Otroliga saker kan hända!

Jag brukar inte ladda upp artiklar i sin helhet på min blogg, eftersom det är meningen att de som vill läsa Nya Östis ska prenumerera på tidningen eller köpa lösnummer. Men kanske jag blir förlåten den här gången, för den här storyn är så pass fantastisk att jag istället för att forma om texten på något sätt vill visa den här.

Eftersom jag ”intervjuade mig själv” för att kunna berätta denna story sa jag att jag inte vill ha något arvode för det här. Därför tror jag också att det är ok att jag delar berättelsen här.

Den som vill läsa hela tidningen, vilket jag rekommenderar varmt, kan köpa lösnummer från fyra dagligvaruaffärer i Lovisa eller digitalt nummer via denna länk. Där kan också digitala prenumerationer tecknas.

Speciellt mycket kommer det att finnas att läsa i sommarens dubbelnummer torsdagen den 18 juni. Troligtvis finns där då ett reportage om bloggaren Ordodlaren. Den handlar inte om hennes blogg, men om sommarnätterna som hon sover utomhus i en säng i skogen 🙂

Om det inte går att förstora bilden och läsa texten den vägen brukar det lyckas genom att högerklicka på den och välja ”Öppna bild i ny flik”.

Bilder och video från seglatsen

Min andra seglats tillsammans med en vän och van seglare är genomförd. Vi hade nästan inga vindar alls, det blåste mellan en och fyra meter i sekunden. Men ack så skönt det är att segla i bara en, två eller tre knop. Varför stressa?
Ibland hörde vi inget annat än fåglars läten och vattnet som porlade där vi gled fram. Då och då avbröts tystnaden av motorbåtar som fräste förbi.

I dag blir det ett lite längre inlägg. Stundvis tänker jag drista mig till att såväl skämta som ironisera och överdriva 🙂

Trängsel vid gästbåtsbryggan i Tirmo.
Trängsel vid gästbåtsbryggan i Tirmo.

Att ta sig från Valkom i Lovisa till Tirmo skärgårdscenter tog sju timmar i fredags. Det blåste som sagt nästan inte alls, men vi ville segla största delen av sträckan.
För att göra en lång, något bedrövlig historia kort, trodde vi att vi skulle få lyssna till bluesmusik eftersom Tirmo Blues pågick där. Men snarare ansåg vi att musiken som spelades var skränig rock… Vi nöjde oss med att lyssna på ”underhållningen” på avstånd från båten.

Jag tänker inte heller säga vad övernattningen kostade. Bara att den var svinaktigt dyr med tanke på att man som gäst vid bryggan hade stora svårigheter att hitta till affär och toalett. Inget var skyltat och vakterna kring det avspärrade området var inte direkt serviceinriktade 😦

Men vi hade trevligt där vi satt i sittbrunnen och diskuterade livets stora mysterier. Då de yttre omständigheterna inte är de bästa får man själv göra så gott man kan av situationen man försatt sig i då man valt brygga…

Natten blev som den blev med skränande berusade personer på bryggan och i en del båtar. Man fick ta det med humor. En kille var synnerligen speciell och ville visa alla Angry Birds-figurer han låtit tatuera på sin kropp. På något vis och vänster lyckades jag avstyra hans manöver.

Sommartorg vid Benitas Café i Pellinge.
Sommartorg vid Benitas Café i Pellinge.

På lördagsmorgonen styrde vi stäven mot Benitas Café på Pellinge. I början av juni var där rätt lugnt, men den här lördagen vimlade det av folk som besökte sommartorget.
En av dem visade sig vara en kvinna som läser min blogg. Jag visste inte då vem hon var men hon kände igen mig, så det var kul att byta några ord med henne. Om du läser det här – så tack för din repons!

Hela terrassen var fylld av glada personer, bland dem även Angry Birds-mannen som jag verkade ha magneteffekt på.
Kommersen gick bra, folk var glada och med tanke på den korta sommarsäsongen är jag är glad å kafeteriaägarens vägnar.

Men då jag själv knappt hörde mina tankar fann jag mig ganska fort längta till en lugn och avskilt belägen lagun. Jag hade ju åkt ut på seglats för att relaxa, inte för att gå upp i högvarv…

Sommaren när den är som bäst i vår östnyländska skärgård.
Sommaren när den är som bäst i vår östnyländska skärgård.

