Fin studentfest, och fredagsfrågor om Noll-koll

Ja, det blir inga redskap just nu som bidrag till Åkes Hoppa på tåget, men kanske senare ikväll, få se!

I dag har jag varit på jobb på studentdimissionen. Lovisa Gymnasiums studenter fick sina vita mössor, nu i Lovisavikens skola där inramningen var nästan festligare än i idrottshallen som ligger granne med den rätt nya högstadieskolan.

Här var det inte svårt att få en ”vimmelbild från Lovisa”. Efter dimissionen väntar släkt och vänner, som inte var med på själva festen inomhus, utanför skolan med blommor och stora famnen av kramar.

Det var högsommarväder, tack och lov. Ingen kall blåst heller.

Här samlas alla studenter snart till en traditionell gruppbild. Den finns i Nya Östis Facebook-grupp och senare torde den komma med i papperstidningen.

Jag blev själv student 1982 och då togs bilden också här. Nästa år är det dags för 45-års jubileum, så går tiden.

När man sitter där och ser alla dagens unga med de vita mössorna väller många minnen fram. Vad tänkte vi då? Hur blev våra liv?

Mycket har förändrats, inte minst när jag tänker på det digitala. Det har skett på gott och på ont. Är vi på riktigt närvarande i dag? Var allting bättre förr? Vi kan väl svara både ja och nej på frågorna och argumentera länge, men här på bloggen kommer inga analyser om det.

Jag hoppar istället över till Elisas fredagsfrågor som gick ut igår kväll. Temat är noll-koll. Och det har vi lov att ha ibland 🙂

Vad skulle du vara den sämsta tänkbara experten på?
Handarbete, typ stickning och virkning.

Vilken situation får dig att känna dig helt oförberedd?
Om det ska hållas ett spontant tal.

Vad är du den minst självklara personen att ge råd om?
Praktiska klädval, tips om hur man piffar upp plagg med enkla medel.

Vad är något som verkar enkelt för alla andra?
Att hitta ny pusselbit i livet då en tidigare försvunnit av olika anledningar.

Vilken uppgift skulle du helst delegera direkt om du kunde?
Matlagning, och ibland grundlig städning 😀

    Finland 100 år

    Längs med året firas Finlands snart 100 år av självständighet. Vi firar lite i förväg eftersom riktiga datumet infaller 6.12.2017.

    Det ordnas massor med olika evenemang längs med året, allt från konserter till utställningar och till exempel har vi inom Lovisa Historiska Hus en guidad vandring i slutet av augusti med temat ”Finland 100 år – Lovisa 100 år”, där en del av de gamla husen presenteras.

    Små saker med Finland som tema.

    I sjöfartsmuseet säljs olika små saker med Finland som tema och där finns också en utställning om Lovisas sjöfart under 100 år.

    Mycket jobb inomhus vid datorn har det blivit i dag. Ute blåser det rejält, är mulet och är bara +5 grader. Hoppas verkligen att vädergudarna är snällare i morgon då skolavslutningar och studentfester firas, många önskar ju kunna göra det i trädgården…

    Tack för festen!

    En avslappnad posé av Lovisa gymnasiums bästa student, Bille Sirén.
    En avslappnad posé av Lovisa gymnasiums bästa student, Bille Sirén.

    Det var så himla roligt att få vara med på Billes studentfest på Degerby Gille. I och med att där också var en annan student som hade sin fest i ett av de andra rummen såg jag många bekanta. Och lärde mig känna nya människor.
    Billes mamma och jag blev för övrigt studenter samtidigt, 1982 – så åren går 🙂

     

    Gårdsvy på Degerby Gille.
    Gårdsvy på Degerby Gille.

    Fastän man kanske inte ser det på den här bilden (tagen i motsol) så blev vi bortskämda med oerhört vackert väder och på Gillets innergård blåste det inte heller.

    Vid det här bordet ute i trädgården var det mestadels fullsatt men jag lyckades ta en bild då bordet var nästan tomt.
    Vid det här bordet ute i trädgården var det mestadels fullsatt men jag lyckades ta en bild då bordet var nästan tomt.

    Nu ska jag i väg för att besöka några öppna trädgårdar i vår stad. Bilder från dem visas senare, och hinner du inte besöka dem i dag får du ny chans söndagen den 7 juni.
    För hur gärna jag än skulle hålla maj månad fången, så skriver vi JUNI i morgon!

    Härlig post!

    Inbjudan till studentfest och tidningen Småstad.
    Inbjudan till studentfest och tidningen Småstadsliv.

    För det mesta ligger gratistidningar, reklamblad och enstaka pappersfakturor och väntar på mig då jag kommer hem. Inte så ofta man får vykort och brev nuförtiden.
    Därför blev jag extra glad då jag öppnade kuvertet med den handskrivna adressen. Jag fick inbjudan till en studentfest! Så himla roligt!
    I fjol var så oerhört ledsen då alla andra firade studenternas fester. Maken och jag hade precis separerat och han var glad i hågen på väg på fest med sin nya kärlek.
    Den här sommaren ska bli så mycket bättre än den förra då jag grät mig genom många dagar och nätter.