Ordning och reda

… vill jag ha då jag jobbar. Just nu känns det ännu mer angeläget än någonsin att få allt förtecknat, med papper och penna i en kalender, och som kom-ihåg-listor på Word-dokument som går att skriva ut via datorn.

Telefonens och Googles kalendrar i all ära… men sviker tekniken mister du allt det där viktiga. Plötsligt finns inget kvar. Således är det dubbelgardering som gäller.

Papper och penna är fortfarande överlägsna arbetsredskap. När jag intervjuar någon, inte står jag där och gör anteckningar på telefon, inte på padda heller 😀

Nytt år, nya möjligheter, och fram för allt – nya utmaningar 🙂

Att skriva ner saker gör också att mitt visuella sinne aktiveras. Och så får jag bort saker ur hjärnkontoret 🙂

Alla som känner mig och som vet hur jag brinner för det riktigt lokala i samhället. Tveka inte när det gäller att ta kontakt och säga hur ni vill att lokaltidningen Nya Östis ska utvecklas.

Och nej, jag är inte ny chefredaktör, någon hann redan fråga det på stan.

Min nya titel (redaktionschef) är inte heller viktig i sig, men något namn ska uppdraget ha, det handlar ju också om ansvar.

För mig är samarbete på alla nivåer viktigast, och att tidningens alla medarbetare känner sig involverade, delaktiga.
Det kan låta som runda ord, klichéer, men jag försöker hela tiden öppna läget och skapa ännu bredare kontaktytor där läsare och vi som jobbar med tidningen kan mötas som vanliga människor. Alla är värdefulla, alla har sin viktiga uppgift att fylla.

På Nya Östis finns inga trösklar, inga artiklar är för små, inga tips för obetydliga. Tidningen vill vara riktigt människonära ❤

Många tänder ljus i dag

… både på hjältegravar och hemma. Det är festmiddagar, konserter, gudstjänster, privata tillställningar, offentliga tillställningar, dans och höjda skålar. Så ska det vara. Vi ska fira vår frihet med allt gladare sinnelag.

Utan att för den delen glömma veteranerna och alla uppoffringar som gjordes för hundra år sedan, och även efter det då självständigheten försvarades i efterföljande krig.

Jag skulle inte jobba så mycket i dag, men det blev några timmar ändå. I tidningsvärlden händer det hela tiden, och gårdagens rån var liksom inte inplanerat i min kalender… så en del av det jag skulle göra i går blev uppskjutet till i dag.

Finland_100_år_och_blommor
Finland 100 år i dag. Blommorna fick jag förra veckan i en bukett men de här blev så stora och tunga att jag var tvungen att separera dem och placera dem separat.

Jag fick lite pressure…

… då min bloggvän BP i Sverige skrev i en kommentar att hon ser fram emot bilder från Finland 100-festligheterna. De började ju i kväll klockan 18 och fortsätter hela dagen i morgon till sen kväll och natt.

Jag har haft så mycket jobb, och det ena kommer så småningom att förklara det andra, varför det blev så… så jag tänkte att jag går ingenstans. Jag sitter hemma med mina blåvita ljus i morgon, ser på tv-sändningen från självständighetsbalen, skålar med mig själv…

Men så kom jag att tänka på vårt vackert upplysta rådhus (kallas inte stadshus i Lovisa). Och här får ni också se det där vackra smycket i kvällsbelysning.

GLAD SJÄLVSTÄNDIGHET – och tack morfar för den, dig som jag aldrig fick träffa för att du gav ditt liv för Finland ❤

Nu är Pippi-boken ute!

Det är dock inte någon uppföljning till böckerna om Pippi Långstrump 😀

Nej, den här boken har jag och byaföreningens ordförande Tora Markkula jobbat med sedan sommaren 2016. Pressinfo hölls i dag och bägge lokaltidningarna från Lovisa var på plats. Så det går att läsa mer om den i tidningarna på fredag.

Riktigt roligt var det att se resultatet av ett sådant jobb som man bara hade vaga aningar om vad det skulle bli då projektet startade.

Finland fyller 100 år, byaföreningen 10 år, och i boken finns minnen från byn under ungefär 100 års tid.

