Det här veckoslutet firas Rosor och Trädgårdar-evenemanget i Lovisa.
Det blir rosenbröllop i kyrkan, det arrangeras utställningar och en rosenkryssning. Restauranger och kafeterior har rosor som tema på olika sätt. Trädgårdar där det växer rosor håller öppet, osv.
På förmiddagen var jag i Strandparken för att ta bilder som jag lade ut på evenemangets Facebooksida och på stadens blogg som jag modererar.
Återkommer senare i kväll eller i morgon med fler bilder!
Lina Nygård är en av prinsessorna i Strandparken.
Det var lite blåsigt, molnigt och ruggigt – jag hade verkligen unnat arrangörerna bättre väder – men det regnade ändå inte.
Rosor delades ut till dem som kom och hälsade på prinsessan, och till förbipasserande.
… tiden har gått fort, och i morgon är det dags för evenemanget Rosor & Trädgårdar, som jag är med om att marknadsföra så gott jag hinner och kan!
Men innan jag tog itu med dagens uppdrag för det besökte jag sjöfartsmuseets försäljningsbod, där min vän Gunnel från Borgå hade försäljningsjour. Hon tillverkar en massa fina hantverk, bland annat tovade produkter men också ljus som hon stöper av rester från redan utbrunna ljus.
Den här fyren med texten Lovisa är fin tycker jag!
I shoppen finns även andra lokala hantverkares produkter och dessutom en hel del delikatesser!
Danspaviljongen pryds med rosengirlander.
Sedan fick jag syn på en annan vän som jobbade med att pryda danspaviljongen inför morgondagens evenemang. Här ska rosenbröllopsparet dansa sin bröllopsvals, och sedan blir det dans för allmänheten.
I Vackerbacka pågick förberedelserna inför Rosenhelgen, Tina Karvonen till vänster lär en av prinsessorna, Ina Mickos, tillverka pappersrosor.Hur fint som helst blev det!
Jag satt och jobbade vid datorn då jag hörde hur det small till i hallen. Något hade droppats genom brevlådan. Äh, säkert bara en rejäl hög med reklam igen, tänkte jag, kanske någon katalog. Posten brukar inte komma så tidigt som halv elva!
Men döm om min förvåning och stora glädje då jag hittade ett riktigt brev. Med frimärken och handskriven adress. Kuvertet innehöll ett kort med en hälsning av en läsare i Schweiz. Personen läser såväl Nya Östis som min blogg och ville med en ”liten” gåva uppmuntra och tacka mig.
Tror ni att jag blev både berörd och rörd?! Ja vet ni, sådant här lever jag länge på. Och nu kan jag också känna mig som en riktig Mac Gyver, då jag har den här platta ”lilla saken” med mig!
❤ – ligt tack till avsändaren!
Här finns, tro det eller ej, bland annat en sax, en brevöppnare, ett förstoringsglas, en pincett, skruvmejslar, lampa, måttband… och lite till 🙂
Brände inte av alla bilder från Snedes trädgård i går, så här kommer ett par till 🙂
En buske som blommar SÅ vackert. Heter på finska lumipalloheisi ’Pohjan Neito’ – på latin Viburnum opulus (hittade via google det svenska namnet snöbollsbuske).Lila bollar. Tror växten heter allium.
Hittade en blogg där en skribent varnade för allium. Får man den en gång i trädgården blir man aldrig av med den. Men den här informationen hittade jag också.
Hela förmiddagen satt jag inne och jobbade. Skrev en intervju till Nya Östis och uppdateringar till webb och social media om evenemangen Rosor & Trädgårdaroch Lovisa Historiska Hus.
Sedan cyklade jag till Skeppsbron, det är fantastiskt väder i dag. Många var ute och njöt av det, vid ett glas öl eller vid en portion mat. En person muttrade dock i sitt skägg ”i morgon är det höst igen”… 😀
Alla ropar inte YES när de ser dessa GÄSS …
På väg mot stan, där jag hade tid hos frissan, mötte jag de här gässen i Strandparken. Fina fåglar men de käkar gräs och bajsar sedan något helt ofantligt, så alla gillar inte dem.
Nytt favoritspel.
På Facebooks Gameroom har jag hittat ett nytt roligt korsordsspel där jag får tävla mot olika figurer. Det går att välja svårighetsgrad. Hittills har jag vunnit alla spel, även fastän jag valt nivån ”hard”.
Snede som upprätthåller den här bloggen heter inte Snede på riktigt. Men många lär kalla henne så 🙂
Vi träffades för första gången för kanske drygt tio år sedan då hon jobbade i en supermarket som inte längre finns. Men kompisar blev vi kanske närmast då vi insåg att vi båda bloggade. Jag började kommentera hos henne och hon tittade in hos mig. Jag beundrar hennes fantasi och kreativitet då det gäller pyssel. Och att hon vill ta vara på, och använda samt återanvända gamla saker.
I dag hade jag förmånen att få besöka hennes hem och kolla den enorma trädgården. Hon bjöd på fruktte, rabarberpaj och lyxknäcke med gubbröra. Stort tack för allt Snede! Ni har ett underbart hem, en stor fin trädgård – och det är så fint att du låter barnen vara med i så mycket av det ni gör.
