… blir det onekligen då man har en del av en tidnings budgetansvar.
Men det är intressant, och jag ser fram emot att få lära mig många nya saker.
Alla beslut blir inte trevliga att ta, men det hör till jobbet.
Det gäller ju också att se fördelarna med det man håller på med. En lokaltidning på svenska behövs i Lovisa. Det finns mycket att informera människor om, allt från nyheter till evenemang, både sådana som ska komma och sådana som har varit.
Men nu är jag ganska matt av allt det nya jag tagit in, så nu ska jag bara vila.
… kan man inte se sig mätt på.
Efter en lång grå dag i går, med ganska mycket regn, blev det en kort stund av fin solnedgång på kvällen.
Det är alltid något slag av skådespel utanför mina fönster.
I dag har vi haft rätt soligt, omkring 15-18 plusgrader och nu mot kvällen rätt blåsigt.
Mest har jag planerat kommande tidningar och haft redaktionsmöte. Så småningom blir det aktuellt att sätta sig in i nya uppgifter som hänger ihop med chefredaktörsjobbet. Chefen som avgår fortsätter ändå som medarbetare och stöttar då det behövs.
Den här bilen som jag fått låna under tio dagar kommer jag att sakna… Nissan min vän ❤ Tack till familjen som lät mig ha bilen!
Det ösregnade nästan hela eftermiddagen och kvällen i går. Plötsligt var det svalt och mörkt ute. Vi hade levande ljus då vi såg på Allsång med gästerna.
Naturen tackade förstås, vattnet behövdes. Många gräsmattor hade hunnit bli bruna och sönderbrända.
En vägg i köpcentret Pasaati i Kotka.
Jag har inte varit ute ännu i dag. Men regnet verkar ha dragit förbi. Det höll mig annars vaken en del av natten, då det blåste så att regnet slog hårt mot sovrumsfönstret och fönsterblecket som ligger alldeles ovanför mitt huvud.
Slutspurtsdag för tidningen, det är onsdag det. Så det har varit mycket jobb vid datorn.
I kväll ska jag heja på Sveriges damer i fotbollens VM-semifinal!
… på balkongen. Äntligen ser jag något som i alla fall ser ut som blommor på tomatplantorna.
Jag antar att det är här som tomaterna kommer senare?
Ingen aning har jag om nånting, men det har varit intressant med olika råd jag fått både via bloggen och Facebook. Jag köpte också tomatgödsel i går.
Någon har tyckt att mina plantor är för spretiga, men för mig är dom de vackraste som finns. Kommer det inga tomater så gör det ingenting. Plantorna doftar gott och har gett mig glädje på många sätt.
Den högsta plantan är 80 centimeter hög. Jag gillar skuggspelet på väggen också.
Nejlikorna och penséerna har blommat ut för i år, så jag köpte en ny färgklick till balkongen. Men vad blomman heter vet jag inte.
I dag har vädret varit växlande. Cirka sjutton grader har känts lagom, sol växlat med mörka moln och det har kommit ett par rejäla skurar med vatten och hagel.
Nu är det juli månad hos Muminfamiljen. Mycket att planera inför och fundera på. Packa picknickkorgen, ha förstahjälpen redo och kompassen om man råkar tappa bort sig 😀
Fiskhåv och metspö behövs i juli, plättlaggen likaså 🙂
Själv kommer jag att försöka hålla ledigt fem dagar i slutet av månaden. Jag hade planerat vara ledig i början av augusti, men eftersom jag tar över som chefredaktör då kan jag ju inte börja värvet med att semestra 😀
I dag har det varit sedvanliga förberedelser för kommande tidningar, sidplanering, mejlhantering, textredigering. De sista grejerna från läsarfesten har burits bort.
Det har blåst som attan i dag och vi har en terrängbrand på gång i Kejtala. Avundas inte brandmännen i blåsten och hettan… Men är tacksam för att räddningsenheterna finns och de frivilliga brandkårerna likaså.
Då klockan närmade sig halv åtta hade molnen skingrats och himlen var blå.
Det var full fart på Nya Östis läsarfest i går. Scoutföreningen serverade kaffe och bulle som vi hade köpt. Medarbetarna från NÖ stod vid ett bord intill där festdeltagarna fick fylla i gratis lottkuponger. I slutet av kvällen lottade vi ut fyra fina vinster.
Programmet bjöd på musik, sång och dans. Många säger att det här är sommarens höjdpunkt, man kommer till Skeppsbron för att träffa bekanta som man kanske annars inte ser så ofta. I början av kvällen var det lite molnigt, men inget regn föll och vid halv åtta kom solen fram.
Så många kom fram och pratade, kramade och gratulerade till nya jobbet. Det känns bra att staka framåt härifrån. Ett fungerande arbetskoncept behöver inte ändras, men klart att jag har en del idéer på vad jag vill tillföra tidningen. Men allt det där blir aktuellt först i augusti och senare under hösten och vintern.
Helt otroligt att det är juni månads sista dag i dag.
Och smått otroligt också att jag ännu har några skyltar i lager från Andalusienresan oktober 2018 🙂
I slutet av september stundar en ny läsarresa, till blomsterrivieran i Italien. Hoppas hitta fina skyltar även där.
En av många fina skyltar av keramikplattor. Ridskolan i Jerez.
I dag firar vi Nya Östis läsarfest på Skeppsbron. Jag lät frissan sätta in ett litet glas och några små vita blommor i mitt hår, festen till ära 😀
Den ser stor ut här, hårprydnaden, men är lagom liten 🙂Hufvudstadsbladet flaggar för Pride i dag.
I huvudstaden var det Prideparad i dag. I Lovisa arrangeras den första veckoslutet i juli.
Det finns ju många tankar och åsikter för och emot de sexuella minoriteterna. Jag tycker vi ska stå upp för allas rätt att vara den han eller hon är. Kärlek är aldrig fel, så länge den bygger på just det – ömsesidig kärlek och respekt.
Vi på Nya Östis får också ibland höra att vi ger för mycket utrymme åt regnbågsrelaterade artiklar. Eller att vi ger plats åt Prideupprop i vår Facebookgrupp. Då det gäller artiklar försöker vi hålla balans mellan allt. Alla gillar inte sport, alla gillar inte kultur eller kommunalpolitik. Alla gillar inte regnbågsfamiljer, men alla gillar inte religioner och traditionell kyrka heller.
Så det är en balansgång för en tidning som kommer ut bara en gång i veckan. Att inte ha för mycket eller för lite av något.
Men i kväll firar vi Nya Östis läsarfest på Skeppsbron och dit är alla välkomna!
… gå förbi en hylla där det säljs Muminprodukter.
Nu har jag ändå bestämt att jag sätter bort de få udda muggar jag har kvar i skåpen, och satsar på att ha ett gäng muggar med Muminmotiv i stället. Hittills har jag fyra, så det har inte gått till överdrift 🙂
Nyaste tillskottet är denna pigga Lilla My-mugg!
Var ute och åt i kväll, soligt och fint på Skeppsbron. Eftersom ungefär varannan fredag är massage-dag blir jag flottig i håret… och då räddar solhatten denna bad-hair-evening 🙂