Såhär skulle man ha det!

Det ska bli lite blandade bilder fastän kameran inte varit med så flitigt som tänkt och planerat. Den här fantastiska viloplatsen finns i trädgården hos en väninna. Tänk att ligga där och ta en liten tupplur eller läsa en bok.

Det är Veckans foton som gäller och Åke håller i den traditionen. Skyltsöndag med Professordeutsch likaså, den roliga utmaningen som bloggvännen BP tidigare hade hand om.

Det är Sommarsolståndets dag i dag. Både underbart och aningen vemodigt. Det vänder ju nu och kvällarna mörknar minut för minut. Men än kan vi njuta länge av sommaren här på våra breddgrader.

Att sitta vid stora köksbordet och äta frukost och skriva dagbok, samtidigt som vinden leker i spetsgardinen, det är sommar det!

Ute kvittrar fåglarna, enstaka bilar brummar förbi, någon mås släpper ett skri.

Två fönster öppna i köket nu när det är +22 grader ute. Jag tror det var första natten som vi hade rätt varmt. Jag cyklade hem från grillfesten runt klockan 22 igår, i kortärmad klänning, och frös inte ett dugg 🙂

Den här bilden tog jag faktiskt redan i slutet av mars, då jag första gången efter vintern cyklade till Drottningstranden och sedan tog mig över Kronobron till vikens västra strand. Här behöver jag inte göra någon översättning, men varsågoda, dagens lektion i finska.

Sjunde dagen i juni

Av de 100 sommardagarna återstår denna och 93 till. Det känns nyttigt, i alla fall stundvis, att tänka så. Reflektera över varje dag vi får. Njuta av solen som nu tittar fram efter en regnig dag. Himlen är blå, och jag har längtat så efter detta då vi hade två extremt kalla månader i början av året.

Det är Skyltsöndag med Christian i dag och Åke vill att vi ska visa foton från veckan som gick.

Glass härifrån, står det på skylten. Eller ”glass finns här” och Syö mut är lite talspråk men betyder ”ät mig”.

Evenemanget First Friday firade ett år i fredags och här i gränden mellan Alexandersgatan och Drottninggatan fick den som så ville måla stenar. Ifjol formades en orm av stenar, och nu blev den åter längre.

På kvällen firades ett års-dagen av företagare och andra som varit aktiva inom First Friday på Societetshuset i Lovisa.

Vet inte om det här ser så läckert ut som det var. Kakor med bär, mousse och choklad som bara smalt i munnen, serverades som efterrätt på festen.

Skeppsbro-området. Ganska mycket folk i rörelse igår då där arrangerades FunRun-båttävlingarna. Lite regn skrämde säkert bort vissa besökare, men det var varmt och ingen hemsk blåst.

Den här gången åt jag fish & chips med remoulladsås och Bettan åt ugnspotatis med skagenröra.

Skyltsöndag igen, och spännande kväll att vänta

Det ligger ingen hund begraven i mitt inlägg, men här vid det här trädet lär ett par kära jyckar har sin viloplats. Bloggvännen Ordodlaren Märtha, numera min frilansjournalistkollega, förr även lärare i gymnasiet, lät göra den här skylten i Sverige en gång. På baksidan står texten ”Koira haudattuna”, alltså samma på finska.

Det här är ju ett ordstäv, men här berättar skylten också sanningen.

Fler skyltar hittas hos många av mina bloggvänner, bland dem kan jag idag lyfta fram Ankis bildblogg. Utöver dagens skylt hittar du mycket humoristiska jordgubbar hos Professordeutsch denna vecka. Han noterar också att det är mors dag i Sverige i dag ❤

Genom tiderna var det BP med Konst eller konstigt som höll i Skyltsöndag-utmaningen över 500 veckor.

Sedan har vi Nacka-Åke som skriver ”Välkommen igen till Veckans Foto! Här kan alla vara med, Var med och visa upp vad du har fångat genom din lins under veckan.” Han är också med i Skyltsöndag.

En park som ligger mellan kyrkan och Bonga slott.

Kyrkan i fredags. Det var mulet och mycket blåsigt då och jag var på väg till redaktionsträffen.

Café Favorit pryder sina fönster på olika sätt. Till påsken med ris och påskpynt, till julen med tomtar och stjärnor och granna bollar. Nu hänger där porslinskoppar.

