Förlovningsdag

I dag är det på dagen sjutton år sedan maken och jag förlovade oss.
Han kom med ett flyg från Sverige och väskan kom med ett annat, där blev något strul – men klart han skulle till Finland, med eller utan grejer 🙂 För skulle vi förlova oss så skulle vi ❤

Det skedde på en badstrand, men inte på den där vi har kiosken. Den här ligger lite mer avlägset och vi stod där mitt i en lång trappa och växlade ringar. Jag kände att han var mitt livs stora kärlek och vi skulle alltid vara tillsammans.

Hade jag fått bestämma skulle det ha blivit så, att vi hade åldrats tillsammans. I med- och i motgång skulle jag ha kämpat.
Jag var ju till och med beredd att förlåta otroheten.

Men… allt blir inte som man tänkt sig och terapeuten säger att vi aldrig kan veta vad som kommer att hända. Också jag skulle, sägs det, kunna bli huvudstupa förälskad i en annan fastän jag tror mig vara lycklig med min man.
Jag har svårt att föreställa mig att det hade kunnat gå så. Vem hade kunnat komma och bräda min man?
Men… ytterligare ett men…
Kanske jag fortfarande efter 52 år inte vet så mycket om livet.

I kväll ska jag ut med en väninna på välgörenhetsrock. Vi firar hennes födelsedag och höjer säkert en skål på förlovningsdagen också. Det här datumet är ju ett av många som jag ändå aldrig glömmer 🙂

Avslutar med lite bilder från gårdagen.

Snart dags att byta till vinterdäck. Foto: Mariella Raevuori
Snart dags att byta till vinterdäck. Foto: Mariella Raevuori

På förmiddagen i går skrev jag en grej om vinterdäck.
Den blev paradgrej i dagens Östra Nyland.

Första sidans huvudgrej, Risken ökar för blixthalka.
Första sidans huvudgrej, Risken ökar för blixthalka.
Sockersöta syltmunkar.
Sockersöta syltmunkar.

På eftermiddagen besökte fotografen Mariella och jag en lunchcafeteria i Tessjö. Impin Kievari heter stället och det har funnits i tjugofem år.
Men så kom den nya motorvägen, som i och för sig är en välsignelse med tanke på trafiksäkerheten.
Men kunderna försvann och serveringen tvingas stänga. Innehavaren hade sista dagen öppet i går och bjöd alla på kaffe, bullar och syltmunkar. Jag fick en tår i ögat då hon var så vänlig att hon gav en påse full med munkar som vi fick ta med till redaktionen. Så omtänksamt!

Sibeliusgatan i Lovisa.
Sibeliusgatan i Lovisa.

Här är jag på väg bort från jobbet. Älskar att gå och dra med fötterna i de prasslande och doftande löven 🙂

Tänk, jag VÅGADE!

I går, fredagen den 11 juli, blev en dag då jag kunde notera många plus på listan av bra saker som hände i mitt liv. Jag fällde några tårar då jag gav min födelsedagspresent till mannen som ännu på papperet är min make. Hans födelsedag är ju förknippad med så många fina minnen i kiosken där släkt och vänner uppvaktat honom.

Men jag tar bilderna i rätt ordning! Och vad var det jag vågade? Det skriver jag i slutet av inlägget.

En färggrann bänk med texter.
En färggrann bänk med texter.

I Strandparken finns den här sommaren bänkar som olika konstnärer fått pryda med sina målningar. Nu fick jag det äntligen gjort, det vill säga att ta bilder på två av dem. Ska försöka komma ihåg att fotografera de andra också och visa dem här.

En annan bänk med ödlor och rumpavtryck :-)
En annan bänk med ödlor och rumpavtryck 🙂
Elise är ute och spatserar.
Se vad jag kan, säger Elise som fyller ett år i morgon.

Vi firade Bennys födelsedag på kioskens terrass och här är hans barnbarn ute och spatserar med gammelfarmor.

På kvällen bjöd svärföräldrarna mig på grillad korv och sallad på sommarstället.
På kvällen bjöd svärföräldrarna mig på grillad korv och sallad på sommarstället.
Bevismaterial.
Bevismaterial.

