Gästen har åkt hem och det är åter tyst här hemma. Det finns fördelar och nackdelar med allt, som med det där att bo ensam. Man gör vad man vill och struttar omkring naken om man så tycker.
Men fördelen med vuxensällskap är givande dialoger, långa diskussioner, utbyte av åsikter – sådant som man inte gör med sin spegelbild, i alla fall inte FÖR ofta 😀
De här Lovisabilderna tog jag i går på eftermiddagen.
Bonga slott, ett privathem men också en plats där Riitta Nelimarkka ställer ut sin konst.
Igår firade Nya Östis läsarfest på Skeppsbroområdet. Många människor i rörelse, och trevligt att få höra kommentarer av läsarna som gillar sin tidning. Jag försöker fokusera på god energi. Det var lätt en sådan här kväll. Inte ett surt ord av nån!
I början av kvällen var det ännu inte tjockt med folk men ett par timmar senare blev det trängsel.Båtar vid Skeppsbron.
Från det här området har jag visat bilder förr, och månne det inte är en av sommarens mest fotograferade platser i Lovisa.
Gästbåtshamnens lilla infokiosk.Café Skeppsbron.
Här åt svenska gästen, min mor, syster och jag i dag. Eller egentligen satt vi i ”glasburen” till vänster men av den syns bara en bit.
På Café Saltbodan blev det efterrätt.Bryggan med allmogebåtarna. Och visst är trädet fint!?
I alla hast ett litet livstecken.
I går blev min gäst från Sverige och jag SÅ mätta då vi fick batatsoppa, köttgryta och rulltårta med glass hos våra vänner.
Sommaren står i blom. Värmen har kommit, sådär lagom kring +20.
Hoppas att Nya Östis läsarfest blir en succé i kväll.
Välkomna alla, tidningen bjuder på kaffe och bulle!
Hoppas kunna visa lite bilder från den i morgon!
Ha det gott alla – kramar!
Det blir troligen bara korta inlägg under några dagar nu.
Jag har en gäst från Sverige och vi ska äta lunch hos andra vänner snart.
Den här buketten tar jag med mig.
Hoppas värdarna blir glada 🙂
I kväll kanske det blir jazziga toner på Skeppsbron. I morgon frissa (igen!), för att få styr på luggen, kanske en snygg frisyr 🙂 Efter det Nya Östis läsarfest. Sedan eventuellt middag ute på stan också på söndag.
I Lovisa arrangeras också evenemanget Konungen kommer i morgon. Det blir exercisövningar, kanonskott, dunder och brak!
Ja nu har vi snart levt en vecka in på juli månad. Sommaren låter fortfarande vänta på sig. Eller egentligen är vi ju mitt uppe i den, om man kollar kalendern… men +12 känns inte så somrigt. Får väl vara glad för att det är PLUSgrader ändå 😀
En fin sommarstuga på somrig plats är bilden i min kalender. Illustration Minna L Immonen.
Och i dag fick jag hjälp med att få hem min gamla kälke som av olika anledningar legat i förvar hos vänner.
Den är underbar, och ska i något skede få ett nytt lager av betslack. Jag tror att min mamma och andra släktingar åkt på den här när de var små. Jag tror också att man har fraktat olika saker, som potatis och ved, på kälken. Någon händig person har tillverkat den, och om den kunde tala skulle man få höra fantastiska berättelser.
… kasta växter där det finns minsta lilla gröna del kvar.
Ja! Det är jag! Den här växten blommar ju för fullt än, köpte den före påsk.
Ranglig är den men nya blommor kommer hela tiden, troligen tack vare att jag alltid tagit bort vissnade blommor och så att säga klippt ner den.
Den får finnas kvar så länge den producerar nya knoppar!
Tack för blomningen!
Såg i kvällens avsnitt av ”Halv åtta hos mig” en blomsterälskande man som pratar med sina växter. Och jag tror också på det där med att hota lite. ”Återhämtar du dig inte, trivs du inte här, så är sopnedkastet nästa” 😀
Den är pelargonen verkar också trivas. Inget hot behöver uttalas mot den tillsvidare.
