Inspektorn

… utförde sitt uppdrag innan grillningen kunde börja och maten serveras.

Ahaa! Glasen är tomma tillsvidare. Nå, månne det inte ordnar sig med påfyllning snart. Matte är väl på gång!
Väldiskat porslin, här behöver jag inte göra någon insats.
Allt i ordning även här. Fin utsikt, hyfsat stadig stol.
Jaha, gästen är på plats, dags att dra! Verkar bli bra det här. Hälsar Felix.
Det blev en fin kväll med lite vin och grillmat under körsbärsträdet. Tack!

En liten djungel

… har jag invid fönstret mot balkongen just nu.
Jag som vill ha ordning och reda får finna mig i att bo mitt uppe i ett kaos några veckor till. Det är bara att gilla läget och jag klarar det.
Ibland krafsar jag mig i huvet lite då jag funderar var vissa saker finns, för mycket har jag redan packat ner…

En del av mina växter.

Den här förmiddagen har gått till översättningsjobb, Lovisa Historiska Hus och Lovisa Tors innebandy. På eftermiddagen är det redaktionsmöte och resten av dagen ska jag fortsätta packa. Bra att jag började i god tid. Orkar inte hålla på hur många timmar i sträck som helst.

Ja, och i går kom tidningen inför Lovisa Historiska Hus ut. Den kan läsas via en länk på vår hemsida. Klicka på bilden där, eller på länken som finns under den. En del av innehållet i tidningen är på svenska.

Den här bilden leder dig inte till tidningen, klicka på länken i texten så kommer du till LHH:s hemsida.

 

Dagens skratt

Skrattade gott i morse då jag läste citat från en bok som handlar om hur barn beskriver  mor- och farföräldrar. Den lilla notisen fanns i tidningen Året Runt.

Hahahaaa… pruttar och skyller på hunden 😀

I dag ska jag med mor till affären och sedan på massage. Kanske en vända till nya bostaden. Innan dess ett litet skrivjobb och i kväll – packa några lådor till!

Två veckor kvar

En paj som min syster bjöd på i söndags.

Det får bli lite bilder från arkivet nu. De är inte gamla, men jag ser heller ingen idé att visa bilder från det kaos som min bostad utgör nu. Trettiofem tomma flyttlådor är snart trettiofem fulla flyttlådor, och de fulla tar mer plats än de tomma som går att stapla på och i varandra.

Lovisa Historiska Hus arrangeras helgen 26-27 augusti. Som medieansvarig får jag allt mer frågor ju närmare dagarna vi kommer. Jag har också ett visst ansvar för social media, dagligen lägger jag ut uppdateringar på Facebook och ser till att nya bilder och texter om husägare landar hos vår webmaster.

Så det sysslade jag med fyra timmar på förmiddagen. Sedan cyklade jag till nya bostaden, lämnade in några grejer där, gjorde ärenden på stan. Kom hem igen och fortsätter nu fylla flyttlådorna. Jag ska ge bort min tv-möbel eftersom jag inte får plats för den. Kul att dess nya hem blir en studentbostad!

I dag är det exakt två veckor tills jag ska flytta.

Ibland undrar jag…

… varifrån får jag all ork och energi? Jag är ju inte den där hurtiga typen som springer maraton, går på gympa eller ”ger fart åt fläsket” som jag hörde en person uttrycka ”det som många borde göra” i dag.

Jag ger inte aktivt fart åt fläsket men jag är ändå nöjd med mig själv.
Jag packar, jag planerar, jag jobbar på sidan om så mycket jag hinner.
Inkomsterna blir  mindre den här månaden, men jag hade räknat med det då jag prioriterar flytten.

Såg en bra intervju med författaren Camilla Läckberg på Sveriges TV. Hon sa att om vi hade levt för några hundra år sedan hade vi nog bränts på bål… Dessvärre kämpar kvinnor i dag med samma svårigheter som då. Vi får inte sticka ut, vi måste jobbar hårdare än männen för att bli chefer, vi får inte göra bort oss i jobbet, vi ska helst inte vara vulgära och gubevars om en kvinna träffar en man som är 15-20 år yngre än hon… så äckligt! Men om en man är 70 och hittar en kvinna som är 25-40 så han är härligt viril 😀

Vi kvinnor bränns inte öppet på bål i dag – nej.
Men vi bränns på ett annat sätt, indirekt, då vi förväntas uppfylla vissa normer. Kvinnor ska inte föra väsen och de har inte samma rätt som män att göra bort sig. Det uppskattas inte om vi sitter med benen brett isär, pruttar och berättar fräckisar.

