Utlovade snökaosbilder

Jag är 168 cm lång. Den här snöhögen är över två meter hög och kanske två meter bred och tio meter lång. Alexandersgatan i Lovisa. Ingen anklagelse mot vare sig stadens snöröjare eller fastigheternas. Ingen hinner med då det vräker ner snö hela tiden. Det var uppehåll korta stunder i dag, såsom här, då jag gör mina ärenden till fots på oplogade trottoarer. 3475 steg och verklig motion, bara att tacka!

Alexandersgatan sedd från annat väderstreck. Här är det inte lätt att parkera framför affärerna. Men säkert är snön borta till midsommaren…

Mariegatan. Jag vet inte om det ligger bilar under de här snöhögarna… Hoppas att så inte är fallet.

Det är ont om p-platser längs gatorna just nu. Min lånebil får vänta på ägarens gård. Tid och ork finns inte just nu för att gräva fram bilen alla dagar. De flesta jag har talat med säger att det jobbat en timme eller mer för att få bort de snövallar som plogbilarna pressat mot bilarna som stått längs gatorna. Många som har egnahemshus i stan eller på landet jobbar timtals varje dag för att komma ut från sina gårdar.

Nyttomotion. Javisst. Men ganska få tycker att det är rolig sådan nu då vi fått mer än en halvmeter snö, och det lär inte sluta i första taget.

Men javisst… det är möjligt att köra med bil längs gatorna i Lovisa 🤣 Ibland får ändå bara en bil plats, inte två i bredd.

Vi är inte helt insnöade 🥶… inte än.

Glad måndag! 12-12-2022

Snömassorna gör inte alla glada, men kanske barn gillar snö? Också fastän de inte får leka i stadens stora snöhög på torget, eftersom där kan finnas farliga föremål gömda i snön. Men det kan det ju i och för sig finnas överallt där snö plogats ihop och kantar vägrenarna. Vi har massor av snöhögar av olika storlekar i vår stad och jag kan tro att barn vill leka i dem.

Bilden togs igår kväll då jag tog kvällspromenaden i ganska kall blåst och minus tre grader. Det ska bli rejält kalla nätter, bortåt -10 och -15. Ja, ja… det ÄR vinter nu.

Glad måndag och bra start på veckan i alla fall. Gillar du bakelser kan du tänka att det är en jättesådan som gömmer sig bakom snöhögen. Vårt rådhus i Lovisa.

Skyltsöndag, den 11 december 2022

Bilden är tagen i somras, som ni ser. Maskrosor i bakgrunden 🙂
Men Cake it easy är ju en trevlig ordlek.
Företagaren skyltade här enbart på finska, men hon har meddelat att hon gärna vill lära sig svenska. Hon önskar att svenskspråkiga kunder ska använda sitt modersmål när de handlar hos Kakkupiha.

Kakkupiha. Fritt översatt Kakgården, eller Gården där vi säljer tårtor.
Resten av texterna kan översättas ungefär så här:
Kakor och smått salt mot beställning. Traditionella gräddtårtor.
Unika artesantårtor. Öst-europeiska klassiker.
Smått salt från Sydeuropa.
Tillverkat med hjärta och yrkeskunskap. Till företag och privatpersoner.

Fler Söndagsskyltare hittas som vanligt hos bloggvännen BP!

Passar på att svara på två frågor hos Orsakullan också. Första frågan gällde för den 10 december.
Nobeldagen, vilket pris intresserar just dig?
– Fredspriset och litteraturpriset.

Andra frågan är dagens fråga.
Tredje advent, och julen är nära. Hur långt har du kommit i julbestyren?
– Har inga större julbestyr. Men började med julkorten igår.

Vill ni ser mera snö, eller nåt annat?

Här jag på väg till idrottshallen där Lovisa Tor mötte grannstaden Borgås PSS i dag. Det blev tyvärr förlust, igen.
Men jag fick ihop nästan 5000 steg och noterade att det i dag var 71:a promenaddagen på raken sedan den första oktober. Heja mig!

Vy mot Degerbygatan. Vet inte om ni är så intresserade av att se våra snömängder 🙄😂 Men nåt slags dokumentation för framtiden blir det ju ändå för mig själv. Minnet sviker ju ofta och det är lätt att glömma när första snön kom, i vilka mängder och hur vintrar – eller somrar likaväl för den delen – ter sig från år till år.

Ahaa! Det är inte mannen som ska in i målet. Det är BOLLEN som ska dit. Okay.

LITE tunga var stegen hemåt i ensamheten efter innebandyförlusten.
Men efter en timme hade besvikelsen lagt sig och jag började pyssla med julkort.

Lucka 7 och lucka 8, fina fönster

Hade lång arbetsdag i går och skrev mitt inlägg sent på kvällen då jag var ute och promenerade i snöyran. Glömde helt bort att göra ett inlägg med rubriken Lucka 7 🙂

Här kommer två fina fönster som lucka-bidrag, tagna under Lovisa Jul-helgen den tredje december.

