För ett år sedan…

… den 16 juni 2016, satt jag hemma i soffan med skenande puls. Tusen tankar virvlade i mitt huvud, den mest centrala var ”vad har jag gjort?!”

Några minuter tidigare hade jag suttit vid datorn, skrivit ett mejl till mina chefer och sagt upp mig från en fastanställning som jag hade haft i nästan 29 år. Jag hade också tryckt på SÄND-knappen.

Det fanns ingen återvändo. Därför hade jag hjärtklappning.

Ett sådant underverk, inte sant?

Den dagen tröstade jag mig med att jag klarar mig på mina besparingar ett halvår om jag inte får ett enda jobb, inte minsta lilla inkomst i frilansföretaget jag hade startat.

I dag har ett år gått, besparingarna har krympt, men inte farligt mycket. Jag vågar fortfarande lita på att livet bär.

Och det är viktigt för mig att understryka att det inte var något fel på min förra arbetsplats. Jag hade också många fina kollegor där som önskade mig lycka till i framtiden.

En annan av naturens skönheter i Kungsdammens trädgårdsoas.

2016 var den där sommaren då jag hade bestämt mig för att själv ta kommandot över mitt liv. Två år hade då gått efter det chockerande beskedet att min man ville lämna mig efter nästan sjutton gemensamma år.

Sommaren 2016 skulle jag alltså lyssna till mitt hjärta, och ett av de största och svåraste besluten det året var just det att jag sade upp mig. Jag ville jobba i och för Lovisa, med ultralokala grejer. Regiontidningen var en toppenprodukt, men inte min grej.

I dag är min månatliga inkomst osäker. Överlag är mycket i mitt liv just det, osäkert. Men det är en känsla man kan lära sig leva med. Ibland är jag liten, osäker, modstulen och låg i sinnet – ibland vet jag precis vad jag kan, jag är full av visioner och flyger på moln i en himmel där inget kan knäcka mig.

Jag vill fortsätta våga ta nya modiga steg. Inte låta någon eller något begränsa mig.

I dag har jag…

Stjärnöga. Bilden tagen i Kungsdammens trädgård.

– varit på en avslutning för en fotbollskurs
– suttit i en trädgård och ätit plättar
– suttit på redaktionsmöte
– fotograferat ett renoveringsobjekt
– cyklat längs en gata där jag aldrig cyklat förr … för sådana tycks finnas till och med i Lovisa centrum 😀

Onsdagsbilder

Nej, det är inte folktomt överlag på den här terrassen, jag passade på att ta en bild då det var tomt för en stund.

Härligt väder fastän temperaturen enligt telefonen bara var +12 i morse. Det blev varmare längs med dagen, och mig stör inte ens blåsten för i dag var den inte bitande kall.
Drack kaffe och åt chokladkaka med en vän här, tack Mia för det!

Sedan cyklade jag ner till Skeppsbron och bodarna, hade en timme tid på mig innan jag skulle på ett jobbuppdrag för lokaltidningen. Kollade Galleri Saltbodans nyaste utställning.
En bild från den finns också på Bloglovisas sida, som jag modererar.

Många fina små tavlor finns utställda i Galleri Saltbodan.

På väg till restaurang Kapellet, där intervjun för nästa veckas tidning gjordes, cyklade jag förbi svenska högstadiet. Där har jag själv gått i skola. Även om byggnaden inte är vacker, och de senaste åren haft stora problem med inomhusluften, känns det lite vemodigt att den nu jämnas med marken.

”Nu ska hela rasket rivas, nu ska hela rasket bort”…

 

Vacker trappa

I går var jag också på fotograferingsuppdrag för de historiska husen. Då hittade jag den här trappan.

Jag har förkärlek för mossa, gamla trappor, stenar, murar och sånt 🙂

I dag lyser äntligen solen och det gör mig glad. Ska på kaffe med en väninna snart och sedan har jag ett trevligt tidningsuppdrag i en lummig park.

Riktigt nöjd nu

Bitarna börjar falla på plats. Allt är definitivt inte klart i min bostad, och jag vet inte om det nånsin blir det 😀
Men balkongen är en trivsam uteplats, med morgonsol och aldrig FÖR varmt.

Pelargonen i förgrunden är ny.
Gillar det kaklade golvet också. Härligt svalt om fötterna känns varma efter en lång dag.

Marknad i stan

Midsommarmarknaden arrangerades redan i dag. Kanske folk börjar resa bort eller ta sig till sina stugor redan i början av nästa vecka?
Hur som helst – fin tradition.

Utbudet av blommor var särdeles stort. Men visst fanns här allt annat också, från kringlor till kläder, grönsaker, frukt, fisk, böcker, antikt, godis, prydnadsgrejer, ostar… you name it!

Jag köpte en blus och en pelargon.
Annars är det bara kul att ströva omkring, kolla utbudet och prata med bekanta.

