
Bilden har inget med inlägget att göra. Det är fredag, så vi kan höja en skål såsom Marina och jag gjorde i varsin longdrink i fredags på första maj.
Hur svårt ska det vara? Ungefär samma fråga ställde jag själv igår då jag kämpade med att få in nytt simkort i mobiltelefonen. Jag skrev dock frågan på Facebook.
Det kändes som om jag hade behövt bomber och granater för att få bort skyddskalet från telefonen. Enda sättet att komma åt släden (ja, den lär ska kallas så), där simkortet ligger, är att ta bort skalet. Och det satt som berget.
Men skam den som ger sig och efter 45 minuters kamp var simkortet bytt och telefonen funkade igen med ny operatör.
Hos Elisamatilda kan du läsas hennes svar på veckans frågor, och även hitta länkar till andra bloggare som är med i utmaningen.
Vad tar alltid längre tid än du tänkt?
I princip nästan allt jag företar mig nuförtiden 😂
Vad är något du alltid måste googla igen?
Hur jag ska stava ordet accessoar.
Vad känns mest typiskt att strula när du har bråttom?
Fem minuter innan någon ska avhämta mig, eller jag annars ska iväg nånstans, måste jag gå på toaletten…
Vad brukar du hoppas att någon annan löser åt dig?
Orkar sällan med bruksanvisningar, och Ikea-möbler eller annat som ska skruvas ihop ber jag någon annan göra.
Vad är något du alltid måste dubbelkolla?
Att jag har hemnycklarna, mobil och plånbok med mig då jag går iväg hemifrån.
Lite gott att dricka dessa soliga dagar är inte fel.
Kan har lite förståelse att vissa saker ordentligt packade för att fraktas, men det borde kunna lösas smidigare.
Jag känner mig långsammare, ser hur snabba våra söner är.
Stavning kollar jag också, men enkelt göra nu, jag älskar ordböcker, men de mest i bokhyllan.
Krångliga saker får gärna någon annan göra, men om jag är ensam så försöker jag.
Vissa saker är nog lite väl svåra, det här med tekniken kräver ju också sitt i form av säkerhet, och den är viktig.
Jag känner mig också långsam numera 🙂
Och visst – stavning är lätt att kolla nu, och där kan man för det mesta lita på AI.
Ordböcker är ändå inte att förakta, gamla kära ting.
De där toabesöken gör man ju ”för säkerhets skull” – man kan banne mig aldrig veta när man får chansen nästa gång, det kan ta tid!
Jag försöker att göra dem bara då jag verkligen behöver på toa 🙂 … men på nåt sätt är det mentalt… det trycker på precis innan jag ska iväg ut 😂
Ordet accessoar känns som att det är någon jävel som hittat på och tryckt in bokstäver bara för att vara elak 😉 Visst det är ett låneord, men allvarligt, varför behöver vi så många bokstäver? 😉 Haha!
Haha – precis så! Någon har hittat på ordet så att vi ska ha huvudbry!
Nycklarna kollar jag också, ibland flera gånger under en promenad. Det är nästan lite maniskt tänker jag.
Ha en fin fredag!
Kram, Ingrid
Ja, men det är ju så att då man bor ensam finns det ingen annan där som öppnar dörren om nycklarnas tappas eller glöms.
Man blir manisk med mindre 🙂
Kram!
Hhmmm… toaletten (fråga 3), är det en kvinnlig grej måhända?! 😉
Förstår din frustration vad gäller mobilen, allt nu för tiden ska krånglas till i det oändliga… finna snart inga förpackningar heller som man bara kan öppna så där i all enkelhet…
Trevlig helg ❤
Nej, hahaa – vet inte om det är typiskt för kvinnor – men för mig är det snudd på mentalt – sekunderna innan jag ska ut säger blåsan eller tarmen ”gå på toa!” 😀
Och visst, många förpackningar är helvetiska…
Ha en fin lördag! Solen skiner här!
på första frågan svara vi samma. säkerhetstoalettbesök blir det ofta i sista sekunden. somliga ord som en börjar fundera på måste en kolla stavningen på. om en bra kör på utan att tänka går det bra. mobilen kollar jag faktiskt alltid
Mobilen känner ju igen ord, och föreslår stavning, ibland finns där rätta alternativen.
Men andra ord är jobbiga, fastän jag googlat förr 😀
Jag måste också alltid googla accessoar, fattar inte hur svårt det ska vara. Ja det är märkligt det där hur kroppen alltid vill få vissa saker gjort när man inte har tid och precis ska iväg.
Kroppen är inställd på att vissa saker ska skötas innan man ska iväg 🙂
Bra är det ju också att det nuförtiden går fort att googla stavning, synonymer osv.
Ja ,det där med sim-kort… Nä, jag byter inte själv. Association har jag kämpat med, ett ord jag ju använde flitigt förr. Och jag blir fortare trött i en solig rabatt idag än förr!
Det är väl ändå naturligt att vi blir fortare trötta i denna ålder 🙂
Du kunde det ju! Eloge! Jag har aldrig bytt sim-kort i mina mobiler. Sådana jobb lämnar jag automatiskt över till personer som kan sånt och gör det på 30 sekunder;-)
Punkt 4 och 5 – där är vi helt överens. Att gå på toa innan jag ger mig av på en längre ”utflykt” tillhör tyvärr åldern till…
Man vet ju inte alltid var toaletter finns, men så där överlag har jag säkerhetsventiler i några affärer, på ett par ställen är toan också gratis för kunder.
Longdrinkar brukar kännas fräscha och goda…den ena ser ut som originalet men den röda…nån sån har jag inte smakat…
Telefoner är knepiga att öppna och att få bort skyddet (skalet)runtomkring är nog inte lätt…
Jag har inte heller smakat på den röda, och inte på den gula eller den lila heller – finns många nu, också en vit, som lär ha färre kalorier?
Den grå från den blå burken är ändå favoriten 🙂
Håller med dej…originalet är bäst
Alla har skrivit samma sak, dubbelkolla nycklar o mobil när man går hemifrån, det sitter verkligen i hjärnan. Och tur är väl det, jag kan visserligen inte låsa ut mig, måste låsa dörren med nyckel från utsidan, missar jag det så är alla välkomna in…
Trevlig helg!
Jo, i alla fall då man bor ensam tror jag att man dubbelkollar det där med nyckeln.
Känner så väl igen din kamp med simkortet 😁 kunde nästan vara jag själv som skrivit det hela..😁 intressanta frågor också och kul att se svaren.. bilden jättefin typ sådana ögonblicksbilder är så bra att ha och sätta in vid olika tillfällen där det bara behövs en allmän bild så att säga ha en riktigt fin helg nu kram Nicki..👍🤗🌞
Jag höll på att ge upp, och gå till en affär där de hade kunnat hjälpa.
Men tänkte, jag försöker lite till, och så lyckades jag 🙂
Önskar dig en fin söndag nu när jag hinner läsa det här!