Hos Nacka-Åke och Hoppa på tåget är temat ljus. Jag hade inga bilder på lager så jag tände ett ljus och tog en bild för att kunna vara med 🙂
Imorgon är det vintersolstånd och sedan går vi mot ljusare tider, så det är ett passande tema.
Bakom lucka nummer tjugo hänger kottar på band. Stilrena prydnader tycker jag.
I dag har vi sista innebandymatchen före julpausen. Vi åker till Villmanstrand dit körtiden är ungefär en timme 45 minuter. De här resorna med likasinnade vänner är alltid trevliga, hur det än går i matchen.
Här har vi tjejer från Lovisavikens skola som uppträder med sång i vår fina kyrka. Tillställningen kallas ljusfest och betoningen ligger på julinspirerade sånger av en kör och av detta luciafölje. Tillsammans sjöng alla, också publiken, ”Nu tändas tusen juleljus”.
Traditionen är fin och jag tycker att det inte ens är nödvändigt med ett lucia-val där någon ska utses till lucia. Det behöver inte vara traditionell kröning av lucia heller. Det räcker med att en bär en krona, och att alla är överens om vem hon är, eller att det sker genom lottning.
Huvudsaken är ju sångerna och musiken, och det att ett följe sprider ljus i en mörk tid. Förr besökte Lovisanejdens lucia eller tidningen Östra Nylands lucia äldreboenden och sjukhus, men så sker inte mer. Däremot kunde vem som helst ta del av en direktsändning och även se på ljusfesten efteråt, via denna länk.
… i alla fall i Blogglandia! Hos Nacka-Åke hoppar vi på tåget där temat är Guds hus. I onsdags gick jag förbi här och då kom jag ihåg Åkes kommande tema.
Vår kyrka i Lovisa är nyrenoverad med bland annat nytt tak. En kostsam med nödvändig satsning, och nu skiner de nya plåtarna åtminstone då solen lyser på dem. De ska målas senare. Målningsarbetet kan inte göras direkt då plåten är ny, den ska först utsättas för lite väder och vind har jag förstått.
Bloggaren LillaSyster ber oss varje dag i november lägga upp något färgsprakande som ger ett lyft åt en månad som för det mesta är väldigt grå på våra breddgrader.
Ett färgsprakande minne från augusti då Pridefestival arrangerades i Lovisa.
Imorgon har vi Skyltsöndag och Veckans foton och på måndag Glad måndag och på tisdagar sätter jag ibland ut bilder av träd.
Vi har en ny månad som börjar i dag och då brukar jag visa bilden som finns i min Muminkalender, men den får vänta ett tag.
Som protest mot att julen syns i affärerna ungefär samtidigt med Halloween redan i oktober brukar jag köpa en adventskalender då och också öppna luckorna från första till 24:e november istället för att vänta till december. Det här har jag hållit på med nu några år och här ser ni årets kalender.
När jag flyttade till Äppelviken för ett drygt år sedan köpte jag från Ikea ett rejält plåtskåp där jag förvarar mina dagböcker.
Ni som känner mig vet att jag skrivit dagbok, nästan dagligen, sedan januari 1976. Så min dagbok, som jag genom tiderna döpte till Randi, fyller 50 år i slutet av januari 2026.
Elisamatilda publicerade sina frågor igår kväll, men då var jag i bastun och sedan spelade grannen och jag Trivial. Så jag modifierar frågorna lite då det är lördag när jag svarar 🙂
Är du mer ”nu börjar helgen”-pepp eller ”lugn och stilla” på fredagar? Lugn och stilla numera. Inget rajtantajtan med krogbesök. Går jag ut och äter med vänner börjar kvällen klockan 17 och nuförtiden är vi hemma före 21 😀
Är du team pizza, tacos eller något helt annat? Gillar både pizza och tacos, och all slags plockmat där jag själv väljer mängden, som ofta är liten.
Vad är det första du gör när du kommer hem efter en lång fredag? Jag jobbar ju hemifrån, är sällan borta hela långa dagar. Men efter en lång dag då vi med syrran hjälpt mamma är det datorn, dagboken, tidningen, teve, brasan och soffan som gäller.