I går hade jag ett av mina fotouppdrag för Lovisa Historiska Hus. Regnet öste ner i Isnäs men det är alltid lika trevligt att få gå in i människors privata hem och se hur de renoverat dem. Ibland blir man också bjuden på kaffe med dopp. MUMS!

En krämig blåbärsmuffins.

Bilder från helgen

Den här dammen, Kungsdammen, har jag visat bilder på förr. Favorit i repris alltså.

Här åkte jag ibland skridsko som barn. Dammen ligger på drygt hundra meters avstånd från mitt barndomshem.

Focaccia med aubergine och lite chili, bland annat.

Olga som bor i Kungsdammens hus är en mästare på att baka. Där finns alltid något gott att äta och dricka då gården och/eller huset håller öppet under olika evenemang.

Kungsdammens trädgård sedd från dammen.
I trädgården kan man njuta av en kopp kaffe, saft eller bakverk. I gårdsbyggnaden finns också butik.

Det är fortsatt mulet och svalt, regnar troligen också lite. Alltid synd då det regnar på en marknadsdag, men jag ska snart gå och kolla om där är folk i rörelse ändå!

Dripp, dropp – humöret ej alltid på topp

Jag brukar inte låta mig nedslås av regn och svalt väder. I dag är det helmulet, lite blåst, det regnar i ett och är +13 grader.
När humöret inte är på topp brukar jag tänka att det måste finnas sådana dagar också. Hur ska man annars kunna känna glädjen sedan när den kommer?

Samlade på mig några fina blomsterbilder från de öppna trädgårdarna. De passar bra som symbolbilder och piggar upp med sin skönhet.

En fransig tulpan vars namn jag dessvärre inte känner till. Jag såg en sådan för ett par år sedan i Keukenhof i Nederländerna men har lyckats glömma vad just den hette.

Jag försöker också lära mig förstå att det finns massor av saker jag inte kan påverka, och just de sakerna måste jag släppa. Då jag sprudlar av idéer och vill utveckla sådant jag jobbar med måste jag inse att det helt enkelt bara inte alltid går att få som man vill. Andra måste också vara med på noterna då det är frågan om teamjobb.

All den energi jag har, och glädjen som finns inom mig, vill jag nu hitta andra kanaler för. Om dörrar inte öppnas hur jag än knuffar på dem är det kanske bara dags att ge upp. Istället ska jag försöka hitta dörrar bakom vilka det finns likasinnade människor – personer som inte gör allt för att hindra mig att komma in, utan som tar emot mig med öppna armar.

Rosor är alltid vackra, men på stjälkarna finns taggar som kan sticka dig. En ros är väl ungefär som livet?

Ibland skriver jag advertorials

Vad är en advertorial? Kort sagt är det en betald annons som ser ut som journalistiskt material. När en sådan text ingår i en tidning ska det ändå tydligt framgå att det är frågan om en annons.
Jag har nyligen skrivit en sådan och ovanför artikeln står det med rätt stora bokstäver ”sponsorerad”. Det råkar inte synas på min bild, men texten finns ovanför den stora bilden.

Typsnittet i en advertorial ska också skilja sig från den som tidningen, där den betalda annonsen publiceras, annars använder i sina journalistiska texter.

En sponsorerad artikel.

Då man skriver en advertorial utgår man från det som annonsören vill att texten ska förmedla. De som betalar för texten bestämmer vilket innehållet ska vara. De vänder sig ofta ändå till professionella skribenter för att få en bra text. Jag är glad för att jag funnit även den här nischen, bland allt annat jag håller på med 🙂

Stuglivet slut för den här gången

… men jag hoppas kunna bo där åtminstone en gång till den här sommaren.
Jag är oerhört tacksam för att förhållandet till många i det umgänge ex-maken och jag hade tidigare är lika fint som förr.

Tillbringade alltså fyra dygn i en stuga, och ni må tro att det kändes som om jag haft två veckor semester! Under tisdag och onsdag var det toppen väder, halva torsdagen lika så. Sedan kom ett behövligt regn och det var rätt mulet och svalt på fredag också. Men hela förmiddagen i dag hade vi sol och värme innan väninnan och jag åter åkte hem till varsitt.

En liten blombänk. Vi skötte bevattningen under ett par dagar, sedan kom ett rejält, men också välkommet regn.

I tisdags träffade jag ett par FB-vänner från Sverige på Saltbodan vid Skeppsbron. Det var toppenväder! De har besökt Lovisa under rätt många somrar, men nu var det första gången vi sågs.
På onsdag käkade väninnan och jag också på Skeppsbro-området, då tog jag den här bilden.

Vackra Lovisaviken.
Tre kvällar kunde vi sitta sent ute och njuta av de sista solstrålarna.
Att få vara mycket utomhus i vackert väder med en fin vän gjorde mig gott.
Hustomten var också med oss 🙂

I morgon, på måndag och tisdag väntar åter rätt mycket jobb. Men då och då tar jag ledigt, eftersom batterierna måste laddas – och en minisemester är redan inprickad till augusti 🙂