
Bilden tog jag under första helgen då de traditionella julhemmen höll öppet i Lovisa.

Bilden tog jag under första helgen då de traditionella julhemmen höll öppet i Lovisa.

Skyltsöndag förvaltas av min bloggvän BP!

sOma joulu är en ordlek. Soma = gullig, söt, vacker. Oma = egen. Joulu = jul.
Då den här skylten är helt på finska ska jag översätta den för er som inte kan språket.
Julbasar och kafeteria.
Hantverk, gröt,
Juldelikatesser
Glögg, keramik,
ljus, julbröd och mycket annat…
Lotteri, välkomna! Och jouluiloa som det står på pepparkakorna = julglädje!
Länkar till flera bloggare som visar skyltar finns hos bloggaren BP.

Tog mig en snabb runda runt kvarteren för några dagar sedan för att få frisk luft och orka jobba vidare. Då fick jag syn på denna skylt på torget och texten behöver inte ens översättas. Dessutom syns här stadens ståtliga julgran.

Det är bloggvännen BP som håller i trådarna för denna trevliga söndagsutmaning. Hos henne hittar du länkar till andra bloggare som visar skyltar.
Det blev att leta i arkivet igen. Hittade där en opublicerad bild från läsarresan till Spanien 2018, tagen i Cadiz.
Kanske mer en text målad på en dörr, men reglerna är inte så jättestränga i Skyltsöndag, eller vad säger utmaningens förvaltare, bloggvännen BP?
Jag tror att texten säger att vi ska känna solidaritet med de underprivilegierade, men om jag har fel, så rätta mig gärna 🙂

Det är fars dag i Finland i dag. Sänder hälsningar till min pappa i himlen, och tände ett ljus vid hans fotografi.
Förde också med min syster ljus till hans grav.
Någon farsdagsinspirerad skylt har jag dessvärre inte. Men tycker att en vägg som jag fotograferade på bokmässan duger bra.

Fler skyltare hittar du hos bloggaren BP som förvaltar utmaningen.

Maalaishiivaleipä, det är lantjästbröd. Och att munkki är munk kan ni ju räkna ut, ni som tycker att man kan sätta bokstaven ”i” efter alla svenska ord och få ett finskt ord 🤣
Bilden tog jag vid Hardom Bröds disk på Må Bra-dagen för en vecka sedan.
Fler skyltar och skyltare hittas via den här länken hos bloggvännen BP!
Nästsista söndagen i oktober. Veckorna flyger iväg, det går undan då man håller på med en tidning som ska ut varje vecka.
För mig gör det inget att det snart är jul 🎅och sedan ett nytt år. Jag är ingen utpräglad julperson, men det blir skönt att få några dagar ledigt där kring helgerna.
Sedan kommer påsken och våren fort, då veckorna går undan med den här farten 🤣
Skylten fotograferade jag i juli i Borgå. Bra att ha ett fotoarkiv!

Inte en traditionell skylt, men i den här utmaningen duger det mesta om jag har förstått saken rätt.
Liten lektion i finska åter, samtidigt! 🙂
Fler skyltar och skyltare hittas hos BP som håller i trådarna för den här utmaningen.

Sedan är där en varning om att man inte får mata in saker som kan fatta eld eller som är giftiga. De kan förorsaka eldsvåda eller att någon skadar sig.

Men är det så att jag visat den förr, blir det ju en FAVORIT i repris!
Flera skyltar och skyltande bloggare hittas hos bloggvännen BP!