Sagt och gjort. Lagunen letades fram. Den fanns i Lillfjärden.

Första doppet i Lillfjärden.
Första doppet i Lillfjärden.

Det var underbart skönt med ett dopp i kvällssolen. Vattnet var måhända inte mer än sexton grader varmt men simturen var uppfriskande.

Andra hade också hittat till viken.
Andra hade också hittat till viken.

Efter min simtur körde tre killar i en motorbåt upp intill vår segelbåt. Jag tog ingen bild på dem, men det är så fantastiskt med alla dessa friluftsmänniskor och båtfarare. Man behöver inte känna varandra, man börjar prata om båtarna, varifrån man kommit och vart man är på väg. Eller som i killarnas fall, vilket kvällens fiskafänge var.

Övernattning vid Lillfjärden.
Övernattning vid Lillfjärden.

Motsatsen till stöket i Tirmo fann vi här vid Lillfjärdens naturhamn. En god nattsömn var garanterad, dels också beroende på att sömnen natten innan i Trimostöket inte blev längre en ett par, tre timmar.
Också här vid Lillfjärden pratade vi med människor vi aldrig sett förr. Det är möjligt att vi träffar en av damerna från Helsingfors senare i sommar i Lovisa.

Jag tog många videosnuttar under resan. Vill du se dem och fler bilder finns de på min öppna Facebookprofil.

Ut på böljan igen

Hoppas på förliga vindar.
Hoppas på förliga vindar.

Åker ut på seglats i dag. Återvänder på söndag eller måndag. Hoppas kunna visa fina bilder senast då.
Har Ipaden med mig och kan eventuellt lägga ut något här under seglatsens gång, men är inte säker på att tekniken funkar. Så det är bäst att inte lova nåt.

Trevlig helg till er alla ❤

Skyltsöndag, den 26 juni 2016

God morgon! Tänkte bränna av hela tre skyltar i dag. Två tagna under seglatsen och en annan från sittbrunnen i en båt för ungefär en vecka sedan.

En rejäl karta som beskriver vad friluftsön Fagerö utanför Sibbo kan erbjuda båtfarare.
En rejäl karta som beskriver vad friluftsön Fagerö utanför Sibbo kan erbjuda båtfarare.

Badrumsregler hos Benitas på Pellinge.
Badrumsregler hos Benitas på Pellinge.

Ni må tro att det kändes skönt att få gå i en varm dusch efter några dagar till havs.

Gillar speglingen.
Gillar speglingen.

Det är lite dan för dan

… och jag tror att det var ungefär så här jag kände mig som barn inför julaftonen.
Så otroligt mycket har hänt i mitt liv de två senaste åren. Mycket har varit tungt, men jag lärt mig en hel del. Bland annat att ha tålamod och att det ibland är bättre att tiga än att spontant berätta om alla förväntningar och om allt kul som ska hända.
Tyvärr har det visat sig att det i många fall är bättre att berätta om det roliga först då jag hoppat ÖVER bäcken. Annars finns risken att jag plumsar i och att andra står vid sidan om och skrattar. Vad hade DU trott om dig själv? Att du kunde hoppa? Och dessutom klara dig torrskodd över? Hahahaa.

En bild från seglatsen då vi hade förtöjt en stund i en vik intill klipporna på Söderskär.
En bild från seglatsen då vi hade förtöjt en stund i en vik intill klipporna på Söderskär.

Jag har ända sedan jag var liten varit äventyrlig. Upplevt mig som udda, ofta valt att gå min egen väg. Jag har blivit mobbad i många olika sammanhang, men vem har väl inte det? Det är väl bara det att många väljer att tiga om de upplevelserna. Dels för att de är jobbiga, dels för att man bär på en fruktan om att allt blir värre om man berättar.

I dag tror jag ändå att det är dan före dan… 🙂

Segelturen på karta

Om någon är intresserad av vår seglingsrutt syns den här.
Bilden går att förstora genom att klicka på den. Om den inte första gången öppnar sig som stor gör den det då du klickar en gång till på bilden där den öppnat sig.
Röda linjen är vägen ut, blåa vägen hem. Ankrings- och övernattningsplatserna har markerats, likaså platsen där jag slängde flaskposten 🙂

Älskar gamla sjökort så det var kul att Robin ritade ut vår rutt på ett sådant.
Älskar gamla sjökort så det var kul att Robin ritade ut vår rutt på ett sådant.