Den första bilden är från Kungsdammen och från en av gårdsbyggnaderna där.
Den andra bilden med stjärnan i fönstret är från Vackerbacka.

Mina dagliga promenader har fortsatt. Ibland har dom varit ganska korta men alltid över 2500 steg.
Söndag 4 december: 2979 steg.
Måndag 5 december: 3648.
Tisdag 6 december: 3347.
Onsdag 7 december: 2600.
Totalt 68 dagar på raken av korta promenader.

Bilden är tagen från kvällspromenaden söndagen den 4 december. Jag har ett antal promenadbilder på lager, ska försöka visa dem efterhand.

Träd i vinterskrud

Visst är träden vackra i sin vinterskrud. Det är rätt tung blötsnö, det fem centimeter tjocka lagret från bilen var tungt att sopa bort. Det verkar bli så nu igen, bilen ska putsas alla dagar och det gäller att se var den kan ställas till natten så att gatan kan plogas.

Jag är inte förtjust i det här och inte vill jag att det ska bli kallare heller. Men jag har ett par vänner från Ukraina, som kom hit i september. De bor på landet, femton kilometer från Lovisa centrum. En av dem väntar på att få komma ut på isen och fiska. Innan det lyckas måste vi ha minst minus tio grader i två veckor, eller längre tid. Så för hans skull får det bli rejält kallt, men frågar nån mig så är nog svaret ”bort med snön, hit med barmark, grönska och VÅR!” 🌱🌷

Glad måndag! 28-11-2022

Någon tycker om julen, andra gör det inte. Somliga pyntar, andra låter bli.
För mig är det lite både ock. Jag pyntar inte mycket, men tycker om att ha adventsljusstake, levande ljus och någon enstaka prydnad. En riktigt gammal tomte som är cirka 15 centimeter hög och som ser arg ut, såsom de gjorde på 1960-talet 😀

De här husen var nog inte alla bruna, om jag minns rätt. De blev bruna i skenet av lampan och med nattinställningen på mobilens kamera. De finns i fastighetsförmedlingen Hemmas skyltfönster på Alexandergatan.

Glad måndag allihopa!

Kvällsvy från igår

Det grävs en hel del i den här staden. Omfattande rörsaneringsprojekt. Här i korsningen av Drottninggatan och Östra Tullgatan. Har hållit på flera månader och några månader till lär det ta.

Jag hörde att kartorna som visar var avlopp och el-ledningar och annat går under jorden inte alltid stämmer överens med verkligheten. Det gör jobbet både långsamt och farligt för dem som ska utföra det. Då känns det inte tacksamt om nån gammal gubbe står och hötter med näven och skriker att jobbet går för långsamt och blir dyrt. ”Gräv själv surgubbe” skulle jag ha lust att säga då. Så skulle vi få se hur fort det skulle gå…

I dag är det innebandymatch i Sjundeå. Har tänkt åka dit för att heja på Tor 💙💛

I torsdags såg jag på svenska hockeygalan i Tv. Rördes till tårar då ALS-drabbade Börje Salming leddes in av sin familj på scenen för att ta emot hyllningar och pris 😢😍🏆🙏

Från bank till kyrktorg

I dag har jag förhandsröstat i församlingsvalet. Här fanns för länge sedan Sparbanken för Östra Nyland, i ett vackert stenhus som sedermera revs, tyvärr. Bankhus blev det sedan ändå av det här som av vissa kallas ”squash-hallen”. Och då Aktia-banken försvann från stan flyttade församlingen hit och nu heter platsen Kyrktorget.

Hittills 2700 steg i dag då jag gick till och från massagen, och en kort promenad till blir det ännu ikväll till och från en krog. Måste ju tanka in lite kalorier också 😀

Annars tänker jag ibland att det måtte vara trist att läsa denna blogg 🙄 Inget rafflande kärleksliv att rapportera om. Inläggen handlar om promenader och jobb…
Frågan infinner sig. Är det många 60-åringar som har ett rafflande kärleksliv? Är jag udda på nåt sätt? 😱😂
Och hur ska jag kunna träffa någon ny kärlek då jag jobbar så mycket? Vem orkar se på mig som vecka efter vecka sitter vid datorn och ger järnet för att en lokaltidning ska komma ut? Snudd på arbetsnarkomani.

En hälsoblogg skulle det här heller inte bli, så jag ska fortsätta lyfta fram mina ohälsosamma vanor också.

Ni är många som läser, det ser jag genom statistiken. Tacksamt många kommenterar också. Många av er har jag aldrig träffat IRL, men ni är jättefina vänner ändå ❤

Så även om jag ibland undrar, ska jag fortsätta blogga är svaret rätt självklart: Klart jag ska! Till mångens glädje och kanske till någons förtret 🤣