Skyltsöndag, den 2 juli 2023

Skylteldoradot från besöket i Gränna, Sverige, i början av maj fortsätter. Floristen, där var jag inte inne, men ni förstår att då jag såg så här många skyltar på rad knäppte jag hejvilt för att få ett lager som räcker hela sommaren om jag inte hittar fina skyltar här hemma.

Men skyltar finns här. Jag måste lära mig ha ögonen öppna också på hemmaplan 🙂

Tre och en halv skylt på första bilden. En skylt från Lojo, där vi pausade första gången på vår läsarresa i maj, trillar in här som bonus.

Och ännu fler skyltar och Söndagsskyltare i Blogglandia hittas hos bloggvännen BP.

Skyltsöndag, den 25 juni 2023

Sista söndagen i juni… det är helt otroligt. Kan inte begripa hur tiden går så fort. Går den lika fort på vintern? Ja, förstås, men då vi är inne i oktober börjar det bli jobbigt och det är mer än fem månader då till första vårtecknen i södra Finland, så…

Nä, men nu ska vi njuta av den sommar vi har kvar.
Och av fina skyltar från Gränna, ett trevligt resminne från början av maj!

Den här långa gatan i Gränna glömmer jag inte i första taget. Det var egentligen den enda vi hann se under vårt korta stopp på kanske en timme i staden. Vi hann ändå gå in i många små affärer, någon tog också fika och glass eller bulle på en uteservering.

I rätt många affärer bjöds det på arbetsuppvisningar .

Det är bloggvännen BP med bloggen Konst eller Konstigt som håller i trådarna för Skyltsöndag. Länkar nu till hennes startsida på bloggen, men till höger på sidan finns Etiketter där du hittar Skyltsöndag och under den länkar till andra som är med och visar skyltar.

Igår blev det 3100 steg och även kort cykeltur. I dag ska cykeln hämtas från mammas gård där jag lämnade den igår. Så det blir steg och en cykeltur till.

Skyltsöndag, den 11 juni och vackert dukat

Ett av många intressanta gatunamn i Ystad, Sverige. Guiden sade något om att sup inte alltid betydde brännvin eller dryck, fastän det på gatan fanns en formation av stenar som såg ut som ett snapsglas. Sup kan också komma från det tyska ordet Suppe, som betyder soppa. För soppa var förr en vanlig rätt att mätta magarna med.

I går hade min väninna Marina dukat så fint i Gropis, på gården till hennes barndomshem. Syrenerna är vackra och doftar gott, dryckerna väl avkylda och antalet bredbara ostar många och goda.
Här är det inte Supgränd som gäller fastän vi tog våra små supar, adressen är en annan gränd 🙂

Jag tackar också den här vägen för den lilla sommarfesten på tumanhand. Genom åren har vi haft många givande diskussioner, det har blivit både skratt och tårar. Vänner är guld värda ❤

Skyltsöndag, den 4 juni 2023

På den här uteserveringen åt vi då vi besökte Simrishamn för ungefär en månad sedan på Nya Östis läsarresa.

Det var ganska fint väder då vi kom men blev sedan något ruggigt då dimma vällde in från havet. Killen som tog emot beställningarna, och de som serverade oss, var jättetrevliga och flinka. Bråttom blev det minsann i köket då de plötsligt fick kring femton gäster 🙂

Jag valde Toast Skagen, och det var en bland de största jag sett på en tid. God var den också, men riktigt allt orkade jag faktiskt inte klämma ner.

Skyltsöndag, den 28 maj 2023

Ja hör ni, det är skrämmande så fort tiden rusar. Härliga maj månad är snart förbi. Det är månadens sista skyltsöndag, och vi skyltar tillsammans med bloggvännen BP som är förvaltare av den här roliga utmaningen.

En skylt från Lübeck. Först tänkte jag, aha, det är gratis att sova här, men något annat kostar säkert. Men vid en närmare eftertanke tror jag att skylten indikerar att det finns lediga platser. Gillar de snirkliga ställningarna som lyktorna hänger på. Och ser att det även här finns en stupränna och annat som kunde fixas eller målas. Så det är inte bara lilla Lovisa som har sina skavanker 🙂

Och då jag nyligen hade mitt andra inlägg från Sveriges sydligaste punkt Smygehuk, kommer här skylten till det mysig caféet.

Skyltsöndag, den 14 maj 2023

Svårt att veta var jag ska börja i högen av skyltar från läsarresan.

Det är mors dag i Finland i dag så kanske den här skylten från Gränna kan få äran att komma först.

En annan skylt ska jag också bjuda på då jag har så många i mitt lager.

Här stannade vi för lunchpaus på vägen från Stockholm ner mot Gränna, Jönköping och Kristianstad onsdagen den tredje maj.

Fler skyltar och söndagsskyltare hittar du hos min bloggvän BP.

Skyltsöndag, den 7 maj 2023

Då jag inte vet hur tekniken funkar ute på havet på rutten Travemünde-Helsingfors gör jag ett förhandsinställt Skyltsöndags-inlägg. I dag är vi ute på Östersjön, på väg hem från läsarresan.

Här har vi skyltar i massor på lilla Hesburger i Lovisa. Kana-ateria = Kyckling-måltid.

En annan bild från samma lilla Hesburger som jag tog då jag satt och väntade på min ostburgare och pommes frites.

Fler skyltar hittas på bloggen Konst eller Konstigt, där BP förvaltar utmaningen.

Skyltsöndag och glad valborgsmässoafton!

Den här skylten finns på Viking Lines Gabriella båt synlig för var och en som råkar gå förbi. Eller egentligen var det mer än bara en liten skylt, det var en rätt stor väggreklam.

Länkar till flera som är med i utmaningen Skyltsöndag finns hos bloggvännen BP.

Önskar er alla en trevlig valborgsmässoafton. Delar en flaska mousserat med en kompis idag och käkar paj, men annars är det reseförberedelser som gäller 🎈🚢

Skyltsöndag, den 23 april 2023

En lite annorlunda, men därmed inte mindre betydelsefull, skyltning. Igår hade Tors supportrar säsongsavslutning, och det hade laget också, men på annat håll. Tre spelare kom ändå och tackade oss. De höll tal och berättade hur betydelsefullt och unikt vårt stöd är. Få innebandyföreningar i landet har en sådan stor och trogen supporterskara som Lovisa Tor.

Som gäng fick vi den här tröjan och den får följa med på kommande bortamatcher. Dels pryda bussfönstret, dels användas av någon som får plats inne i tröjan och det råkar nu tyvärr inte vara jag 😂

Det var en superrolig fest som vanligt. Några eldsjälar hade sett till att bordet var dukat med små pizzor, ostar, kex, sallad, vindruvor, grönsaker, kokt korv och köttbullar. Det smakade minsann!

Och oj så vi skrattade åt allehanda minnen. Vi har alltid roligt tillsammans, en fantastisk sammanhållning och ibland skrattar vi så tårarna rinner. Det här gänget trivs jag tillsammans med, här är jag aldrig ensam 💙💛 Vi konstaterade också att vi har aldrig varit sura i bussen på väg hem ens då vi förlorat. Och genom åren har vi varit med om många tunga förluster. Men vi klarar dem tillsammans och vet att det kommer nya matcher och även stora framgångar har vi delat.

Nu är siktet inställt på säsong 2023–2024!