Blandade bilder

Onsdagskväll. Jag är ofta trött efter att ha jobbat intensivt från morgon till kväll med tidningen. Kom ut en halvtimme då jag behövde handla i affären. Lite synd att ha så mycket jobb vid datorn nu då det är fint sommarväder ute, men jag satsar på att försöka njuta en del av morgondagen och på lördag-söndag.

Ett strandminne från mitten av augusti.

Det är lite svårt att beskriva vad allt jag gör under en arbetsdag. Textredigering och mejlhantering säger inte så mycket. Planering av hur sidorna ska läggas upp i veckans tidning,  planering av kommande tidningar, kontakter med frilansare… Skriver artiklar själv, följer med layouten på distans och har kontakt med kollegor på distans gällande den och annat innehåll i tidningen.
Betalar ibland fakturor, räknar arvoden, skriver texter på webben, följer så gott jag hinner och kan med vad andra medier skriver.

Kreativt till max, intressant, utmanande. Men också sådant som gör hjärnan, ryggen och sittmusklerna trötta.

Har således inte under måndag, tisdag, onsdag hunnit cykla runt och ta nya foton, så jag visar några från veckoslutet istället.

LWT – Loviisan Wanhat Talot, Lovisa Historiska Hus. Ingången till Kungsdammens gård.
Villa Engel, ett av LHH-husen.
Utsikt från Villa Engels gård, över hustak och Lovisaviken.

 

Fina fönster, del 159

Under evenemanget Lovisa Historiska hus fick jag syn på några vackra fönster och fyller nu på mitt arkiv av dem. Hela 159 stycken sedan jag började den sista januari 2014.

Detta fönster finns i stadsdelen Garnison, på en gård som fått namnet Garduelis.

Jag hoppas förstås hitta många fina fönster under min resa till Italien 29.9–5.10. Men tills dess har jag ännu ett par fina Lovisafönster på lager 🙂

Lovisa Historiska Hus, Villa Valdemar

Villa Valdemar i Valkom.

Lovisa Historiska Hus 2019 är förbi, så nu går vi i väntan på det sextonde evenemanget som arrangeras 2020.

Men än har jag bilder kvar och då vädret fortfarande är fint och somrigt hos oss tycker jag det passar bra att leva på minnena från hus-dagarna.

Villa Valdemar var i år ett av de nya objekten, med för första gången.

Villa Valdemar, till höger, sedd från en annan vinkel.
Jag som tycker om svart, vitt och grått gillar det här köket!
En värmekälla – en ugn, och kanske också en platta för långkok? – i köket.

Dekoration på köksbordet.
En cykel som gjort sitt men som fått fortsatt liv i trädgården ❤

Nu råder zen – på EN plats i bostaden

Tack alla underbara husgägare som deltog i Lovisa Historiska Hus.
Många av er inspirerade mig vad gäller form och färg. Jag vill hålla mig till det avskalade, men har inte alltid levt enligt mina egna regler… ”kommer något nytt in ska något gammal ut”…

Så hösten blir nog rensningens tid. Mycket överlopps har jag inte, men saker som jag inte längre behöver, eller som jag tröttnat på, ska få nya hem.

Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska gå till väga. Skänka bort och sälja via Facebook, eller på något annat sätt. Jag får ta och fundera på saken!

Sekretären städades i dag. Nu återstår att se vad jag gör med de prylar som flyttades bort från den 😀 Kommer säkert något grönt i de två krukor/vaser som står tomma. Lampan till höger gick sönder i dag… få se om den kan repareras.

Lovisa Historiska Hus, Sjövalla

En helt underbar dag. Solen sken från en klarblå himmel. Det vimlade av människor på gator och torg. I de hus som låg utanför Lovisa centrum var det lite lugnare. Skönt på det sättet att ingen trängsel uppstod och husägarna hann prata med besökarna.

Sjövalla i Köpbacka var med för andra gången. Här några bilder från det fantastiska stället.