… mulet och kallt, bara kring +12 grader… och när vattnet i viken inte är mer än +16 det heller … då kan det vara bra att ha guppa på en madrass inomhus i stället.
Nå, så där allvarligt talat ska den här madrassen nog inte sättas i havet eftersom den innehåller en elektrisk apparatur. Och gästen ska få både lakan och täcke innan hen lägger sig ner.
I huvudsak strävar jag till att hålla den här bloggen positiv. Lyfta fram saker som gör mig glad, publicera bilder från Lovisa, peka på det fina och det sköna.
Men livet är ju inte bara en dans på rosor, där finns den där törnen som vi alla känner till. Och jag har skrivit det förr – att min blogg blir opersonlig om jag bara visar fina fönster, vackra väggar och hur-galet-som-helst-bilder. Söndagsskyltar och Glad måndag i all ära, men lite mera djup vill jag bjuda på ibland.
Därför skrev jag i går på Facebook så här efter att ha sett ett bra tv-program: ”Samtal om livet är SÅ bra. Lars Lerin också. Så många kloka saker sa han. Strunta i vad andra tycker. Något som känns extra aktuellt för mig i dag 🙄Och det har inte med Pin-up att göra, för där har jag fått massor av fina tillrop. Men tidigare i dag fick jag ta del av en hel del negativt gnäll. Lovisa-syndromet? Avundsjuka och missunnsamhet 😥
Kommentarerna lät inte vänta på sig, och jag tackar för alla! Jag förstår också dem som är välmenande och säger att jag ska strunta i sura kommentarer, för att de som måste kritisera kanske mår dåligt själva. Jag ska inte låta mig sugas med i det negativa. Kloka ord som jag för det mesta följer.
Men det finns ett MEN.
Ibland anser jag mig ha rätt att berätta hur jag känner mig. Sopar jag bara allt under mattan, vänder jag allting ryggen – då växer det svåra, det som gör ont och som gör mig ledsen, så att det slutligen blir en stor klump som gör mig sjuk.
Allt för många av oss biter ihop, visar en fasad utåt, som om vi var gjorda av teflon, som om inget och ingen lyckas såra oss för att vi är så tuffa och coola.
Skitsnack, säger jag. Vi har alla känslor, och inga känslor är någonsin fel.
Låt dem komma ut, prata om dem och våga visa din sårbarhet.
Det om något är styrka.
Heidi Niemi har affären Pin-Up Garage och en studio i Bruket i Strömfors. Hon är också med om att arrangera tävlingen Miss Garage Girl, som inte är en vanlig skönhetstävling.
Jag ska också skriva om Heidis tankar kring skönhet i Nya Östis.
Förra veckan gjorde hon en 50-tals frisyr med make-up åt mig.
Jag fick vara en Pin-Up-girl för en dag 🙂
Hello – Pin-up Girl för en dag! Lockarna höll sig faktiskt vackra i tre dar.I studion finns massor att klänningar att välja bland.Diverse rekvisita och saker till salu.Affären i Strömfors bruk.
Det här var en av flera kul grejer jag fick vara med om förra veckan. Dags att plocka fram på en sådan dag då jag tvingats ta del av negativa kommentarer, som oavsett vad jag tänker om dem som tutar ut sådana… (försöker att inte bry mig), ändå gör mig ledsen.
I går arrangerades det offentliga rosenbröllopet i Lovisa. Jeanette Sarström från Liljendal gifte sig med Robert Jordas från Lappträsk. Lovisa kyrka var fullsatt och det kändes extra fint då paret stegade ut till tonerna av körens ”All you need is love” ❤
Dessutom finns videoklipp i Nya Östis Facebookgrupp. Det ena av dem får du vrida på nacken för att kolla om du inte ser via mobilen, för min kamera hade hakat upp sig … 😀
Maka och make.Massor av folk hurrade och kastade rosenblad på paret.
I dag tycks det vara fint väder där ute, lite blåsigt med soligt och varmt.
Jag har jobbat med en historik i två timmar, men nu ska jag ta en paus och bege mig ut 🙂