I dag har jag rätt mycket jobb inom mitt företag men i kväll och under helgen har jag tänkt koppla av. Även om jag nu allt mer går över till att jobba med olika projekt måste jag se till att ha ledigt då och då.

Hur galet som helst, del 20

En rastplats för hundar.
En rastplats för hundar.

Ett minne från seglatsen, då vi hade lagt till vid Fagerö i Sibbo skärgård. Vi strosade runt där en kväll och då hittade jag den här rastplatsen för hundar. Tror inte de fyrbenta skulle ha något emot att tumla runt bland hund()!)floka och annat gräs, men, men… i dessa fästingtider…

Del 19 i serien ”Hur galet som helst”.

Bilder från seglatsen

Bockhamn vid Byön.
Bockhamn vid Byön.

Flera bilder från stället hittas här på Venelehtis sajt.

Fagerö, Sibbo.
Fagerö, Sibbo.

Klippor och strandstenar i motljus måndagskvällen den 6 juni på Fagerö i Sibbo.
Klippor och strandstenar i motljus måndagskvällen den 6 juni på Fagerö i Sibbo.

Restaurangen var tyvärr stängd på Fagerö just då som vi var där.
Restaurangen var tyvärr stängd på Fagerö just då som vi var där.

Moderna rackerier i all ära kändes det genuint att då och då kolla sjökort på papper.
Moderna rackerier i all ära kändes det genuint att då och då kolla sjökort på papper.

På väg hemåt över Kejvsalöfjärden.
På väg hemåt över Kejvsalöfjärden.

Seglatsen, del 3

Det var för övrigt väldigt skönt att vara i nyhetsskugga flera dagar. Klart att jag hade möjligheten att kolla dem via telefonen, men jag ville inte.
Då vi var på Benitas Café i Pellinge sträckte skepparen en dagstidning till mig. Det var med stor tvekan jag öppnade den, bläddrade bara fort 🙂

Sällan såg jag på klockan heller. Solen fanns ju där och visade på ett ungefär vilken tid på dygnet det var.

Klippor på Fagerö i Sibbo. Karga landskap som det här är något bland det bästa jag vet.
Klippor på Fagerö i Sibbo. Karga landskap som det här är något bland det bästa jag vet.

Utsikten från toaletten på Fagerö.
Utsikten från toaletten på Fagerö. Det var ingen rusning på ön då vi var där, vilket betydde att jag kunde sitta länge och njuta med dörren öppen 🙂

När vi lämnade Söderskär fyr blåste det bara måttligt. Ett par timmar senare bortåt 15 m/sek i byarna.
När vi lämnade Söderskär fyr blåste det bara måttligt. Ett par timmar senare bortåt 15 m/sek i byarna.

Det som också kändes fint under seglatsen var att vi ibland satt tysta länge. Aldrig kom tanken om att den andra var sur. Man måste inte gå på som en papegoja hela tiden.
Ofta fanns det så mycket att planera på morgonen, att tänka på under seglatsen, att vara koncentrerad kring … att de djupa samtalen föll sig mest naturliga till kvällen i sittbrunnen.

Seglatsen, del 2

Naturhamn vid Byön. Klockan är kring sju på morgonen.
Naturhamn vid Byön. Klockan är kring sju på morgonen.

Naturhamnarna erbjuder oftast en eller flera bryggor, en grillplats och utedass. Här i Byöns lagun kostade det inget att övernatta.

Utsikt åt andra hållet i samma lagun.
Utsikt åt andra hållet i samma lagun.

Byöns grillplats utnyttjades den här kvällen av ett gäng ryska ungdomar.
Byöns grillplats utnyttjades på kvällen av ett gäng ryska ungdomar. Bilden togs följande morgon.

De ryska ungdomarna seglade den här båten.
De ryska ungdomarna seglade den här båten.

 

På Benitas Café i Pellinge smakade det gott med macka. Här fick jag till och med skumpa :-)
På Benitas Café i Pellinge smakade det gott med macka. Här fick jag till och med skumpa 🙂

... och den enda varma duschen under hela seglatsen kändes som himmelriket. Kostade bara fem euro.
… och den enda varma duschen under hela seglatsen kändes som himmelriket. Kostade bara fem euro.

Här ligger jag i sittbrunnen och videofilmar.