Farligt goda bruschettaskorpor

… hittade jag i dag i lokala K-affären. Jag tror att jag måste rusa dit och tömma lagret i morgon 😀 … för jag är rädd att sådant jag gillar sedan bara dras bort från sortimentet, eller inte längre tas in i en affär om det är så att bara jag och ingen annan köper dem!

Jag skulle ta foton i dag då kollegan Nette och jag förde ner saker till Skeppsbron inför Nya Östis läsarfest som är på lördag. Men, men… jag GLÖMDE fotografera. Och jag har även fått låna en bil av en varmhjärtad kollega som själv är på mc-utfärd. ”Vad gör jag med bilen”, sa han, ”du får låna den, du kan behöva den i jobbet”. SÅ snällt! Och jo, bilen har varit mycket i farten för Nya Östis ❤

Ibland tittar jag i backspegeln…

… och då talar jag om livets backspegel. Men jag gör det inte längre med sorg i hjärtat. Jag har ju klarat så mycket.

Och jag tänker ofta, hur skulle livet ha blivit utan skilsmässan och utan alla möjliga andra svårigheter jag mött på livets stig? Svaren får vi aldrig och jag behöver dem egentligen inte heller.

Jag har känt tillit, jag har bett mina böner. Livet bara måste ordna sig om jag släpper all oro. Allt har en mening.

Då jag miste något som på den tiden betydde mycket för mig, öppnades ändå nya dörrar, vilket jag inte såg då. Jag har fått många nya vänner, jag har sagt upp mig från fast anställning, blivit företagare, fått nya jobb under åren.

Solen lyser genom vackert grenverk. Jag kallar inte längre mitt liv en rishög 🙂

Och den här bilden som jag tog för en vecka sedan kan jag inte låta bli att visa. En man på min balkong 😀 Dessutom på insidan, den här gången.

Fina bilder – trevlig text!

Jag tycker att jag sällan lyckas på bild. Man är ju självkritisk, det där med dubbelhaka och annat häng, rynkor och sånt, ni vet.
Men man har ju levt livet 😀

Otaliga bilder på flera olika ställen tog tidningen Östnylands skickliga fotograf. Det var inte bara jag som skulle vara nöjd, han ville också hitta den rätta platsen och stämningen, kanske de rätta ljusförhållandena, som ÄR svåra att finna då solen lyser stark.

Men jag är mycket nöjd och glad med både bild och text som publicerades i dagens ÖN. Tack mina ”gamla” kollegor!

Foto: Kristoffer Åberg

Heja tomatfamiljen!

Hittade en video som visar hur man gör då man tjuvar tomatplantor.
Sådana små sidoskott har jag ännu inte fått, men jag har tagit bort gulnade delar och en del blad jag tycker tar för mycket plats.
Dem har jag brutit sönder och lagt som gödsel i jorden, enligt tips av någon bloggvän här.

Ibland har jag tänkt om någon granne kollar mig med kikare 😀 och undrar VAD jag håller på med?
Jag vattnar plantorna regelbundet. Vänder på dem, ser till att de har bästa solläge. Duschar dem. Luckrar upp jorden med en pinne. Pratar med dem.

Och tänk om det här inte ÄR tomatplantor? Tänk om jag odlar cannabis utan att veta om det? HJÄÄÄÄLP!

Nej… efter att ha googlat på bilder av cannabisplantor känner jag mig trygg.
Detta ÄR körsbärstomater. Och det ser ut att vara blommor på gång ❤

Glad måndag! 24-06-2019

Traditionen med de färgglada mattorna på trottoarerna i Lovisa lever vidare. Nya mattor målas, sådana som de här på norra ändan av Alexandersgatan. Gamla mattor får nytt liv om de har blivit slitna under vintern.

Också i Lovisas grannkommun Lappträsk har mattor målats, bland annat utanför ett populärt café.

Skyltsöndag, den 23 juni 2019

Favorit i repris, kanske? Jag vet inte om jag tidigare publicerat den här skylten separat bland mina alster i Skyltsöndag.
Den finns utanför ett av lunchställena på Skeppsbro-området. Sommaroasen i Lovisa.

Fler skyltar finns hos BP som förvaltar Pumitas arv, Skyltsöndag. Vem som helst kan delta, vare sig det handlar om skyltar, planscher, reklamtexter eller något annat trevligt!

 

Glad midsommar!

Man ska bjuda på sig själv sägs det. Det märkliga var att då jag kollade bilden i telefonen och satt där på balkongen och skrattade för mig själv, hörde jag bakom min rygg ett tydligt HA-HA-HAAAA! Så likt en människas skratt, men det visade sig vara en SKRATT-mås som hade samma humor som jag.

Hen, hon eller han? 😀

Roligt att ses igen Outi!

I dag träffade min syster och jag vår vän Outi från Sverige. Hon hade kommit med sin assistent Linda för att fira midsommar i Lovisa och Pyttis.

Vi hann prata och äta gott på Skeppsbron under en dryg timme. Vädret var underbart då det hade börjat blåsa. En liten regnskur på dagen hade rensat undan den tryckande värmen från i går. Vid Lovisaviken är det alltid härligt.

Outi och Carita, vänner sedan mer än trettio år tillbaka!

Jag blev överraskad, glad och lite rörd då Outi gratulerade mig med rosor i krukor!
I går kom också många och kramade och gratulerade för det nya jobbet som jag tar mig an i augusti.
Jag har mycket att vara tacksam för nu känns det som ❤

Fin midsommarkväll

Midsommarafton på Skeppsbro-området i Lovisa.

Vi har varit riktigt bortskämda i Lovisa den här midsommaraftonen. Underbart väder, +26 men också sköna svalkande vindar!

Med min syster har vi firat vår mammas 85-års dag med god smörgåstårta. Vi har suttit i trädgården och vi har sett midsommarstången resas på Skeppsbron.

Jag har fått många gratulationer för mitt kommande uppdrag. Det känns så bra då människor kommer fram och ger en kram eller håller min hand länge och uttrycker vad tidningen Nya Östis betyder för dem ❤

Glad midsommar! Flaggan på min gård hemma.