Länge hade vi trott att det var en katt som härjade i en av blomsterrabatterna på sommarstället. Men i går hade skurken lämnat bevismaterial efter sig och vi behövde inte ringa polisen utan kunde lösa brottet själva 🙂

Jazz i sommarkvällen vid Café Saltbodan på Skeppsbron.
Jazz i sommarkvällen vid Café Saltbodan på Skeppsbron.

Då jag visste att det skulle spelas jazz vid bodarna på Skeppsbron den här kvällen tänkte jag att där skulle det vara kul att sitta. Fick veta att även hon och han skulle vara där. Men då bestämde jag mig för att den här staden är också min.

Jag cyklade dit ensam. Tänkte att där måste finnas någon jag får sällskap av och det gjorde det också. Senare på kvällen, då bandet hade börjat spela kom allt fler människor och några kramade om mig, sa att de läser min blogg och att jag är modig då jag öppet vågar skriva om mina känslor.

Nu hoppas jag att slutet av sommaren bjuder mig på fler PLUS än minus. Om jag vågar mig ut bland andra människor måste det ju bli fler PLUS. Sitter jag ensam hemma verkar det bli mer tårar än skratt.

 

Födelsedagspaketen öppnade!

Jag gillar allt som har med Mumin att göra och fick bland annat de här sakerna av min syster och ett fint ljus av min mor.
Jag gillar allt som har med Mumin att göra och fick bland annat de här sakerna av min syster och ett fint ljus av min mor.

Det är skojigt med paket, sådana blir man aldrig för gammal för. Några gäster hejade också ivrigt på i går: Öppna, öppna, öppna!

Den här blomman fick jag av svärfar, svärmor och FasterAster.
Den här blomman fick jag av svärfar, svärmor och FasterAster.
Hanna hämtade rosor i kruka.
Hanna hämtade rosor i kruka.
Vinflaskor av Hanna, Merja och Kitte.
Vinflaskor av Hanna, Merja och Kitte.

Jag hoppas jag inte glömt bort att fotografera nån gåva. Smörgåskakan jag fick av Guuben åt vi upp, och innehållet i flaskorna med mousserat som han hade köpt bälgade vi i oss.
Tusen tack till alla som var med på festen och som fick mig att känna mig värdefull ❤

Egentligen fyller jag år först på torsdag men vi firade lite i förskott, sedan kan man ju ha en ny fest den 22 maj – fiffigt eller hur? 😀

 

Min fest på slottet

I går firade jag min födelsedag några dagar i förskott. Bjöd några släktingar och vänner på en guidad rundtur i Bonga slott. Festen var helt privat så vi kunde ha skumpa med oss och det blev mycket tid för fri samvaro.

Festen avrundades med mat och dryck utomhus på släktens sommarställe. Ska senare visa bilder på en del av gåvorna jag fick och på konstverket jag köpte. En äkta Riitta Nelimarkka ❤

Gästerna kunde fritt gå omkring i rummen på alla våningar och bekanta sig med Riitta Nelimarkkas konst.
Gästerna kunde fritt gå omkring i rummen på alla våningar och bekanta sig med Riitta Nelimarkkas konst. Maken kollar här en samling av olika kort.
Guiden berättar hur Nelimarkkas tygkonst kommer till.
Guiden berättar hur Nelimarkkas textilkonst kommer till.
Guiden Tamara Siebel är helt toppen med sitt lugna sätt att berätta och med all sin kunskap om konstnären. Här berättar hon om Nelimarkkas alter ego Elise.
Guiden Tamara Siebel är helt toppen med sitt lugna sätt att berätta och med all sin kunskap om konstnären. Här berättar hon om Nelimarkkas alter ego Elise.
Har man stora väggytor kan man ställa ut konsten så här.
Har man stora väggytor kan man ställa ut konsten så här.
Tamara berättar för Merja om en av konstverken. Ett foto av Nelimarkka döljer sig under hennes målning.
Tamara berättar för Merja om ett av alla konstverk. Ett foto av Nelimarkka döljer sig under hennes målning.
Bonga slott sett från gårdsplanen i vacker försommarskrud.
Bonga slott sett från gårdsplanen i vacker försommarskrud.
Förr både slottets mjölnare i den här stugan.
Förr både slottets mjölnare i den här stugan.
Två blommor som jag fick i gåva. Tackar!
Två blommor som jag fick i gåva. Tackar!

