Fina fönster, del 43

Fönster i gamla Kuggomskolans festsal.
Fönster i gamla Kuggomskolans festsal.

I fredags var jag å jobbets vägnar på Traditionscentrum Kuggom som tidigare var en folkhögskola. Fick då syn på de här fina fönstren som finns uppe vid taket i festsalens bortre ända.
Del 42 i min serie med fönster hittar du HÄR.

I dag bär det av med buss mot Lahtis och där möts jag av min vän FasterAster. Vi åker vidare till Nastola och jag stannar där en natt. Bloggar om jag hittar något intressant längs vägen, annars ses vi i morgon kväll!
I väntan på påskharen – kramar till alla!

Fina fönster, del 42

Fint med prydnader av olika slag.
Fint med prydnader av olika slag.

I restaurang Bistro Cantor i Lovisa finns många fina fönster. Jag gillar speciellt att de är djupa. För det här kan väl ändå inte kallas fönsterbräde? Har säkert något namn som mina kloka bloggläsare känner till?

Hur som helst, jag tar med olika slags fönster i den här serien. Fönstren måste inte alltid synas i sin helhet eller fotograferas utifrån.

Del 41 i serien finns HÄR. Därifrån hittar du de övriga 40 fönstren steg för steg bakåt så långt du orkar gå.

Fina fönster, del 40

På trettondagen hittade jag det här fönstret på Smedsgränd i gamla stan.
Tycker det ser fint ut då en del av fönstret och väggen badar i sol medan det övriga ligger i skugga.

Ett fönster i ett gammalt hus på Smedsgränd.
Ett fönster i ett gammalt hus på Smedsgränd.

Del 39 i serien av fina fönster hittas HÄR, och därifrån kan du gå bakåt så långt du orkar 🙂

Fina fönster, del 36

Här faller ljuset härligt in i den fina gamla trappuppgången.
Här faller ljuset härligt in i den fina gamla trappuppgången.

Var i dag i grannstaden Borgå. Ett finansieringsseminarium arrangerades på Café Cabriole och jag skrev en artikel om det. Men tro nu inte att jag fick något gott därifrån gratis fastän jag länkar till deras sajt, för det hände inte. Det finns liksom inga gratis luncher för en journalist 🙂

Del 35 i min serie hittar du HÄR.

Passa på att ta ett par andra bilder från huset där cafeterian ligger.

Ett gammalt fint bord.
Ett gammalt fint bord.
Och i den mysiga lunchcafeterian ser det ut så här!
Och i den mysiga lunchcafeterian ser det ut så här!

Fina fönster, del 35

Utsikten från mitt arbetsrum en höstförmiddag.
Utsikten från mitt arbetsrum en höstförmiddag i oktober.

Ett fint fönster kan man ju också se på det här sättet, inifrån ut.

Det finns ingen direkt insyn till något av mina tre rum här hemma. Och från arbetsrummet kanske ingen utsikt heller 🙂 Men jag tycker det är fint med ett träd alldeles utanför.

Jag har tillgång till persienn också här men fällde upp den och fick förstås in mycket mer ljus.

Del 34 i min serie med fina fönster hittar du HÄR, och därifrån bakåt så långt du orkar gå.

Och på eftermiddagen såg det ut så här då ljuset föll in på min lilla kaktussamling.
Och på eftermiddagen såg det ut så här då ljuset föll in på min lilla kaktussamling.