Och ikväll blir det spännande i hockeyfinalen då Finland möter värdnationen Schweiz. Det var jättespännande igår fastän vi vann med siffror som verkade tydliga, 4-2 över Kanada. Hela sista perioden var det ändå nervöst. Sekunderna släpade sig fram, något hade hällt sirap i klockan… Det är egentligen hälsovådligt att utsätta sig dels för denna spänning, dels att vaka till midnatt 😀

Men, det var det värt, och det må det få vara ikväll också. Jag är ofta så upp i varv sedan efter en match att jag omöjligt kan somna direkt, så sömnen kommer tidigast kring 01. Silver eller guld? Båda är lika bra prestationer.

Gott, snyggt och blandat från veckan som gick

Sommarens första schnitzel på Skeppsbron. Denna gång med bearnaisesås eftersom alternativet med den fantastiska pepparsåsen ännu inte fanns på menyn. Väninnan åt ugnsbakad potatis med skagenröra, och hon konstaterade att den var mättande och god.

Underbart skylt, bricka eller tavla – kalla den vad du vill. Finns på väggen hos Café Favorit. En sådan VW campingbil skulle jag inte ha något emot att äga.

Efter besöket på Skeppsbron kom vi igår tillbaka in till centrum och Fyllas stadsterrass där. Det var nämligen privat tillställning på en av restaurangerna vid stranden igår så vi kunde inte fortsätta där. Och varmt var det, så då behövs skuggan under parasollen.

Idag har jag ett jobb på sen eftermiddag och sedan har Finland nästsista matchen i grundserien, möter Österrike ikväll. Matchen börjar först kl. 21.20. Lite sent tycker jag, men vill inte missa Finlands hockey-VM, och har ingen tidig väckning imorgon.

Det är Nacka-Åke som håller i utmaningen Veckans foton.
Professordeutsch sköter Skyltsöndag.

Foton från veckan som gick, och söndagsskyltar

Veckorna går fort, det är vi många här i Blogglandia som konstaterar då utmaningarna avlöser varandra. Det finns ändå många inspirerande sådana, bland annat Åkes Veckans foton, som ger oss möjlighet att visa upp till fem foton från veckan som gick.

Samma veckodag har vi ärevördiga Skyltsöndag som över 500 veckor sköttes av BP Konst eller konstigt, och som nu sköts av Christian. Börjar i dag med två bidrag till den!

Till vänster en plansch som gör reklam för ett familje-evenemang i Tessjö den 23 maj. Grillkorv, kafeteria med läckerheter, tur med ponnykärra, käpphästbana, mete för barn, lotteri och Valkon VPK (frivillig brandkår) på plats, står det bland annat på skylten.

Till höger står det ”I samarbete, Hockey-VM 2026, MTV” (som är mainos-tv, en reklam-tv i Finland).

Vi brukar länka till varandra så att andra bloggare lätt ska hitta bidragen. Jag sköter ju för min del Glad måndag, imorgon är det dags för det 556:e bidraget.

Att jag är tidigt i farten beror på att jag har ett jobb redan vid 9.30. Vi firar De stupades dag i dag med kransnedläggningar på många kyrkogårdar.

Jag missade alltså ESC-finalen, men missade kanske ändå ingenting… Vet att Finland kom sjätte och att Bulgarien vann… ESC slutar aldrig överraska. Det jag inte missade var därför en ganska bra sömn natten mot söndag 🙂

Matchen Ungern-Finland i hockey-VM slutade 4–1 till Finland. Nu har vi matchpaus en dag innan vi imorgon i grundserien möter USA.

För en vecka sedan firades det som i Finland kallas Drömmarna motionsdag. Då fick alla som så ville testa på olika motionsgrenar. Allt från vanlig tennis, basket och hockey till denna något lite ovanliga ”kuplafotis”, där deltagarna befinner sig inne i en bubbla. Lufthål uppåt förstås på samma sätt som benen kommer ut där nere. Men lär vara kul att tackla varandra i dessa 🙂

Annat som jag fotade under veckan var en grillkåta i Tessjö och områdets Laululava (Sånglave). En plats där man bland annat kan sjunga, hålla tal, äta bakom inglasad vägg. Det här är något som senare i sommar resulterar i en artikel i Nya Östis.