Underbar utsikt över Lovisaviken från huset.
Blommor på köksbordet.
Köket. Om någon undrar vilken uppgift de rödvita plastbanden fyller så kan jag berätta att det är avgränsningsband, det vill säga att man får titta in i ett rum men inte gå över tröskeln till det.
Dotterns sovrum.
Härlig utsikt från verandan.
Interiör.
Pelargon på fönsterbrädet på verandan.

LHH, Café Sotis och Villekulla

I dag fortsätter evenemanget Lovisa Historiska Hus. Vädret ser ut att bli fint även denna dag.

Bjuder på en bildkavalkad från i går. Det blir troligen ett hundratal nya bilder i dag 😀

Det var mycket glädjande att se liv och rörelse utanför brandhärjade Café Saltbodan i går. Natten mot tisdag brann en del av restaurangen, men som ni ser kan man sitta ute på terrassen och gården.

Ägaren och personalen hade ställt upp ett pop up-café som fått namnet Café Nokinen- Café Sotis och vid disken utomhus var det en lång kö av kunder mest hela tiden.

På bilden ovan syns inte brandskadorna, men de två följande visar en del av förödelsen.

Taket har rivits upp men fasaden står kvar.
LHH-besökare och andra kunder fick titta in på cafésidan för att få en uppfattning om de skador branden förorsakat.
Villekulla är ett hus som inte varit bebott sedan 1950-talet.

Ett av de nya objekten under LHH är Villekulla på Trädgårdsgatan. Den del av huset som syns längst till vänster ska rivas för att den är i så dåligt skick. Där byggs en ny del som liknar den gamla. Övriga delar av huset renoveras.

Ett av rummen i Villekulla.
Härlig stämning och mycket folk på Café Favorits gård. Gamla Apoteksgården, som den också kallas, bjöd dessutom på antikmarknad.

 

Lovisa Historiska Hus ,Överstens slott

Ett av de nya objekten under årets LHH-evenemang är Överstens slott. Det ska i framtiden bli ett hem för vår stadsdirektör och hans dotter. (privat hem, bör tilläggas – inget som finansieras med skattemedel, missförstånd uppstod. Red. anm. 25.8.2019)

Lovisa Historiska Hus kan besökas ännu söndagen den 25 augusti. Mycket av programmet är gratis. Men vill man besöka husen och se hur renoveringar framskrider, då ska man köpa ett armband som berättigar till inträde i de privata, härliga hemmen. En del av dem har varit med många år och kräver inte längre grundlig renovering, andra är nya objekt där det återstår att göra en hel massa.

LHH_Överstens_slott
Överstens slott, vackert beläget vid Lovisaviken.
Det finns många vinklar och vrår i huset. Rum som väntar på att renoveras och få inredning.
Fantastiska fönster.
Balkongutsikt mot väst.
Balkongutsikt mot öst.
Ett av de otaligt många spännande och intressanta rummen i Överstens slott.

I många av de gamla husen arrangeras arbetsuppvisningar. Man delar med sig av renoveringstips bland annat. Fotot till höger på bilden ser du i närbild här under.

Underbart med gamla fotografier, särskilt då det finns information om vem som är med på fotografierna.

 

 

Lovisa Historiska Hus, vimmel

Det är den tiden på året igen. Härliga dagar då det sjuder av liv i Lovisa. Det är svårt att hitta P-platser för bilar i centrum och man kan knappt med cykel ta sig fram längs vissa gator i gamla stan 🙂

Men det är underbart med VIMMEL och sol och glada människor!

Mycket folk på Trädgårdsgatan.
Delikatessparken, producenternas marknad. Här säljs allt från hembakat och ekologiskt odlat till hantverk av olika slag.
Under ett par timmars tid var det kö in till stan.
Ont om P-platser redan från tio på morgonen. Om någon skarpögd ser att där finns lediga platser långt framme till höger på bilden kan jag upplysa om att man inte får parkera där, eftersom där finns garageutfarter.
Vimmel på Skeppsbromarknaden.
Vimmel på torget.

Ytterligare ett inlägg ska jag ge ut i kväll och så gör jag ett klart för i morgon. Lovisa Historiska Hus pågår nämligen ännu då, på Lovisadagen söndagen den 25 augusti, klockan 10–17. Så jag tänkte ta fler bilder då!