Nu är det hemmavård som gäller

… förkylningen har slagit till igen 😦
Minns att jag var sjuk åtta veckor i fjol, från slutet av augusti till slutet av oktober. Sedan kom en ny influensa som jag behövde antibiotika för i mars i år. Jag hoppas den här inte blir lika tuff, för då hade jag svårt att sova på grund av hostan.

Varma drycker, choklad, näsdukar… kanske inte hjälper men hoppet lever.

Hade frissa i dag redan klockan åtta. Ringde inte återbud eftersom det är svårt att få ny tid inom en överskådlig framtid.

Kändes skönt att bli ompysslad ändå. Efter frissan via apoteket hem och nu är det vila som gäller.

Köpte en hårvårdsprodukt, och måste medge att förpackningen, själva utseendet och färgen lockade. Dom vet vad dom gör… dom som tillverkar och marknadsför sådana här grejer 😀

Nu ska det bli volym i håret – kanske det börjar stå rakt upp 😀

Lovisabyggnader

I går visade jag väggar från Corfu stad. I dag blir det ett par Lovisabyggnader.
Från den här skolan blev jag student 1982. I dag var jag där för att skriva om gymnasiets temadagar som har med Finlands 100 år av självständighet att göra.

Vårt ståtliga svenska gymnasium.
Före detta societetshuset, numera bibliotek och mediatek, dessvärre med inneluftsproblem 😦

En annan ståtlig byggnad som jag fotograferade natten mot söndag då jag gick hem från en fest.

Glad måndag! 16-10-2017

Halva oktober har gått – tiden går verkligen fort.
Men jag gläder mig åt tanken att ganska snart är det vår igen 🙂

Det här är en av flera små fina tavlor som finns på väggen i Hotell Degerbys bar. Jag antar att den har varit en bricka förr.
Bilden tog jag i fredags då jag hade en intervju och ett möte i hotellbaren.

Trevlig bild, tycker jag. Men just i dag skålar jag inte i likör 😀

En kille som spexar hittar vi hos Anki, man blir verkligen glad då man ser den bilden 🙂
En glad dam i pigg röd dress som lyser upp mot den vita snön hittas hos Tomtan.
Bland annat blå himmel och höga träd hos Kajsalisa!
Hos Geddfish hittas godsaker i ett gammalt baktråg.

Tack för fin fest!

I går firade föreningen Lovisa Historiska Hus en fest tillsammans med ägarna till de hus som höll öppet under LHH-dagarna.

Borden var vackert dukade av festkommittén. Jag hörde inte dit, jag är med i LHHs arbetsgrupp men det var andra som ställde så här fint i ordning.

Har du överblivna tapetrullar kan du använda dem som duk, eller köpa helt nya. Lokala färghandeln donerade. Snyggt!

Gästerna har ännu inte anlänt.
Bland annat vårrullar och, tror det är rårakor, till förrätt. SÅ gott!
Vackra lyktor i trappuppgången.
I fina gamla brandkårshuset hölls festen i år.
Nu är det höst. Marken klädd av löv då jag gick hem strax före midnatt.

Först jobb, sedan fritid

Intervju klockan 11 via telefon till Helsingfors med en grillmästare.
Intervju klockan 13 med en ung företagare i Lovisa. Inspirerande!
Möte klockan 14 med en god vän, i ett samarbete som gett mig mycket. Bland annat har jag återfått tron på mig själv – jag kan en massa om jag vågar och vill!

Efter klockan 16, fritid, vin och tapas!

Enkelt och gott på Hotel Degerby.
Helt ofattbart grönt i parken fortfarande. Löven har inte fallit. Blåsigt har det varit men inte tillräckligt kallt.
På väg hemåt strax före sex på kvällen. Å denna vackra himmel över torg och kyrka!

Hade kort postcrossingpaus

… då jag flyttade och var i Grekland. Man kan inaktivera sitt konto för valfri tid, då får man inga kort. För om man inte kan registrera dem i systemet då man är bortrest ser det inte bra ut om det verkar som om ett kort varit på väg fem veckor fastän det kommit fram på fem dar 🙂

Men nu är jag på gång med postcrossingen igen.
Det här kortet måste jag visa för det är SÅ häftigt. Jag fick det från Norge i går.

