var äventyrarna tagit sig fram på andra sätt.
Och Lindgren har ritat en stjärna på varje ställe där han lidit skeppsbrott. Kan det bli mer spännande?