Skyltsöndag den 2 augusti 2020, och Öppna trädgårdar

Då jag nuförtiden ibland har så mycket på gång, att jag inte hinner skriva flera blogginlägg än max två per dag – gör jag numera ofta så att jag slår två flugor i en smäll 🙂 Inspirerad till det av andra bloggare.

Välkomnande skylt!

Min kollega på Nya Östis och bloggaren Snede var en av dem som höll sin trädgård Vårt Gröna Hörn öppen för allmänheten i dag. Familjen är känd för att göra mycket tillsammans, och boysen som hon kallar sönerna är aktivt med. De sålde i dag pizza och saft. Bra att lära sig från unga år att pengar inte växer på träd 🙂

Pelasta pörriäinen – Rädda pollineraren – en oas med tanke på det!

Familjen är rätt långt självförsörjande tack vare odlingslådor och litet men effektivt växthus.

En oas att vila i, med skugga under taket. En grillplats har också byggs till vänster. Den fungerar även som serveringsbord och bardisk, och där sålde boysen saft och pizza. Till och med pappa fastnade på bilden 🙂

Vårt Gröna Hörn är en härlig oas och i den lilla dammen trivs även små grodor. Stort plus för all mångfald i denna trädgård. Hoppas gården är med i Öppna Trädgårdar också nästa sommar!

 

Skyltsöndag, den 12 juli 2020 och vacker kvällsvy

En skylt från senaste kryssningen, februari 2020. Efter det kom corona och nu känns det inte särskilt tryggt att åka på kryssning, tyvärr.

Nu talas det också om att vi måste få ekonomin i gång. Folk måste konsumera. Men gör vi det måste det vara hållbar konsumtion, anser jag. Vi kan inte fortsätta att leva såsom vi (eller många) gjort hittills. Slit och släng. Naturen gillar inte det.

Skyltsöndagsutmaningen förvaltas av bloggaren BP.
Kolla gärna hennes blogg 🙂

I dag har jag cyklat sju kilometer. Hälsade på Inge-Maj, Bengt och Inkku i Vita huset. Efter det hann jag ännu med ett besök på mammas gård.

Den här bilden har jag visat förr. Men här går jag också ofta på väg hem. Jag leder cykeln upp för backen vid församlingshemmet. På sommaren silas solljuset så vackert genom trädens lövverk.

Skyltsöndag, den 5 juli 2020

De här bilderna tog jag i slutet av mars i Lappträsk som är grannkommun till Lovisa. Kycklings är en hembygdsgård och den står i sin absolut vackraste skrud på sommaren.

I dag ska jag besöka Öppna trädgårdar i Lovisa. En söndag i juli har de öppet och en söndag i augusti. Coronapandemin har satt gränser även för det här. Under tidigare år höll trädgårdarna öppet ett par veckoslut i juni också.

Det är bloggaren BP som håller i trådarna för den här söndagsutmaningen med skyltar, planscher och allehanda andra texter.

Skyltsöndag, den 28 juni 2020

Sista söndagen i juni månad firas med en av utmanings-favoriterna, Skyltsöndag. Bloggaren Pumita startade den en gång i tiderna och bloggaren BP förvaltar arvet, och har en lista på skyltsöndagsbloggare hos sig.

Bilden togs redan i våras, såsom av det ”bruna” trädet i bakgrunden syns 🙂

Här behöver jag inte agera översättare. Eller jovisst, för första skylten. Laddningsplats för elbil, står där.

Skyltsöndag, den 21 juni 2020

Dagens lektion i finska för dem som gillar ”kurserna” här 🙂
Italialainen = italiensk. Vegaani = vegansk. Laktoositon = utan laktos.
Resten är ju italienska och engelska 🙂
Fler skyltar och skyltare hittas hos bloggaren BP.

Det vackra vädret fortsätter och jag njuter varje minut av att ha en minisemester. Det har hänt en olycka under midsommaren, tyvärr… men jag måste inte nu ta yttersta ansvaret för att vi ska få den texten fixad.

Vi jobbar ju inte heller som vanliga redaktioner. Vi har inga anställda, inte ens jag är anställd (mitt företag säljer tjänster). Då alla som jobbar för Nya Östis är frilansare, pensionärer eller studerande kan chefen inte ge order och säga ”nu lämnar du allt du håller på med och tar hand om detta”, såsom man gör på redaktioner med anställda. Vi som ansvarar för produktionen kan bara hoppas att någon har tid och kunskap att ta sig an nyheter.
Det här är något jag ofta får förklara, då läsare som inte känner till vårt arbetssätt kanske tycker att vi är tandlösa och rädda av oss, eller långsamma.
Vi gör så gott vi kan med de resurser vi har 🙂

Skyltsöndag, den 14 juni 2020 (med rebell-bonus)

Vill minnas att jag fotograferade den här skylten i den nostalgiska Gulfbaren i Svenskby i Strömfors.
Foto: Pia Calenius

Hahahaaaa – vi hade kul på fotokursen i går. När vi såg den här skylten vaknade rebellerna i oss.

Till saken hör dock att cigaretten inte är tänd och att jag inte röker överhuvudtaget. Har aldrig varit en rökare. Feströkte för kanske trettiofem år sedan, men gör inte ens det numera.

Det är bloggaren BP som håller i trådarna för fotoutmaningen Skyltsöndag.

Skyltsöndag, den 7 juni 2020

En mycket fin uppmaning värd att följa, alltid i mån av möjlighet 🙂

Eftersom jag har många skyltar på lager – eller texter, affischering och annat som man får ha i den här serien – bränner jag av två i dag 🙂

Solen skiner, himlen är klarblå så här vid 12.30-tiden, fåglarna kvittrar.
Jag jobbar ungefär halva dagen men väljer alltid att göra det som känns med angenämt, det är utgör de roligaste delarna av jobbet 🙂

Ett minne från tiden då man ännu åkte på kryssningar, utan minsta tanke om olika virus.

Ja, jag var ju på kryssning i början av februari och tog då denna bild.
Nästa gång skulle jag åka den 19 mars, en vecka efter att de första stora nyheterna om coronaviruset gick ut. Med facit på hand var det nog bästa beslutet att inhibera den kryssningen…

Det är bloggaren BP, Konst eller konstigt, som förvaltar Skyltsöndag.

Skyltsöndag, den 31 maj 2020

En bar i soliga Borgå.

I morgon får barer, restauranger och cafeterior åter öppna i Finland. Vissa restriktioner finns kvar, till exempel angående alkoholförsäljning. Den slutar klockan 22.
Detta fick några humorister i ett radioprogram att raljera kring klockslaget och coronan. Klockan 21.59 finns ingen risk för corona, men 22.01 finns faran där.

Allvarligt talat vet vi ju alla att omdömet kan börja svika hos folk om alkoholintaget är stort. Man kan också börja svaja och vingla, kanske rentav se dubbelt, så att det är svårt att hålla avstånd från folk 😀

BP håller i trådarna för utmaningen Skyltsöndag!