Tänk om man kunde stå där!

Favorit i repris

Det här är min absoluta favoriträtt! Pepparbiff ❤ á la restaurang Bella i Lovisa.
Gillar dessutom då potatisportionen inte är jättestor.

Däremot ser potatisarna stora ut på bilden 🙂 och biffen ser liten ut.
Det är mobiltelefonens kamera som ljuger.
Biffen ligger också på en delikat rotsaksbädd!

Favoritbiffen!

En härlig kväll i en god väns sällskap ❤ Alltid så givande att få ge och ta i diskussioner, att få inspirera varandra, höra lite senaste nytt och sånt 🙂

Hemma känner jag glädje i nuet, i den sekund då jag kan gå ut på balkongen och sätta två värmeljus i lyktorna.

Och så den här fina cyklamen som jag fick av Dimi. Den har stått fin i ett par veckor. Kanske för att jag låter den stå svalt på balkongen då och då?

Tyckte det nästan var frost förra natten, så nu får blomman sova inomhus, men i morgon lyfts den ut på balkongen igen!

Kapellet och Kapellparken

Restaurang Kapellet har återfått sin forna glans.

För ett anal år sedan var det här huset i dåligt skick. Men efter att Airi Kallio hade köpt rucklet började hon renovera det.

Den här veckan har jag två gånger besökt platsen, för att skriva texter som i framtiden publiceras på två olika ställen.

Vår lummiga fina oas, Kapellparken, ligger mitt i stan och där ligger även restaurangen. Till höger utanför bilden.

Jag känner mig mycket lyckligt lottad nu som själv bor mitt i centrum med bara tvåhundra meter till torget och hundrafemtio meter till den här parken 🙂

En hörna i cafeterian på Kapellet.
Blomsterarrangemang på bordet.

När jag kom hem tillredde jag ett Greklandsminne. Så nära bruschetta mozzarella jag kan komma 🙂

Matig macka.

Mackan gör jag så här.
Väljer vanligtvis ett lantbröd, men i detta fall var det vanligt rostbröd. Rostar det  lätt i brödrost, sätter tunna skivor av vitlökssmör på.

Blandningen består av tomatkross (kan även vara tomatskivor) och mozzarellaost. Toppas med basilika och balsamico. In i ugnen på 200 grader i tio minuter. Klart!

Månadsbilden – oktober

Och se! I kalendern fanns fågelbilder som jag hade kunnat använda i Sannas utmaning Veckans ord 🙂 Men bilderna fanns allt för nära.
Visst är det ofta så att vi missar det som ligger närmast vår näsa… eller inte ser skönheten vi har omkring oss. Liksom så att vi blir blinda för det vackra i vår hembygd.

Bild från Minna L Immonens kalender.

Och så konstaterade jag till min stora glädje att miljonstrecket för sidvisningar på Flag Counter nu har överskridits! Hurraaa!

Blandade bilder från arkivet

Har en del bilder som av olika orsaker blivit kvar i mitt arkiv.
Den här från Trädgårdsföreningens utfärd passar ju bra en dag som denna. Regnat har det minsann gjort den här sommaren och även nu smattrar dropparna på fönsterrutan.
Skillnaden är bara den att den här tiden på året är det också beckmörkt ute vid 19.15-tiden.

Fotograferat den 20 juni 2017.

En trädgård som vi besökte under samma utfärd. Jag gillar de gamla äppelträden och har visat stammar av dem förr.

Och så en fin fasad som mina ögon fastnade på då väninnan Marit och jag besökte Helsingfors och satt på en uteservering i början av augusti.

Kalevagatan, Helsingfors. En superfin tegelfasad!

Och så är det bara att vänta… Efter drygt sex månader kanske man åter kan sitta ute i en trädgård, äta ostbricka och dricka vin.