När jag var på väg hem från pressinfot fick jag höra om ett rån som inträffat i centrum av staden. Här ”känner ju alla alla” så jag gick till butiken och fick en kort intervju där. Nya Östis var först ute med nyheten, och lite grämer det mig därför att större tidningar inte noterar det utan väljer att citera tidningar från eget bolag…

Men jag är väl bara en sur gammal gumma som gnäller om sånt? 😀

Huvudsaken var faktiskt att ingen blev skadad i rånet.

 

Första advent

… och jag går inte längre enligt ett mönster där jag är ledig lördag-söndag. Lika lite är en helgdag mitt i veckan längre en given ledig dag för företagaren.

Men det som jag har fått i stället är frihet. Jag bestämmer själv när jag är ledig. Jag går till frissan eller massören när jag vill, jag åker bort några dagar om jag så vill. Utan att fråga någon annan än min spegelbild.

I går hade jag ledigt flera timmar då jag besökte julhus med en person jag tycker mycket om. Jag får massor av energi då jag träffar likasinnade, äter en god bit mat och får ha såväl djupa som roliga diskussioner.

Ett blockljus tänt till första söndagen i advent.

I dag har jag ännu två möten, men mina största projekt (en bok med minnen från en by) och en jultidning är rodda iland. Över jul och nyår ska jag fundera på framtiden, vilka jobb ska jag fortsätta med, vilka ska jag avstå från.

Jag har jobbat mycket det senaste dryga året. Det behövdes för att mitt företag skulle komma i gång, och för att jag ensam skulle klara av att betala alla fakturor.
Men allt har sin tid och snart ska jag förhandla både med mig själv och med andra om hur fortsättningen kring mina uppdrag kan se ut.

En vacker bordsdekoration i Café Helmis övre våning i Borgå.

Fler Borgå-bilder

I dag öppnas de traditionella julhemmen i Lovisa.
De har öppet också i morgon och 9–10 december!
Men jag tror att jag har tid att visa bilder från dem först i morgon.
Därför bjuder jag på lite stämning från gamla stan i Borgå i stället.

Den här bilden tyckte jag blev extra kul för att den lilla hunden fastnade på bilden 🙂
Inte är det mer livat i storstaden Borgå en onsdagskväll än i Lovisa 😀

Fick en egen julgran ändå!

Jag har bestämt att jag inte ska någon julgran hemma i år.
Men om jag ändå hade en, då skulle den vara liten, vit och ha blå bollar till Finlands 100-års jubileums ära.

Nu har vi en julgran på gården där jag bor.
Och den är SÅ fin ❤

Dessutom vann Tor sin bortamatch mot Erä Akatemia i kväll. JEEEE!

Upplyst gran på gården ❤

I morgon ska jag besöka några Traditionella öppna julhem. Kanske gå på en bit mat med en god vän.
En dag i sänder – lita på att livet bär.

Månadsbilden december

Jag har fullt upp under de närmaste fyra, fem dagarna. Det inträffade ett par överraskande saker och nu känns det som att allt rullar på i rasande takt. Det går undan ungefär som för tomtarna på bilden.

Men jag tar till mig de kinesiska visdomsorden som handlar om att man bara kan göra en sak i taget. Sätt varje sak du ska göra, varje tanke som bekymrar eller oroar eller skapar stress, i varsin ask. Öppna bara en ask i sänder, prioritera – då löser sig allt.

Så om jag inte syns som aktiv kommentator på mina vänners bloggar, finns det en förklaring. Allt har sin tid och vi hörs och ses då vi hinner ❤

Foto från Minna L. Immonens kalender.

Mysigt temuseum i Borgå

Besökte grannstaden Borgå i samband med Lovisa Historiska Hus-föreningens höstmöte i går. Hade då glädjen att få se en av café- och restaurangägaren Airi Kallios senaste satsningar.

– Jag måste alltid ha nåt att göra, säger hon. Ett projekt avlöser ofta ett annat.

Airi Kallio har också renoverat restaurang Kapellet i Lovisa. Här finns mera info på finska och engelska.

Men nu ska jag visa bilder från Café Helmi och från temuseet. Senare visar jag lite allmänna bilder från gamla Borgå.

Cafeteriahusets gårdsplan.
Café Helmi från gatusidan.
Teburkar och annan rekvisita på rad.