Arbetsvy, del 3

Jag inser att jag tre gånger på mindre en vecka har jobbat nära vatten. Men så ligger ju vattnet också nära Lovisa.

En kompis i Sverige sa att han avundas mitt värv.
En lyckans ost är jag nog också som har det här jobbet ❤

Härifrån Kvarnviken fick jag båtskjuts över till Svartholm.
Vår fina fästningsö Svartholm.
På väg bort från ön.

Och vad gjorde jag på fästningsön? Ja, det får ni läsa mer om i Nya Östis den 13 juni 😀

Fartdåren firade med kaka innan hon visste att hon var en fartdåre

En fräsch kaka gjord på rabarber och ost gottade jag mig åt på Café Favorit i Lovisa i dag.

Inte för att jag vet om det är så mycket att fira då man får höra att man fått 170 euro böter av Herr Trafikpolis. Men vet ni, jag bara skrattade. Vad annat kan jag göra? Och då jag sätter olika problem och duster i proportion till varandra var det här en liten smäll.

Och rätt ska vara rätt. Det var JAG som i en lånad bil körde 59 km/h på ett område där högsta tillåtna hastighet var 50 km/h. Den som äger bilen ska inte få en prick i registret. Han satte ett kryss i en ruta och bestred anklagelsen att han kört för fort, och antecknade den skyldigas namn i en annan ruta, det vill säga mitt namn 😀

Jag bromsade in då jag kom från ett 80-område, men tydligen för sent. Polisen har bildbevis och det lönar sig inte att försöka påstå att FARTDÅREN inte var jag. Ljuger man eller klär man sig i lösskägg och påstår att det var nån annan, och så blir man fast ändå – då får man ännu högre böter och kan hamna i fängelse!

Så det är bara att erkänna och betala 😀

Öppna trädgårdar och välgörenhet

Evenemanget Öppna trädgårdar i Lovisa arrangeras också i år. Jag lovade hjälpa till lite med försäljning av plantor till välgörande ändamål. Men ska sanningen fram sålde just JAG inte en enda planta 😀 Jag vet ju inget om dem. Vilka är perenner, vilka är ettåriga. Plantor är ju så små att det inte finns mycket att ta fasta på för en amatör.

Annelis vackra trädgård Ilenna.

Inte kunde jag heller svara på i vilka lägen plantorna trivdes. De enda jag kände igen var pelargoner och förgätmigej! Sedan lärde jag mig att det fanns daggkåpa, fuchsia, olika liljor… och ja, tjugo-trettio andra växter jag inte längre minns namnet på 😀
Men jag gjorde mitt bästa, lärde mig smått och gott, och fick prata med trädgårdsvänner.

Här vimlar det av folk, då det kom en stor grupp turister från Ryssland till trädgården.
Öppna trädgårdar nästa gång 6–7 juli i Lovisa.

Arbetsvy/miljö, del 2

I samband med att jag är och gör intervjuer till Nya Östis tar jag då och då bilder av miljön. Om jag har en nyhet på gång, så som det var förra gången som jag visade en vy från Valkom hamn, låter jag inte bilder avslöja för mycket.

Pitkäpää bystrand.

I dag firades evenemanget Öppna Byar och jag besökte Pitkäpää i Pernå.

Det är fortsättningsvis väldigt varmt, runt +28. Fläkten är på här hemma, men svetten rinner ändå, helst går jag naken, men inte ut på balkongen… SÅ roligt ska grannarna mittemot inte få ha 😀

Händelserik dag – igen!

Det är kul när det händer mycket i livet, och jag har ju alltid sagt att livet bär. Enda sedan det förfärliga inträffade – alltså skilsmässan som drabbade mig för över fem år sedan – har jag i mitt stilla envisa sinne tänkt, någon dag kommer solen att skina i rishögen 😀

Nu skiner den ju och levererar värme mer än vad många orkar med. De här värmeböljorna får alltid någon att sucka och stöna. Men mina tomatplantor trivs och jag likaså.

Så här såg det ut vid 19-tiden i Karlskronabulevardens park då jag cyklade hemåt från Saltbodan.

Jag tänker ofta på det där med att då någon är snäll, så upplevs det som en svaghet. Ordet snäll har blivit ett skällsord.
Men jag tycker att det finns mer att skälla på dem som inte kan tåla snälla människor och som utnyttjar dem.

Jag har alltid gått mitt egen väg och känner mig i mångt och mycket som en udda typ. Många säger att jag är stark och det kanske jag är när det verkligen behövs. Men innan jag kommit så långt att fananamma har flugit i mig, då har jag försökt ta de där försonliga och snälla vägarna.

Förmiddagen gick till textredigering och mejl. Sedan efterlängtad massage hos fina Bettan ❤

På kvällen en intervju och efter den träff med två väninnor. Sedan råkade också ett par journalistkollegor som jag känt länge dyka upp och det blev en trevlig sits på Saltbodan. Den avslutades ändå för min del redan klockan 19.

Behöver vara fit for fight i morgon igen! Arbetsglädje och stolthet för det vi håller på med finns 🙂

Tomatplantorna har kämpat på!

I dag stod de alla fyra i givakt då personen som gett plantorna till mig kom på besök. Närmast granskades kanske jag 😀 Har jag klarat av att vara mamma för plantorna? Eller har jag misskött dem och bör de omhändertagas 😀

Hej på er – vi mår bra!

Tre plantor lade sig i början raklånga och ”gav upp” då de skildes från sina syskon. Jag skyndade till med allehanda stödverktyg och efter det har det här nästan varit ett heltidsjobb! Jag pratar med plantorna, duschar dem, gödslar och flyttar dem så att de alltid får möjligast mycket sol på balkongen som vetter mot norr.

Om det blir tomater vet jag inte 😀 Men plantorna och jag lever ändå i symbios och har ett trevligt liv tillsammans. Heja heja lilla tomatfamiljen ❤

Härliga vilda blommor!

Fick månadens papper till bokföringen och diverse andra ärenden skötta. Fint att ha vänner som ställer upp med skjuts, på cykel får man inte allt gjort på en dag och i +28 graders värme kan det till och med vara hälsovådligt att cykla långt 😀

Men klaga ska vi inte. Jag tänker på den mörka, kalla och långa vintern och är nu så glad att sommaren med sin grönska och sol och här.

Lupiner och liljekonvaljer.

Pia hade med sig blommor från Moder Naturs famn. Min älsklingsblomma liljekonvaljen doftar starkt, men härligt!

Två möten på raken. Tidningens läsarfest närmar sig, veckans redaktionsmöte var välbesökt och många bra idéer dök upp. Ännu återstår lite koordinerande jobb, frilanskontakter och annat innan jag kan koppla av med en sval dryck!

En doftande gåva

Men hej! Hur ska man tänka då man får en tvål som gåva?
Att det är en liten vink – att man luktat svett?
Eller att den lilla fina burken passar bra för alla piller man behöver när man blir gammal 😀

Jag tackar min vän för gåvan som kom från Grekland.
Och hon förstår min humor. Vi skämtade om precis det här då en annan väninna fick en likadan. Luktar vi SÅ illa?