Män får skratta åt varandras vitsar så att magfläsket guppar, men jag väntar på den dagen då jag med mitt magfläsk får berätta mina vitsar som männen också skrattar hejdlöst åt 😀

 

Vilket väder!

På helgen fick FasterAster och jag njuta mestadels av sol och härlig högsommarvärme. God mat på Skeppsbron, lite skumpa och vin. Sedan hann vi hem precis innan den här sommarens värsta åskväder rullade in över stan. Skyfall och blåst, blixt och dunder – men klarade oss utan bekymmer på stugan. Den lilla sjön på bilden var större ett tag, men den försvann ganska fort – marken drog i sig allt.

I molnformationerna kan man se allt möjligt intressant.
Ett tag konstaterade vi att vi behöver roddbåt för ta oss bort från stugan, men marken sög i sig vattnet rätt fort 🙂

Efter att ha varit utomhus åtta timmar två dagar i sträck är jag nu jättetrött. Vet inte om jag ens orkar hålla mig vaken för att se Usain Bolt springa 4 x 400 meter i VM i London…

Ett drygt dygn semester

Blommor på gården där vi firade 50-års festen.

Ett bra sätt för mig att koppla är av att bo i en stuga med en god vän. Förstås har jag telefon och iPad med mig, men jag jobbar vanligtvis bara vid den stationära datorn. I dag och i morgon har jag semestersvar på mejlen.

Har packat ner alla mina dagböcker. Bläddrade och läste lite i dagboken från våren och sommaren 2014 i går kväll. Så bra att jag skrev ner alla ledsna, besvikna och arga känslor då. För människan glömmer ganska fort ändå…

Jag kom inte ihåg att jag då tänkte att jag kommer att älska ex-maken resten av mitt liv. Men så tänkte jag den sommaren. I dag tänker jag minsann helt annorlunda 😀

Hoppas annars också nu att mina bloggvänner har överseende med att jag inte hinner kommentera hos er lika ofta som tidigare. Jag gör det alltid då jag har en stund över, men mer av den tiden hoppas jag åter få efter den 10 september! Kramar till alla som tittar in här ❤

En bekant syn

På sätt och viss börjar de här lådorna kännas som mina vänner 😀
”Nej men hej, här är ni igen”!
Flyttföretaget lever inte bara på mig men jag hjälper till att sysselsätta det så gott jag kan. Servicen är toppen, jobbet flyter smidigt om allt är packat väl. Hur fina GP-Muutot än är hoppas jag att jag inte behöver höra av mig till dem på LÄNGE efter den här flytten 😀

Tredje gången på tre år. Röda flyttlådor!

Och som om jag inte hade tillräckligt att göra ändå… så tänkte jag måla ett skåp innan jag flyttar 😀

Kanske jag borde bli omhändertagen av ett gäng snygga män i vita rockar? Hahahaa 😀

Fick nycklarna!

Det händer mycket på en gång nu och det känns som en stor dag.
Jag fick nycklarna till nya boendet, och gick in där för andra gången. Första gången såg jag lägenheten möblerad, nu var den tom. Så jag tog lite mått här och där. Får fundera vilka möbler jag ska ha och vilka jag måste lämna bort. Bostaden är mindre än den jag bor i nu, och jag vill ha det luftigt kring mig.

Nu kan jag börja planera nya boendet.
Den inglasade balkongen är som ett extra rum. Förstås blir här kallt på vintern men en stor del av året kan jag vistas också här.

Snart kommer flyttlådorna. Där har jag att stå i med ett par veckor 😀

Ny färg och lite lockar

Frissabesöken är alltid lika efterlängtade. Att någon annan tvättar, klipper, gör lockar, fixar färgen.

Och jag blir allt mer modig med att visa selfien, men solglasögonen är bra eftersom mobilen ändå på något sätt förvränger mitt fejs 😀

Nöjd efter frissabesöket!

Efter frissabesöket hade vi redaktionsmöte, sedan träffade jag vänner över en ostbricka i en trädgård och kvällen avslutades med frivilligt arbete för Lovisa Historiska Hus. Bland annat fixade vi ihop de paket med allehanda material som husägarna ska få.

Sommargrönska och Bistro Cantor sedd ur en lite annorlunda vinkel.

I morgon kommer flyttlådorna och jag kan äntligen börja packa. Ska försöka jobba bara 3-4 timmar med översättningar på fredag och sedan vara ledig två dar.

Det har varit en bra dag i dag och jag ser fram emot resten av sommaren, till och med hösten vågar jag tro blir bra!