Glad måndag, 11-05-2026

Ny vecka och maj månad är nästan halvvägs. Tiden går så fort, rinner ibland som sand mellan fingrarna.

Jag tänker varje morgon då jag vaknar att jag har just den här dagen. Gräm dig inte över det som varit, och om morgondagen vet vi inget.

Måndagsglädje hoppas jag ni får av ett par roliga historier från Hemmets Journal. Det är ju snart hockey-VM igen, börjar på fredag mot Tyskland för Finlands del och fortsätter på lördag mot Ungern.

Det kanske blir lite tjatigt med bilder av växterna i mitt kök 😀 Men de ger mig glädje alla dagar och särskilt då solen lyser in där.

Ibland får vi via bloggar och andra kanaler frågan ”har du lärt dig något nytt i dag?”

Då kom jag på att jag häromdan såg på programmet ”Eva-Li i Europa”, som handlar om interrailande unga vuxna. Då de besökte London ringde hon från en röd telefonkiosk där och fick sedan höra att en sådan kallas ”herpeslåda” 😂Förmodligen för att nån känner rädsla för att få herpes i munnen av att tala i samma lur som många andra? Eller hur skulle du tolka ordet?

24 reaktioner på ”Glad måndag, 11-05-2026

  1. Tack för den glada historien, nu fick jag dra på smilbanden för första gången i dag.

    Glad måndag!

    Kram, Ingrid

  2. Roliga historier är aldrig fel…Tack för dom 😅 och det är inget fel på bilder av växter heller…du har en samling fina sådana 😍
    Ja snart blir det till att bänka sej framför tv:n…är inte så mycket för ”bänkidrott och sport” men ishockey gillar jag, speciellt VM…
    Det har jag inte hört om tidigare vad gäller telefonkiosker men joo, vissa pratar ju så spottet yr och ingen torkar lurarna i en telefonkiosk så inte helt omöjligt att få i sej en och annan basilusk och virus där inne…
    Glad Måndag till Dej med!

    1. Vissa vitsar är roliga, andra är klumpiga – men i HJ har dom ganska bra stil med sina 🙂
      En och annan basilusk kunde man nog få via kioskerna, men sånt tänkte man inte på förr, kanske vi inte var så känsliga för baciller förr?
      Glad tisdag önskar jag dig nu!

      1. Oj, din kommentar försvann nånstans och dök upp först i dag.
        Så nu är det torsdag och svalt väder, men det ska bli varmare från fredag eller lördag och nästa vecka. Vi väntar på det!

  3. Hahahaha… den historien måste jag kopiera å visa bästa makan, tycker nämligen att jag känner igen mej lite 🙂

    Suomi – Deutschland… häftigt det ska jag kolla på… vi får se vem som är gladast efteråt, du eller jag…

    Må så gott å ha en fortsatt glad vecka ❤

  4. Hade gärna sett hur det ser ut när mannen sätter sig i bilen 😂
    Håller med dig om att krukväxterna ger en glädje varenda dag. Har planterat om en kaktus idag. Här regnar det men naturen skulle behöver ännu mera vatten,
    Glad måndag kväll, kram 🤗

    1. Jo, det måtte vara en syn då han krånglar sig in 😂
      Att plantera om kaktusväxter är inte lätt … auts!
      Här har det regnat för lite, så odlingslotterna måste få lite vatten varje dag via sprutkannan.
      Glad tisdag nu!

  5. Historierna var faktiskt riktigt roliga, speciellt tvåan.

    Det är så fint med dina plantor och solen som ”belyser” dina växter. Jag menar många av oss visar ju just nu blommande växter och träd, så då har du trevligt sällskap:-)

    Du ser fram emot hockey-VM och jag längtar efter fotbolls-VM som börjar om exakt en månad.

  6. Jag vill ha regn!!! Tror jag är överens med alla bönder i den frågan. Men herpeslåda??? Endast för färgens skull? Allt möjligt… Jovisst kan även jag se periodvis på ishockey. Förstår att VM spelas i maj, men det passar inte alls in i årstiden för mig, är ju inte ”min sport” heller. Min sport heter ”krypa” i maj, hihi.

    1. Ja, det kan ha varit färgen också, men jag tänkte att de är rädda att få munherpes om de talar i samma lur som många andra 😀
      Du har en helt bra sport du också med ditt krypande.

  7. Interrail ja, det har funnits bra länge nu, fast jag hann aldrig prova innan jag blev för gammal. Visst har man samma för pensionärer numera? Jag är en mycket ovan tågresenär och beställde igår min tågbiljett från Falun till Stockholm där jag ska fortsätta med tåg till Malmö men då har jag sällskap på nattåget. Vi är tre bloggkompisar som ska utforska Österlen i början av juni, jag tycker tågresorna känns läskiga, rädd att inte hitta rätt perrong o kliva av på rätt station. Har ingen större vana att resa med tåg. Men det kommer säkert att gå bra…

    1. Jo, det lär finnas interrail-kort för alla åldrar i dag. Prisen varierar, tror jag.
      I dag ska väl det mesta köpas via nätet, bokas på förhand, alltså resor och platser på tåg.
      Så spännande med bloggkompisarna och Österlen! Du bloggar väl sedan om det, så får jag se fina bilder. Det går nog bra då ni hjälps åt.

    2. Flygresor är värre, jag lovar! På flygplatsen ska man göra allting själv och kunna och veta allting utan hjälp. I trängsel. Själva resan i sardinburken är sedan onekligen rätt tråkig, men det finns ju böcker … Det är ståhejet på flygplatsen som är värst. – Blivit gammal ? Jag ? Nåja, kanske det.

Glad för varje liten kommentar – ha en fin dag!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.