Ett minne från modevisningen på restaurang Kapellet för en dryg vecka sedan. Då serverades mousserat och denna fantastiskt fräscha bakelse som inte alls var för mäktig och söt.
Glad start på veckan önskar jag er alla!
Små söta växthus gör mig glad. Och det faktum att allt fler odlar och även använder lokalt odlat då de serverar mat. Jag antar att en del av det gröna vi fick på tallriken i Bed & Bistro i Strömfors i fredags kom härifrån.
Grönska och levande landsbygd gör mig också glad.

Eftersom det varit en mulen och regnig dag även i dag blir det en bild från arkivet. En vacker dörr som vi fick syn på i Ekenäs under resan till västra Finland.
I Glad måndag kan man delta med vilka bilder som helst som piggar upp bloggbesökare. Det kan vara blommor, en vacker tavla eller djur som ofta glädjer folk. Men det kan också vara vad som helst annat, ribban är låg.
I morgon har det utlovats lite bättre väder så då ska jag ta en timmes paus i jobbet och gå ut med kameran.
Här finns en lista på andra som är med i Glad måndag! Saknas ditt namn från listan, brukar du vara med ibland – låt mig veta, så länkar jag upp till dig.
Nästsista måndagen i augusti månad, tiden rusar minsann! Men jag är glad åt många minnen som finns likt pärlor på ett band. Några av dem skaffade jag under resan nyligen, och en sådan här äng gör ju vilken naturvän som helst glad.

Och som bonus får alla intresserade en liten lektion i finska. Bilden på skylten tog jag för att komma ihåg vad det hela handlade om.
Från gräs till äng. Här har man planterat ängsblommor. Det kan dröja 2–3 år innan en äng föds. Låt växandet ta sin tid (rauha = fred, lugn). Tack!
I samarbete med Fiskars fastigheters parkteam.
Här hittar du en lista på flera bloggare som är med i Glad måndag. Hittar du inte en länk till din blogg där, men har du varit med nån gång, sätt ett meddelande åt mig, till exempel som en kommentar till detta inlägg 🙂
En extra glad måndag önskar jag er alla på min första semesterdag ❤ Ska vara nästan en hel vecka ledig, det känns lyxigt för en egenföretagare. Hade senast ledigt fyra dagar i februari och efter det några dagar kring midsommar.
Bjuder denna måndag på fler än en bild, några vyer från Skeppsbron i Lovisa som jag besökte med mamma och min syster i lördags.




Här finns en lista på andra som är med. Saknas länken till din blogg där, meddela mig om du är med i Glad måndag!
Åter två flugor i en smäll då det ibland finns ont om tid att blogga 🙂

Bråttom verkar de ha. Hösten kommer snart, det går med vindens fart, sjunger Tomas Ledin i mitt sinne.
– Vi måste bygga ett hus till oss innan höststormarna drar in, kanske Lilla My säger.
– En koja där vi kan vara trygga, säger Mumintrollet.
Än finns blommor på marken och päron i trädet? 😀
Oj oj så tiden går fort! Sista måndagen i månaden.
Ibland drömmer jag om att hoppa av ekorrhjulet, bo i en enkel stuga, helst nära havet. Men jag får inte riktigt ihop det, hur kan man leva utan pengar? Utan telefon och dator? Mat kan man odla, fiskelycka kan man ha…
Jag tror att många från och till har den här drömmen. Men att gå från ord till handling är sedan något helt annat. Man blir ju inte yngre och spänstigare med åren. Att bo enkelt, hugga ved, odla osv. kräver krafter.

En hälsning från ett växthus på Tobaksåkern i Lovisa. Här trivs vindruvorna! Och trädgårdsarbetet i nyttoträdgården ger ägarna ro i sinnet.
Trädgården var med i evenemanget Öppna Trädgårdar i Lovisa 2020 för första gången.
Andra bloggare som jag råkat hitta och ser att är med i Glad måndag denna vecka:
Min kreativitet
Ankis bildblogg
Geddfish
Kajsalisas blogg
Konst eller Konstigt