Granskott fotograferade med teleobjektivet blev det också, och om kvällarna njuter jag fortfarande av levande ljus. De ser på bilden ut att vara aningen fler än det var eftersom det blir en del speglingar.

Åter dag för veckans foton och skyltar

Tiden går fort, det är söndag igen. Vi firar mors dag i Finland. Kanske jag tar ytterligare bilder under dagen, dels för att jag har ett jobb som ska skötas, dels för det torde bli en liten runda med mamma i dag.

Men först Åkes utmaning med veckans foton och Skyltsöndag som Christian håller liv i.

Bra skyltat på tre språk. Här slapp jag översätta. Det hade varit knepigt att få bokstäverna för den isländska orten rätt 🙂

Skylten jag visade finns alldeles i närheten av den här platsen i en park i stadsdelen Garnison. Här blommar det otroligt vackert om våren. Jag tog inte bild av den finska rödbjörken eftersom den var helt kal. Kanske jag kan ta en bild på det trädet senare i sommar.

I måndags föll ett välkommet regn. Efter det har vi haft sol och 10-15 plusgrader. Här är jag på en runda med grannen. Vi brukar en gång i månaden hämta bort osålda Nya Östis-tidningar från försäljningsplatserna i stan.

Efter att den här bilden togs av paprikaplantorna i fredags har de ytterligare växt till sig. Men det är inte tu tal om att föra ut dem till växthuset än. Risken för frost ska vara helt över innan de planteras där. Då man driver upp något från frön, började den 18 februari, vill man inte att Fru Frost ska ta livet av dem på en enda natt.

Blomsteraffären Kaivokukka var välförsedd med blomster inför mors dag. Här syns ju bara en del av hela härligheten.

Tredje dagen i underbara maj!

Nacka-Åke vill att vi ska visa foton från veckan som gick. Max fem, men ibland kan det bli färre och ibland även fler, vilket vi som bloggare förstås bestämmer själva. Eftersom jag kombinerar det här med Skyltsöndag som förvaltas av Christian kan det nån gång bli många foton.

Ballongerna fanns i Servicehuset Esplanads fönster på första maj då AV-kören och Fridolinarna sjöng in våren där. Jag var på jobb då och det är min cykel som syns där utanför 🙂

Dagen innan cyklade jag över den vackra åsen som vi har i Lovisa. Jag var då på väg till väninnan Marina för att fira valborgsmässoafton.

Igår vågade jag plantera ut kruk-tomatplantan och den andra tomatplantan i växthuset. Måste ändå hålla koll på nattens temperaturer. Kanske skaffa något slag av skyddande duk, för det kommer ju ännu nätter med minusgrader. Någon som har tips om vad som skyddar bäst?

En mycket trevlig överraskning med posten. En fin penna av Nacka-Åke och en trisslott. Jag vann inget på den, men hade jag gjort det tror jag att någon i Sverige hade behövt lösa ut vinsten. Tusen tack för spänningen i alla fall!

Här gällde det att vara snabb vid fönstret då en av veckans sopbilar kom till vår gård. Jag tycker att den här har en fyndig text på sidan och ett stort plus för att den är på svenska 🙂

En bonusbild från förra veckans träff med kolleger på restaurang Fylla. Namnet som både roar och upprör människor 🙂
Det är ju verkligen inget dåligt namn då det genom tiderna väckte stor diskussion, och fortfarande gör det. All uppmärksamhet är ju bra, gratis PR.

Det var väl onödigt…

… men kanske den sista snön den här våren? Det kan vi i alla fall hoppas!

Det blåser stormvindar och är bara +3 grader. Jag brukar inte höra vindarna in till mig men nu gjorde jag det. Som om ett väldigt långt tåg rusade förbi.

Nu vid halvelva-tiden på förmiddagen har solen ändå kommit fram och kanske snön smälter bort i dag.

Jag har inte så många bidrag till Åkes Veckans foton, så den här vintervyn och några träd från igår får duga. Kala träd är ju rätt vackra som siluetter mot skyn. Om någon undrar var bilden är tagen så står jag på Vattugränd i närheten av Trädgårdsgatan i gamla stan.

Skyltar har jag däremot på lager, så jag kan bjuda på två i dag i Christians utmaning.