Hur ser en typisk fredag i ditt liv ut just nu? Sovmorgon om möjligt. Ibland något jobbuppdrag utanför hemmet. Skriver och spelar datorspel vid datorn. Badar bastu på kvällen.
Blev denna fredag tidig eller sen? Slutade spela Trivial klockan 22, lade mig vid 23-tiden, vilket inte är en bra tid för mig.
Veckans tema hos Åke är tävling. Jag har aldrig tävlat i simning, men tog den här bilden i lördags då jag var i servicehuset Esplanad där stadens enda och ganska lilla bassäng finns. Men den är uppskattad av alla åldrar, från babysim till vattengymnastik för äldre.
Det som jag har tävlat i är friidrott, som riktigt ung. Gillade då korta löpsträckor och längdhopp. Fick ribbskräck i höjd efter att ha landat på en triangelformad träribba som gav mig skrapsår på ryggen. Kula och spjut var jag inte bra på, men de var ju kul att testa. Uthållighetslöpning – nej, inget för mig.
Volleyboll har jag också spelat på olika nivåer. Division tre som bäst i Finland. I Sverige spelade jag i division två. Jag har för mig att laget hette något med Vallentuna, det var 1998 jag spelade där så namnet har säkert ändrats sedan dess. Kunde kolla i mina dagböcker, men just nu hinner jag inte bläddra i dem.
I dag är det nämligen tävling mellan Pirkat från Tammerfors och Tor från Lovisa som gäller. Innebandy i Inssi-Divari och jag åker dit tillsammans med ett tjugotal andra supportrar.
… är mitt bidrag till Åkes utmaning Hoppa på tåget som i dag är Kors & Tvärs. Hade kunnat sätta en bild av korsordstidning som heter så, och som vi brukar köpa till mamma, men jag har inte den hemma. Däremot har jag andra tidningar med korsord och en bild av dem skulle ju också duga, för där går orden kors och tvärs.
Men jag visar i stället stenar som ligger lite kors och tvärs i Stenparken vid Lovisaviken.
… och Åkes tema är Mobil. Så särdeles fantasifullt blir det inte den här gången för mig. Jag äger tre mobiltelefoner, men tog foto bara av den som jag använder just nu. En gammal funkar utan sim-kort som väckarklocka och en ny ligger i en låda oanvänd, som reserv om det skulle hända något med den telefon jag nu har.
På Åkes blogg får du se en STOR samling av mobiltelefoner. Med ex-maken hade vi också en samling av gamla telefoner då vi bodde ihop. Jag minns inte vad som sedan hände med dem, men jag avstod i alla fall från att ta dem med mig då vi flyttade isär. Lika många som Åke har hade vi ändå inte.
Det är lite skrämmande, tycker jag, då allt mer och mer kopplas till våra mobiler. Det fanns applikationer av alla de slag, och vi förväntas koppla allt mer till våra telefoner. Redan nu kan man ju knappt sköta bankärenden mer utan att ha en mobil. För att nu bara nämna EN av många saker.
Visst är många system smidiga, men vi blir allt mer sårbara med den digitala tekniken.
I dag regnar det här hos oss och är kring +16 grader. Det ska regna hela helgen sägs det och efter det bli kallare.
Glädjande dock att mitt knä känns LITE stabilare. Jag vågar inte lita på det till hundra procent, och jag vet inte om det är intaget av glukosamintabletter som hjälpt mig. Hur som helst, tacksam för alla stabila steg jag kan ta 🙏
Igår var det bra att jag inte flöt bort då jag cyklade hem från en träff hos väninnan Lena. Det ösregnade och blåste så in i norden. Men det var väldigt varmt, +17 grader, så jag frös inte fastän jackan blev blöt och jag hade heller inga strumpor i skorna.
I dag lyser solen, det är fortfarande sjutton grader. Jag har haft sovmorgon vilket betyder frukost kring klockan 12.