Dukat bord. Tekopparna fick hon då hon var barn.Vi gör en rundtur i trädgården och Snede visar odlingslådorna.Eftersom familjens barn är intresserade av vad som växer i odlingslådorna har deras mamma gjort en karta över det som finns i dem. Det här var lite svårfotograferat, men kollar ni riktigt noga ser ni var potatisen växer, rödbetan, chilin, morötterna osv.Snede har en egen pysselverkstad i huset som har många rum, alla inredda på ett personligt sätt.Insynskyddet i fönstret till pysselverkstaden har Snede ritat själv på fri hand. Helt fantastiskt, tycker jag!
… ser ut så här 😀
Hahahaaa! Ja, men ni som känner mig vet att jag gillar att städa. Eller kanske närmare bestämt, ogillar att ha det allt för stökigt.
Och det som jag på senaste tid ogillat mycket är att släpa ut dammsugaren på balkongen. Där finns alltid torkade blommor som ramlat av Millionbells, ibland finns där spindelnät och annat smått skräp.
Laddningsbar liten skräpsamlare – rikkaimuri kallas den på finska.
Den här dagen har varit bra! Det stör mig inte alls att det stundvis blåser så att jag med cykeln tvingas trampa i nedförsbacke. Plus 16 grader och sol, det är helt okay, för det kunde vara värre!
Gjorde undan en del jobb på morgonen, gick sedan på konstutställning i Galleri Theodor (också ett jobbuppdrag). Härliga målningar och keramik av Luru Hirva, en bild av henne satte jag redan på Bloglovisa.
Hennes keramik är verkligen prisvärd, för hon vill att människor ska ha råd med hennes arbeten och kunna använda dem i vardagen.
Det här fatet reserverade jag till mig själv.
Den här veckan har jag flera skojiga saker att se fram emot. Jag hoppas det blir en del bilder på bloggen från dem 🙂
Den här texten hittade jag i en svensk veckotidning häromdagen. Jag känner igen mig själv i den. Särskilt om ni läser de två sista meningarna.
Många av dem som bor ensamma, vare sig de har valt att göra så, eller är ofrivilligt ensamma, brukar känna sig lite extra åsidosatta på stora högtider.
Men jag tror man kommer ganska långt med att ha rätt inställning. Om man jämnt tänker på vad man saknar blir man ju ledsen. Men om man är nöjd med det man har, för vi har ju det ändå rätt bra i vår värld, kan det leda till att man mår lite bättre.
För övrigt skriver man ordet allena med två L. Kollade för säkerhets skull i Svenska Akademiens Ordbok… Men det här inlägget ska inte vara något gnällinlägg 😀
Lite senare i dag visar jag ett par bilder på vad jag köpt i dag. Jag är helt i tagen då jag fått ”en ny vän”. Ni som känner mig skrattar säkert igenkännande 🙂
… den här tomten visar vad han tycker om dem!
Eller kanske han är arg för att det inte blev en sådan vinter som meteorologerna förutspådde till midsommaren?
Vill man veta vilket väder det är, då är det säkrast att sticka näsan utanför balkongglasen och känna efter.
Tomtens hälsning 🙂
Uruselt väder hade utlovats till midsommaren. Men är man meteorolog kanske det är bäst att inte lova något mer än det. Allt som är bättre än regn och rusk, blåst och +10 grader, gör ju folk glada då 😀
I samband med att jag hämtade bort cykeln fastnade jag på väninnans gård nästan två timmar, för att vädret var så fint och för att vi hade lite mousserat i glasen 🙂
Slutar aldrig förundras över Guds konstverk i naturen.
Sedan tänkte jag att jag cyklar dit näsan pekar, och landade på min systers gård. Där hittade jag dessa underbara irisar.
Ett hav av irisar.
Och kvällen avslutades vid Café Saltbodan där det bjöds på levande musik. Välkända låtar med en jazzig tvist.
Såväl om jag ser till vädret, som om jag sätter en måttstock på vad som är en bra midsommarkväll för mig själv.
Hos Marina och hennes man fick jag ta del av det här midsommarbordet. Här fanns nypotatis, matjessill, nubbe, vin, kokt ägg, räkröra, skinka, sallad, snacks och mycket annat gott. Jag tackar ❤
Midsommarmat.
Såsom jag tidigare har sagt… syrenerna blommar än på sina ställen och är väldigt dekorativa med sina massiva klasar.
Dekorativt.
På kvällen besökte jag Skeppsbro-området. Där restes midsommarstången. En video som visar hur det gick till finns på Nya Östis Facebooksida.
Förberedelserna i full gång.
Sedan delade min syster och jag på en midsommartårtbit och jag drack ett glas mousserat.
Kakan ser ju enormt ut 🙂
Finlands 100-års jubileum (hundra år sedan Finland blev självständigt, 6.12.2017) firas hela året på olika sätt. Bland annat med ett världsrekordförsök, Koko Suomi tanssii – Hela Finland dansar. Det började klockan 22 och då var jag inte längre där, men Nya Östis direktsände händelsen i sin Facebookgrupp och där var faktiskt massor av människor. Min bild togs lite tidigare på kvällen.
Och även om det inte var jättevarmt ute så var det en FIN kväll, utan regn, utan blåst – med en helt behaglig temperatur, om någon frågar mig 🙂