
Jag har alltid tyckt att maskrosor är fina. Som små solar lyser de upp gräsmattor eller såsom här, en del av vår parkering.
Många ser ju blomman som ett ogräs och försöker utrota den så gott det går.
Det är ändå fint att se hur våra vänner pollinatörerna dras till dem.
Jag kom att tänka på ordet maskrosbarn och googlade det. Lätt att tänka sig likheten mellan ett barn som klarat sig fastän många försökt förstöra dess rötter. En maskros tränger sig till och med upp där det finns sprickor i asfalten.
I dag är det riktigt varmt och skönt. Det blåser, men vinden är ljum. Känns som första sommardagen.
I växthuset har majsväxten börjat ta sig, alltså den som kommer upp från blötlagda opoppade popcorn. Den första jordgubben är också på gång att bli röd ❤
Igår tog Linda och Pete Finland vidare till finalen i ESC och dit gick också Sveriges Felicia.
Dessvärre kan jag inte titta på finalen på lördag då den går så sent. Jag har tidig väckning för ett jobb på söndag, och jag behöver ju mina frilansjobb då och då.
Håller helt med dig om maskrosor. Jag älskar dom också.
Åsså grattis till finvädret i Lovisa. Sedan igår har vi som bäst 6 grader och det regnar. Inget ”sköna maj”-väder direkt.
Kristi flygaren imorgon, och då brukar det vara fint väder. Men om prognosen har rätt så blir det regn då också…
Kollade också ESC semifinal #1. Enligt mig var Finland bäst – med bred marginal dessutom. Jag kommer också blogga om mina intryck…
Ja, vi har Kristi flygare i dag här och det mulna, svala vädret kom hit. Ska bli varmare framöver.
Visst har FIN är bra låt i år. Jag kollar inte på del två av semi i dag och tyvärr missar jag finalen också då den går så sent…
Kan inte vaka då jag följande dag har jobb, åldern tar ut sin rätt 🙂
Jag har alltid tyckt om maskrosen dessutom är den en riktig hälso-och nyttoväxt för oss människor
Mamma gjorde nån gång vin på maskrosor 🙂 Jag har aldrig försökt.
Men den kan säkert ätas också, i sallad? Skulle nog tvingas läsa på hur man gör innan jag skulle våga äta den 🙂
Visst är blomman/ogräset vacker när den lyser upp marken, men den är nog mer spännande att fota när den blommat färdigt.
Ja, då ser den ju helt annorlunda ut och de där fjunen som flyger iväg, och förökar växten, de är så vackra.
Här har vi haft mulet, småregnigt och rätt kallt hela dagen. Nu längtar jag verkligen efter lite värme. Jag tillhör den där kategorin som försöker utrota maskrosor. Det fick jag lära mig som barn. Vi hade ett speciellt maskrosjärn och med hjälp av det kunde man tjäna ihop till en och annan kola. Vi fick betalt per maskrosplanta vi fick bort ur gräsmattorna.
Ha en fin kväll!
Kram, Ingrid
Det vädret kom sedan hit på onsdagskväll och hela torsdagen ser ut att bli mulen och sval.
Men efter det ska vi få varmare väder.
Så intressant att ni fick betalt per planta, det blev säkert en och annan kolakaramell 🙂
Jasså, är det hos dig solen har gömt sig?! Det har spöregnat hela dagen hos mig, hittills 14mm i mätaren. Inte stuckit ut näsan, o det var ju egentligen rätt åt mig som är beordrad att vila foten…men ack så trist att inte få frisk luft annat än genom altandörren. Jag tror inte jag h eller orkar kolla mellon, det är på tok för utdraget och långt program för mitt lilla tålamod.
Det mulna och regnet kom sedan hit på onsdagskvällen och hela torsdagen ser ut att bli mestadels mulen och vi har bara +8 grader.
Men framöver utlovas finare igen. +21 rentav.
jag har lånar en bok av Linda på biblioteket, fick tips av en bloggare. Jag och min lillebror var lite maskrosbarn, ingen dagis, vi fick klara oss själva när föräldrarna jobbade.
Maskrosbarn kanske också är barn som får klara sig själva, vara mycket ensamma.
Men det finns väl också en koppling till missbruk och våld, att maskrosbarn blivit utsatta för det 😦
Ha en fin torsdag – Kristihimmeldagshelg.
Nej, inget sånt, bara att det inte fanns dagis på 1950-talet i Finland. Ibland var farmor med oss, ibland sommarkollo, men lillebror och jag tyckte roligt hitta på lekar.
Maskrosor är som solar i gräset och jag har inget emot dom heller. Det går att göra mycket nyttigt med maskrosor och till och med vin. Inte för att jag försökt men pappa och hans kompisar gjorde vin en gång och det blev förfärligt starkt som dom blev fulla som sjutton. Det var det. Verkar som om våren kommit längre hos er. Här är det gult gräs ännu men björkarna har slagit ut. Tyvärr är det minusgrader på nätterna så björkarna har fått en smäll av frosten och ser lite tilltufsade ut.
Hahaa – jag kan se det framför mig – hur vinet var gott och starkt och någon drack lite för mycket 😂
Här är den skira grönskan nu som bäst.
Hoppas att du snart slipper frosten.
Jag har också gjort vin på bara blommorna…men det vinet jag gjorde hade en rätt arbetsam procedur så inte ngt jag gör om. Jag gjorde det hos personen jag jobbade åt (personlig assistent). Hennes mamma brukade göra det då hon växte upp o de använde det som medicin typ på den tiden….Gott blev det nog, tyckte jag…man skulle ju bara ta en liten shot. Bladen är bara att skölja av o lägga i salladen..allt går att äta precis som det är…mest näringsrik och nyttig så. Knopparna har jag läst om att man ska steka ismör…har jag inte prövat på…
Just det – jag har också läst om att man kan steka knopparna i smör 🙂
Jag är inte riktigt en vän av gröna blad i sallader, de har börjat irritera och fastna i min hals… obehagligt.
Maskros-shottar låter nyttigt och gott 🙂
Maskrosorna är så fina! Och får numera växa helt ostörda i vår gräsmatta.
Heja Linda och Pete! Helt klart bäst i semifinal 1!
På lördag blir det spännande och i och med tidsskillnaden börjar sändningen mitt på eftermiddagen här i USA. Lyxigt!
Ja, nu borde jag vara i USA, då skulle jag också kunna titta 😀
Tyvärr nu inte praktiskt alls, att det slutar nån gång rejält efter midnatt. Då måste jag sova för att orka jobba följande morgon.