Hurraaaa – jag fyllde sex!

Av Guuben fick jag de här vackra nejlikorna. De brukar hålla länge.
Av Guuben fick jag de här vackra nejlikorna. De brukar hålla länge.

I går gjorde jag inget inlägg här, jag hade fullt upp med att fylla sex år (5+1).

Guuben uppvaktade också med en konsertbiljett, skraplotter och grattiskort!
Guuben uppvaktade också med en konsertbiljett, skraplotter och grattiskort!

Men jag brukar säga att då jag redan vunnit högsta lotten i livets lotteri, det vill säga Guuben, så vinner jag knappast några miljoner på lotterna.

Av min syster fick jag de här gåvorna. Hon har virkat den lilla väskan själv. Likaså har hon i luffarslöjden på hantverksskolan gjort en brödnagg åt bagaren :-)
Av min syster fick jag de här gåvorna. Hon har virkat den lilla väskan själv. Likaså har hon i luffarslöjden på hantverksskolan gjort en brödnagg åt bagaren!
En skål utbringades både för 5+1åringen och för ett 55 år långt äktenskap (svärföräldranas).
En skål utbringades både för 5+1åringen och för ett 55 år långt äktenskap (svärföräldranas).
Tryffelchoklad fick jag också!
Tryffelchoklad fick jag också!
... och en blomma som nu pryder balkongen men senare kommer att tas till kioskens terrass.
… och en blomma som nu pryder balkongen men senare kommer att tas till kioskens terrass.
Här är det luktärter på kommande!
Här är det luktärter på kommande!

Och som ytterligare ett bevis på att jag har barnasinnet i behåll och bara är sex år gammal visar jag mina blivande luktärter.
Gissa om glädjen var stor då jag såg de första små gröna stråna avteckna sig i myllan. Nu är de längsta redan över fem centimeter.

Barnsligt glad var jag också då jag bakade i förrgår. Jag sprang runt och applåderade mig själv. ”Oooo så fint brödet är, kom och titta!” Och så skojigt det är att efter första jäsningen trycka ut luften ur degen.

Förmånliga nöjen, inte sant?

Födelsedag och båtutfärd – bilder!

Den här goda kakan bakade makens dotter åt sin far på hans födelsedag i går.

Av sin mor fick maken de här blommorna. Direkt från naturen med blåbär och allt.

Från Selma Lagerlöfs gård i Sverige lär man ha räddat den här sortens pelargon som kallas Mårbacka. Jag köpte ett exemplar för att glädja maken på hans dag.

Rosorna från bröllopsdagen 4 juli står sig än. Det samma gäller rosen som vi fick på rosenbröllopet under evenemanget Rosornas charm 7 juli.

Helsingfors 12 juli cirka 9.30. Kryssningen med 100 år gamla m/s J.L. Runeberg mot Pellinge och Kabböle med slutdestination Lovisa ska snart börja.

Så här vacker är vår finländska skärgård när den är som bäst. Mellan Helsingfors och Pellinge blåste det rätt mycket och var mulet men från Pellinge, via Kabböle till Lovisa var det här så superfint!

Vi anländer till Lovisa med m/s J.L. Runeberg. Farleden är smal och inte särdeles djup. Mer om problemen där har jag skrivit här.
Jag glömde liksom bort att jag har semester och är tjänstledig…

Om man redan har allt

Fyller i morgon femförefemtio men firade av olika orsaker födisen redan i går. Dels har det ju i massmedia spridits information om att jorden ska gå under i dag, men det fanns också helt praktiska skäl till att jag valde att inte skåla på en söndag.

Då man redan har allt man kan begära men ändå får önska sig vad som helst av Gubben, vad önskar man sig då? Jo, en heldag utan måsten, en heldag utan sekunder då vi är ifrån varandra.
Och önskningen ska bli uppfylld. En junilördag åker vi på insjökryssning. Låt gå för att där kommer att finnas några andra gubbar och gummor ombord. Men jag väntar ändå på den här dagen då jag får en HEL dag då jag inte behöver vara i från min älskade en enda sekund.

(jag vet vad ni tänker – så jag svarar jo, om JAG så vill måste han följa med mig på toa, för en heldag utan varann ska vara en heldag utan varann, det ingick i önskningen)