Då istappen i glaset hade smultit lite flöt också den, men jag tog en bild innan det hände. Rabarbersaft spetsad med limevodka och sockrad kant på glaset. Stiligt och mycket gott som vanligt hos Lena.
Ibland kan det gå så att vi inte ses på flera månader, hon reser en hel del. Men vi har alltid mycket att prata om. Dialoger och växelverkan är ju det bästa – många skratt, dråpliga minnen, hög igenkänningsfaktor kring allt möjligt. En och annan tår kan också fällas. Att beröra och bli berörd är ju också så underbart 💕
Hos Nacka-Åke är det ordet BLÅ som gäller då vi hoppar på tåget i dag.
Bra med bilder i arkivet 🙂 Men vi har haft blå himmel också i dag, så den här bilden hade kunnat vara tagen även nu.
Blå himmel även här och Lovisaviken är blå 🙂
Jag har en bild också för nästa veckas tema så nu ska jag inte falla av tåget.
Den här dagen började med att jag skrev en artikel av två jag har på gång. Sedan ett besök hos mamma. Klippte lite gräs där, för hand, längs ett uthus där det är svårt att komma åt med traktorn. Men annars satt vi med syrran och mamma i sensommarens eftermiddagssol och läste tidningar och löste korsord och jag blåste såpbubblor.
Inte bästa bilden, men eftersom jag inte var på jobb ville jag inte störa resten av åhörarna genom att traska fram och fotografera författarna Emma Juslin (till vänster) och Ulla-Lena Lundberg (rosa tröja, syns till höger om pelaren). De intervjuas av Thomas Rosenberg som syns strax till vänster om pelaren 😀
Det var fullsatt i salen i restaurang Kapellet och jag hade den här gången sällskap av Camilla. Vi har känt varandra sedan 2008 då hon blev chefredaktör för dåtida Östra Nyland.
Hemma hos mig hade vi mycket att prata om, dels för att vi båda jobbat som journalister länge (jag snart 40 år och hon mycket längre), dels för att vi båda bor i gamla trähus.
Vi talade bland annat om fördelar, som trots allt överväger, då det gäller att bo i ett gammalt trähus. Våren, sommaren och hösten. Härliga tider. Också vintern har sin charm men då får vi jobba för att hålla upp värmen och klä oss varmt.
Den här bilden tog jag strax efter klockan sex i morse. Det var bara fem grader ute men tillsvidare har jag 19 i sovrummet och 18 i köket. Då solen värmer huset på dagen blir det riktigt skönt.
Jag steg inte upp för dagen så här tidigt. Jag lade mig under mitt duntäcke och hade också en pläd för säkerhets skull. Somnade om och sov gott fram till 10.45 😀
Men under min vakna timme låg jag och funderade. Är sommaren slut nu? Kommer de kalla nätterna redan i augusti? Fortsätter de i september? När kommer första snön?
Jag har inte fått min ved ännu, men den beställdes i våras. Får jag hjälp med att bära in den? Jag har hört mig för med en förening och lovat betala till den om ett par personer hjälper mig.
Jag har inte heller hittat varma ylletröjor till salu här i stan, så jag gav mig ut på nätet och köpte en tröja i merinoull och fleece.
Sedan låg jag och funderade på det också. Tänk om jag blev lurad igen? Allt såg bra ut med det inhemska företaget. Men… oron började gnaga i den tidiga morgontimmen.
Det var mycket folk ute på gator och torg och som här, i Kapellparken, under Konstens natt. Det hade regnat i grannstaden, men vi fick inte en droppe och tur var väl det, för ganska mycket av det digra programmet arrangerades utomhus.
Det var rentav så mycket program att man inte hade en chans att ta del av allt man hade velat vara med om. Camilla och jag valde författarträffen med tillhörande kort pjäs. Hoppas att det blir en uppföljning nästa år.
Det här inlägget är inte klockrent för Åkes Hoppa på tåget där i dag är Firande. Men kanske jag kvalar in där med godkänt ändå? När jag länkade till hans sajt hade han ännu inte skrivit lördagens inlägg, men det finns säkert där senare i dag och hos honom finns alltid mycket att läsa och fina bilder att titta på.