Jag har så många skyltar på lager nu att de skulle räcka sexton veckor framöver, så jag bränner av två på en gång 😀
Campingen i Lovisa utgörs av ett enormt stort och välskött, lummigt parkområde.
För ett par veckor sedan var det ganska lugnt på campingen. Jag tror att där fanns en husbil parkerad. I går då vi körde förbi såg vi minst tio bilar. Då området är stort finns alltid möjligheter till social distans.
Gulfbaren i Svenskby skrev jag om för ett tag sedan. Ni som sett den finska regissören Aki Kaurismäkis filmer kanske förstår då jag säger att det här fönstret, och omgivningen samt interiör där, påminner om platser i hans filmer. Den minimalistiska stilen och det genuint finska, speciellt på landsbygden.
Den finska texten på skylten blir dagens lektion. Låt inte cykeln luta mot fönstren eller mot blomlådorna!!!
Dessa utropstecken och versaler 😀 Som om man inte förstod med mindre. Men det är säkert någon som fått nog och inser att vänliga tillsägelser och förmaningar inte hjälper.
Fler skyltar och skyltare hittar du hos bloggaren BP!
Mors dag i Finland i dag. Klarblå himmel, flaggan i topp.
Gäller att njuta av det fina vädret nu, lär ska bli kallt och regnigt i morgon och nån dag framöver.
Bilden av de här skyltarna tog jag för snart två veckor sedan. Arboretum Mustila är ett fint utflyktsmål i Elimä.
En liten lektion i finska igen.
Alppiruusulaakso = rododendrondalen
Toimisto = kansli, byrå
Taimimyynti = försäljning av plantor
Pysäköinti = parkering
Viinitupa = vinstuga
Kahvila = kafeteria
Det är bloggaren BP som förvaltar utmaningen Skyltsöndag, som genom tiderna uppfanns av Pumita.
Jag råkar ha minst tjugo skyltar på lager, och det är ju bra 😀
Samtidigt känner jag att jag hela tiden hittar nya!
Den här fotograferade jag för en knapp vecka sedan då jag var ute på en bilrunda med en vän.
Se upp för igelkottar! Kör sakta! Underbart ❤
Det fanns minst tre skyltar på Mustila arboretums gård som bad oss vara försiktiga eftersom många igelkottar rör sig på området.
Fler skyltar hittas hos Skyltsöndags förvaltare, bloggaren BP.
Tidigare i våras tog jag den här bilden. Restaurangerna hos oss är fortfarande stängda på grund av coronakrisen, men många erbjuder take-away och/eller kör ut mat till kunderna.
Här är det blandspråk som gäller.
Limu säger vi på finlandssvenska och menar lemonad, läskdryck.
Lounas = lunch. Lehtipihvi = lövbiff. Kastike = sås.
Kermainen lohikeitto = Gräddig laxsoppa.
2 täytettä = två fyllningar.
En skylt på området vid Bastion Rosen. En del av murarna har restaurerats, andra utgör ännu ruiner där man absolut inte får klättra.
Jag har vissa problem med min bordsdator, den jag jobbar allra helst och mest vid. Lyckligtvis skaffade jag för en tid sedan en bärbar dator, så nu hoppar jag mellan dem och får vardagsmotion på köpet.
Har kört virus-scanning och kollat allt som kollas kan, men förbindelsen brister mest hela tiden och det gör mitt arbete besvärligt. Måste börja flytta allt mer av mitt material över till denna bärbara och troligen även skaffa ett annat tangentbord till den.
Men en sak i taget – även om detta stressar mig lite är det inget jag kan åtgärda på en timme, det får bli lite i taget.
En sårbar värld vi lever i – det digitala har vi stor hjälp av i dag under rådande coronakris, men allt det elektroniska är också som sagt väldigt sårbart.
Fler skyltar hittar du hos bloggaren BP som förvaltar utmaningen Skyltsöndag.
Sista söndagen i mars. I dag har vi också övergått till sommartid och snart är vi inne i april månad.
Men allt känns ju så konstigt nu då man knappt kan gå ut. Inga evenemang, begränsat umgänge, stängda gränser.
För två veckor sedan arrangerades ett pressinfo i hälsovårdscentralen och då fick jag gå runt och ta bilder. Sedan dess har inga pressinfon arrangerats face to face, men flera hålls nu på nätet.
Detta blir också en liten lektion i finska, om ni klarar av att läsa texten bakom den ”rutiga” glasdörren. ”Flunssa” skulle jag kalla influensa, och så skulle jag inte heller ha lagt tre utropstecken efter väntrum. Det blir så aggressivt 🙂
Som motvikt till det sorgliga med coronaviruset bjuder jag också på en gladare skylt.
I Lappträsk kommun har man rävarna som symbol. Skyltarna fick dock såvitt jag vet inte vara ifred vid infarterna så de har placerats ut på andra, lugnare platser inom kommunen.
En lektion i finska även här, varsågoda!
En uppiggande och omtänksam och glad skylt på grannens dörr. I oroliga tider som dessa behöver vi lite sådant här också. En allvarlig sak, och man kan se på den ur olika vinklar.
Det är bloggaren Konst eller konstigt, BP, som förvaltar den trevliga utmaningen med söndagsskyltar.