Någon skrev här bland kommentarerna på bloggen att jag måste visa en bild på kappan, då jag bär den. Så jag passade på i dag att be vår annonsansvariga Annette ta ett foto då vi delade ut gratis tidningar i bygden.
Två gånger om året har vi så kallad storspridning för Nya Östis. Vi sköter den själva, det känns säkrast, kostnadseffektivt och mest hållbart så. Vi för små buntar av tidningen till bibliotek (här är vi i Pernå kyrkby), till cafeterior, restauranger, bensinstationer, små köpcentrum och till olika allmänna utrymmen.
Väggen till höger har jag separat bild på. Ibland funderar jag då jag ser blomlådor så där högt uppe hur farligt det är, tänk om de rasar ner i skallen på någon förbipasserande!
En liten by som jag inte minns namnet på. (syrran kom ihåg det, Pieve di Teco från 1233).
Från det glassiga inlägget om Monaco till lite enklare, men ändå enligt min åsikt, mer gedigna och vackra gamla fasader. Slitet av tidens tand är nästan alltid fint ❤
Första gången jag var i Monaco tror jag att vi skrev 1987. En väninna och jag kom hit på vår interrailresa och bodde på en strand i två veckor. Inte så att vi sov under bar himmel, nej… att sådant inte skedde såg patrullerande poliser till och jag tror att säkerhetsåtgärderna är ännu mer rigorösa i dag. Men vi råkade träffa några personer som lät oss bo gratis i en liten enkel bostad vid en strand. Helt otroligt, sådana minnen! Och det var inget suspekt i det hela, vi hade kunnat råka rejält illa ut, men allt gick väl.
Efter det har jag besökt Monaco ett antal gånger i olika sammanhang. Jag tror att det här var mitt femte besök i furstendömet.
Utsikt från Jardin Exotique.Prinspalatset. Snart vaktbyte på gång, därför samlas folk för att titta på ”spektaklet”.
Här fanns också ett museum, väl värt ett besök men otroligt överdådigt och pampigt. Om det var där, i den delen av palatset som vi såg, som Grace och Rainier bodde undrade både jag och många andra hur hon stod ut. Det var liksom inte, diplomatiskt sagt, någon personlig boendeform.
Shoppinggränd i närheten av prinspalatset.Kryssningsfartyg finns det gott om på redden utanför Monaco.Vy sedd från bussfönstret då man kör in till Monaco från öst.
Den här bilden säger väl ändå att jorden är rund?
Det blev många bilder på en gång från Monaco, men tyckte det var värt att bränna av de flesta i ett enda inlägg 😀
Hope you did enjoy the journey!
Här gillar jag balkongerna, som gärna förstås hade fått vara ännu mer grönskande.
En del av den pråliga fasaden till Hotel Paris i Monaco.En pampig husfasad i Genua.
Det var inte så ofta vi stannade upp under våra guidade turer, man skulle ju hinna se rätt mycket. Flera bilder är därför tagna ”i all hast”, och det är först nu jag ser olika detaljer.
Nu slipper jag oroa mig för vad jag ska ta mig till om min bordsdator säger upp kontraktet. Jag behöver en dator i jobbet, och nu har jag en extern hårddisk också.
Jag köpte ett lite mer värdefullt paket som inkluderar tre års garanti för själva datorn, distanssupport och vid behov hembesök, en trådlös mus, antivirusskydd, olika program m.m. Och ingenting behövde jag installera själv. För det är ju i de sammanhangen man tappar nervtrådar…
Jag betalar hellre för att någon gör det jobbet åt mig, för min tid kostar också pengar.
Har ännu ganska många bilder på lager från Nya Östis läsarresa. Här kommer en blandad kompott av allt möjligt.
En gågata invid stranden i italienska Alassio. Det var lite mulet och blåsigt den här dagen, men lagom varmt ändå.Hotellet vi bodde i. Rummet på första våningen med tredje balkongen från vänster var mitt och syrrans.En ganska typisk liten souveniraffär i Alassio.Vår busschaufför Anton i Dolceacqua. Han hade en cykel med sig i bussen och tog sig fram på den medan han i olika sammanhang väntade på oss då vi gick runt med guiden.
I furstendömet Monaco finns det en trädgård, Jardin Exotique. Där fanns en massa fina växter, bland annat kaktusar som jag ska visa bilder på senare.
Men där fanns också olika konstverk. Och eftersom Prins Albert är en miljövän, som bland annat förespråkar vertikala odlingar och trädgårdar på taken, passar det bra med miljökonst i den exotiska trädgården.
Segelbåten som Greta Thunberg åkte i då hon tog sig till klimatmötet i New York lär ägas av en släkting till prins Albert.
Så Glad måndag med dessa fakta 😀
Jag ska åter försöka länka upp här till andra som är med i Glad måndag i dag.
Bild tagen genom bussfönstret då vi kör in i Monaco.
Skyltsöndag är en av mina favoriter bland veckans utmaningar. Jag försöker hänga på många andra också. Var med i Orsakullansen tid, har nu hakat på ElisamatildasFem en fredag, och förr var jag med i Gemsweekly– saknar lite den utmaningen så jag kanske hakar på igen 🙂
Det är lätt att fastna i rutiner. Eller att inte våga göra något nytt.
Jag som trivs mest i svart, vitt och grått då det gäller plagg har börjat piffa upp helheten med scarfar i andra färger. Köpte en senapsgul i dag, som bra bryter det svarta.
Och så fick jag syn på den här kappan. Wau, tänkte jag. Sådana detaljer och sådan skärning. Och en sådan pigg färg, där även det svarta finns med.
När jag kom hem såg jag att den var ”Made in Italy” 😀
Fina detaljer längst ner!
Och så köpte jag två pussel. Det ena har producerats avWasgij. Jag tyckte motivet såg roligt ut, många detaljer att hitta. Men… när jag kom hem insåg jag att det här är ”pussla inte vad du ser”-pussel. Bilden kommer att bli helt annan än på papplådan. En sådan utmaning! Först tänkte jag ”nej, det här pusslet säljer jag till nån annan” men sedan tänkte jag om. Man måste ju göra saker man aldrig gjort förr! Så att inte hjärnan stagnerar 😀
Men jag köpte också ett annat, mer traditionellt pussel 🙂