
Det var via Geddfish blogg jag kom på att just det, det är Trädens tisdag i dag 🙂 Hon är också ibland med i Trees on Tuesdays.

Det var via Geddfish blogg jag kom på att just det, det är Trädens tisdag i dag 🙂 Hon är också ibland med i Trees on Tuesdays.

Ett minne från maj månad i Kajsaniemiparken i Helsingfors. Nu när löven har gulnat och de flesta har singlat ner till marken kan det vara skönt att påminnas om att det kommer en ny vår 😍
Orsakullan har en bloggutmaning varje månad. För varje dag finns några ord, en kort mening, och vår uppgift är att berätta mer kring dem. För den femte oktober gäller ”Berätta om en händelse som förändrade ditt liv”.
Jag väljer två av de största jag kommer att tänka på i dag.
Den ena var då min pappa valde att ta sitt liv när jag var bara femton år gammal. Hur allt detta påverkat mig har jag svårt att själv beskriva i korta ordalag. Men helt klart är det att det var en traumatisk händelse i en ung persons liv.
Att min man ville skiljas 2014 blev den andra chockartade upplevelsen efter sexton år tillsammans. Med facit på hand tycker jag att jag trots allt klarade den bra. Det krävdes nästan två år att så att säga komma på fötter igen, men efter det har ju mycket hänt. Jag sade upp mig från en fast anställning, blev företagare och medarbetare på Nya Östis där jag senare valdes till redaktionschef, och sedan augusti 2019 är jag chefredaktör.
Men visst hade terapeuten rätt, jag gick hos henne 2014-2015. De här två händelserna har påverkat mitt liv. Känslan av trygghet har försvunnit två gånger då två personer som stått mig mycket nära valde att lämna mig.

Jag är den jag är och glad för varje dag jag vaknar, är någorlunda frisk och kan dela mitt liv med de personer som nu står mig nära. Vi ska vårda våra relationer ❤

Men annars, Trees on Tuesdays. En utmaning som en bloggvän började med, Photo by Susan. Jag vill att utmaningen ska leva vidare, fastän hon inte bloggat på länge.
Och samtidigt lite sensommarvyer från Lovisa.

Karlskrona i Sverige var en gång vår vänort. Därav gatunamnet? Kanske vi är vänorter fortfarande? Men vänortsträffar arrangeras inte på samma sätt som förr.


Fotot är taget på gamla Apoteksgården, där Café Favorit har tillgång till en del av trädgården och kunderna kan sitta ute då det är fint väder.
På veckoslutet såg träden på gården där jag bor ut så här. Ganska mycket grönt, men gult och inslag av orange börjar det ju onekligen bli.


Ja, det är tisdag i dag och därmed Trees on Tuesdays dag. Sista dagen i augusti och hösten börjar knacka på dörren. Då passar det väl bra med äpplen från Villa Armas trädgård, fotograferade tidigare i augusti.
Sedan serverar jag en del blandade bilder från evenemanget Lovisa Historiska Hus. Har ett par hus kvar också som jag visar senare.






Jag hoppas att traditionen med marknader på torget aldrig dör ut. Torgdagar i all ära, dem har vi också, särskilt ofta på sommaren men även under vintern. Ändå är det något speciellt med marknader!

I ett större varuhus, eller ute på deras gårdsförsäljning, säljs till och med vassväxter som ska planteras i vatten. Finns säkert de som vill ha sådana, medan andra gör allt för att utrota och hålla efter vassbestånd.

I går jobbade jag i ett sträck från nio till halv fyra. Då insåg jag att jag var hungrig… hmm, inte så bra att glömma pausa! Åt en rågbrödsmacka och hoppade sedan på cykeln och trampade 7,3 kilometer.
Tidigare i somras slutade mätaren funka, den hakade upp sig på något sätt. Fick den fixad för en dryg vecka sedan, men den visar ju nu tyvärr inte alls hur långt jag cyklat totalt i sommar. Och jag som är en person som gillar statistik och siffror. Bara att acceptera att det blev så.


Träd, träd – det finns ju lyckligtvis träd nästan överallt.