Ungefär så mycket snö som på bilden har vi kvar i Lovisatrakten. Inte överallt förstås, gatorna är tämligen snöfria. Men det finns stora högar av snö på sidorna av dem, åkrar och parker har fortfarande ett snötäcke och eftersom det är minusgrader på nätterna blir det skare.
Den här bilden gör mig glad. Där ligger snögubben och tittar upp mot skyn med ett leende på läpparna och näsan i orange glatt spretande. Fotot har tagits av konstnär Outi Välitalo från Jyväskylä och det har publicerats i Freestylesväggkalender. Den köpte jag för att stödja arbetet bland unga med missbrukarproblem.
Jag tror det är dags att ta itu med följande Jan van Haasteren-pussel i dag 🙂 Har inte räknat antalet bollar, men många är dom!
Den här dagen har formligen flugit iväg. Det är SÅ mycket jobb med tidningen, i alla fall det tre första dagarna i veckan. Och ändå har jag en biträdande redaktionschef som hjälper mig. Nya Östis har vuxit, förväntningarna bland läsarna därmed också.
I går var det rätt många minusgrader men ändå regnade det. Med den påföljd att regnet förvandlades till is (underkylt regn) och isen klirrade melodiskt mot fönsterrutor och fönsterbleck. I dag har många bilägare svurit då det krävts en halvtimme minst för att få isen bort från fönstren.
Jag kom ut på en kort promenad då jag skulle till bokföringen med Nya Östis fakturor och andra papper. Sedan hade jag ett fotouppdrag några hundra meter bort vid ett egnahemshus. Ett äldre par som flyttat från Helsingfors till Lovisa för att komma undan coronan. Helt slipper man förstås inte hotet om smitta i en liten stad, men här är onekligen inte alls samma trängsel som i affärerna i huvudstaden.
Paret älskar lugnet i Lovisa ❤ sitt fina hus och trädgården de får uppleva för först gången på våren nu 2021.
Det lär har varit nästan tomt på livsmedelsaffärens blomsterhyllor på Alla hjärtans dag i går. Den sista blomman som inte såg vissen och trött ut var den här. Alla rosor och tulpaner var slutsålda och lilla lokala blomsteraffären var stängd.
Men mycket överraskad och glad blev jag ändå. För jag hade inte väntat mig någon blomma alls. Tack till Pia för denna växt och en Glad Måndag till alla som läser min blogg!
Kylan lär ska hålla i sig några dagar till, kanske rentav februari ut. Sedan hoppas jag på töväder, dripp och dropp! Skidentusiasterna håller kanske inte med. Men tack och lov får man ha olika åsikt om saker och ting 😀
Träffade i lördags min gode vän Robin som jag gjorde två seglatser med för några år sedan. Vi blev i farten och började preliminärt planera en ny seglats för sommaren 2021 🙂
Han målar nu så det härliga står till i hans ateljé.
Jag köpte en tavla med erotiskt motiv av honom. Men han målar nog också mycket annat.
Vi pratade om det, hur lätt det är att bli stämplad som ”den där som målar nakna människor”. Även om du målat hundra landskap, djur och porträtt och hus, men sedan målar tio erotiska motiv minns många dig som den där som målade erotiskt 😀
Att pussla gör mig åter lugn och glad på kvällarna. Tankarna löper fritt medan jag letar efter bitar och får dem på rätt plats. Mycket av sånt som hänt under dagen sorteras då också i hjärnan och bitar faller på plats.
I dag har det åter hänt mycket på jobbet. Ibland plingar det också på min dörr då det kommer paket till Nya Östis och annonsmaterial lämnas in då det finns personer som tror att redaktion och produktion av tidning finns på adressen där jag bor. Men någon sådan plats finns överhuvudtaget inte. Alla jobbar hemifrån, och det har vi gjort sedan tidningens start. Det har inget med coronapandemin att göra.
Plötsligt hade fem timmar gått och jag kände mig hungrig. Behövde också frisk luft och en bensträckare så det blev ett besök hos bokföringsbyrån.
Hej alla där ute i världen! Ha en fin måndag, hojtar snögubben.
Viss blir man glad av denna lilla snögubbe ❤ Det är väninnan Pia som byggt den på sin veranda, och den har såvitt jag fått höra spridit glädje bland många andra som bor i samma hus och i grannhuset.
Snögubben ser klurig ut. Vad månne rör sig i hans huvud? 😀
Jag köpte en kalender via Freestyle som hjälper unga som av olika anledningar kommit snett i livet eller har det svårt. Jag tänkte att det säkert är okay att låna några bilder från den. De har alla tagits av konstnären Outi Välitalo. I kalendern fick underbara, roliga och sagolika foton som visar livet sådant som det borde vara för oss alla. Rent och roligt, sagolikt och vackert.
Glad måndag! Här finns en lista på andra som också är med i utmaningen, ofta eller ibland.
Vi har fått mycket snö, så den här detaljsstudien från scouternas julkalender får bli min Glad måndag-bild.
Nu är det åter full fart på jobbet här hemma. Timmarna flyger iväg. Jag ska försöka bli bättre på att prioritera och ännu bättre på att planera. Ibland krockar saker med varandra, hur väl man själv än planerat sina egna jobb – men det är sånt man inte kan göra något åt.
Ha en bra dag och här kommer måndagskramar på distans!
Helt otroligt! Snart är detta år slut.
År 2020 lär vi väl inte glömma i första taget, då covid-19-viruset började härja i mars, och fortfarande har vi inte helt sluppit det. Men det är inte så mycket annat vi kan göra än härda ut, ha tålamod, vara försiktiga och hoppas att vi får bra vaccin.
Då ett nytt år snart börjar känns det som om jag hade en tjock dagbok med många oskrivna vita blad.
När det nya året kommer börjar jag också använda nya kalendrar. Bland annat en långsmal planeringskalender som ligger framför tangentbordet och som håller mina Nya Östis-jobb i styr.
Någon Muminkalender blev det inte i år, då motiven var de mer moderna, animerade. Hittade ingen med tecknade muminfigurer, men fick en annan trevlig liten kalender i julklapp. Den bjuder bland annat på ordspråk som jag kan dela med mig av.
Några gratiskalendrar har jag också fått av olika bolag, och så köpte jag en. Bidraget för den går till förebyggande ungdomsarbete. Den har en del roliga bilder som jag kan lägga ut för att göra måndagarna under 2021 glada 🙂
HÄR hittar du ett äldre inlägg från Glad måndag-utmaningen och där finns länkar till andra bloggare som brukar bjuda på Glad måndag-bidrag!