Vacker vägg, del 30

Den här serien har jag inte varit så flitig med på senaste tid.
Men jag har sett några vackra väggmålningar, flera av dem faktiskt i traktens skolor. Det är så kul att kreativiteten får flöda där i dag. Då jag gick i grundskolan för fyrtio år sedan minns jag inte att det var direkt vanligt attt man fick måla något direkt på väggarna

Den här fina bilden finns i Generalshagens skola. Vet inte vem som är konstnären.

Fantasin har fått flöda och färgskalan är harmonisk.
Fantasin har fått flöda och färgskalan är harmonisk.

Del 29 i serien finns här, och därifrån kan du gå tillbaka och titta på vackra väggar så långt du orkar 🙂

Vacker vägg, del 26

… och visdomsord. Har funnits där så länge jag kan minnas.
Väggen finns i Lovisa gymnasium, och visdomsorden står skrivna ovanför dörren till musiksalen. Som på den tiden jag var elev i skolan var gymnastiksal.

I Lovisa gymnasium har många visdomsord sparats och restaurerats, de finns även i andra utrymmen än i musiksalen.
I Lovisa gymnasium har många visdomsord sparats och restaurerats, de finns även i andra utrymmen än i musiksalen.

Del 25 i serien.

Vacker vägg, del 24

En del av museets julutställning i Lovisa.
En del av museets julutställning i Lovisa.

Jag hade gärna också levt på 1700-talet åtminstone då det gäller det man vet om människors sätt att se på livet som en fest. Man skulle gärna skåla i goda drycker och visa sina känslor öppet. Annars fanns risk för att man skulle bli sjuk, om man höll inne med sina bekymmer vill säga 🙂

Museets julutställning ”Kommendantens jul” är öppet ännu i januari.

Del 23 i min serie av vackra väggar hittar du HÄR.
Vad jag skrivit på arbetsbloggen om Lovisa museums jul hittar du HÄR.

Vacker vägg, del 21

Stämningsfull belysning.
Stämningsfull belysning.

Då jag tog den här bilden i centrum för knappt en vecka sedan fotograferade jag också väggen ni ser till vänster. Någon kanske tycker att klotter i den här stilen inte alls är vackert, men väggen i sig är det mycket tack vare det sken lampan skapade i kvällen.

Del 20  i serien av vackra väggar.

(ps. har haft väldigt mycket att göra både på jobbet och privat de senaste dagarna så under veckan blir det mest korta inlägg med bilder här på bloggen)

Vacker vägg, del 19

Snyggt tycker jag!
Snyggt tycker jag!

Det här är en fastighet som står tom nära vår redaktion, mitt i centrum av Borgå. Väggen utgör ju bara en del av en större byggnad, men vet ni, jag tycker väggen är så vacker på sitt sätt.
Som objekt i min samling av väggar i alla fall 🙂

Jag såg en annan otroligt vacker vägg på ett annat håll i staden också. Eftermiddagssolen som träffade klängväxterna på väggen… så fint! Men jag satt i bilen i värsta rusningstrafiken när jag såg det så det var inte läge att stanna och fotografera just då.

Del 18 i serien finns HÄR.