Plagen 100 år, utställningen på stadsmuseet, presenterade jag kort tidigare under veckan. Här ser vi några foton från gångna tider.

En trevlig hemgjord skylt från påskens äggjaktsjippo på Bastion Ungern. Man tager vad man haver då man tillfälligt ska fästa en lapp på en mur 🙂

På tal om sista snön så hoppas jag att jag inte ska behöva elda mer den här våren. Men jag gör det i dag. Jag tycker ju om sysslan, men veden räcker efter det här bara till ytterligare två eldningar.

I morse väcktes jag också av sopbilen och funderade ett bra tag, är det måndag idag? Nej, det kan det inte vara.
Tömningen hade avvvikande tider inför påsk, då väcktes jag också en tidig söndagsmorgon. Nu har vi valborgsmässoafton och första maj på kommande, därför skräp-väckning på söndag igen 😀

Söndag igen, och veckan som gick!

En kringresande farm från Pyttis, det är vad det står på skylten. Hemböle djurpark tar djuren med i sina fordon och besöker allt från daghem till åldringshem och olika evenemang. När jag fotograferade skylten besökte farmen påskäggsjakten i Lovisa på Bastion Ungerns område.

Det är skyltsöndag i dag, och den utmaningen sköts av Professordeutsch Christian.

Sedan vill Åke att vi ska om söndagar ska visa olika bilder som vi tagit under veckan som gått.

Det var marknad i Lovisa i tisdags och jag hade det som jobbuppdrag. Solen sken och människor verkade överlag på gott humör.

Det fanns faktiskt ett par försäljningsstånd som sålde hattar och mössor av olika slag, så de verkar nu vara populära. Och visst funkar de bra som solskydd!

Lovisa kyrka har jag fotograferat ur olika vinklar många gånger. För inte så väldigt länge sedan var kyrkan inpaketerad. Jag var uppe i tornet under renoveringen i april ifjol. Nu blänker takplåtarna nya och många säger att solen bländar via dem. Men taket kan inte målas på ett bra tag än. Några år lär behövas innan ytan är redo för målning.

Här fanns förr en bank. Nu går man in till apoteket och till en utställningslokal via dessa dörrar. Gillar speglingarna som uppstod genom glasrutorna.

Konstverket, den fina pelaren, har gjorts av Tero Maksimainen, med ansikten som lyser fint.

Jag kanske inte rapporterade mina steg tidigare under veckan. Jag räknar dem från torsdag till onsdag och det blev 16 400. Vad cykelns mätare visar skriver jag också upp 😀 Jag gör inga långa turer, men det är ändå kul att följa hur antalet kilometer blir fler och fler.

Natur och djur och söndagens skylt

Såhär skriver bloggkompisen Åke från Nacka: ”Nu har en vecka blåst förbi igen! Veckans Foto går ut på vad du fångat genom din lins under veckan”. Han är inne på den 59:e veckan med temat Veckans foton, och rätt många andra bloggare deltar.

Han håller också i utmaningen Hoppa på tåget om lördagar. Där deltar jag inte varje vecka, men i söndagens utmaning, och i Christians ”Skyltsöndag trots allt” deltar jag för det mesta.

Uppe vid krönet av Östra Åsvägens backer står den här tallen och klänger sig fast. Trädrötter fascinerar mig nästan lika mycket som mossa och stenar.

Träden var för några dagar sedan ännu kala, och de flesta är det fortfarande. Men små knoppar börjar synas här och där. Här har jag gått några steg ned för Åsentrapporna.

Skyltsöndagens bidrag kommer från samma miljö. Fin utsikt över Lovisaviken när ingen grönska skymmer. Fågelsången var ljudlig här.

Skylten visar att trappan inte putsas fri från snö eller is på vintern, och att man inte får använda Icebugs eller andra skodon med piggar som kan förstöra trätrappan.

En dryg vecka gammalt foto duger säkert eftersom jag inte sände riktigt alla till tidningen av de bilder jag tog på påskjippot vid Bastion Ungern. Barnen fick röra sig innanför staketet och såväl mata som borsta fåren.

Det ska bli en rätt solig dag också i dag, och jag siktar på att tillbringa viss tid utomhus. Inga tider att passa i dag, så jag tänkte passa på att samla krafter inför den stundande veckans utmaningar.