Mitt i sommaren

… är temat hos Åke som rattar loket i utmaningen Hoppa på tåget. Titta in hos honom, finns fina bilder och ett skojigt inlägg i dag.

Många år har jag tänkt, då jag vaknat kring fyra eller fem eller så ”sent” som halv sju, att nu borde jag stiga upp. Hoppa på cykeln, ta kameran med, fotografera och filosofera.

Men än har det inte blivit av. Lätt inspirerad av Nacka-Åkes inlägg blev jag ändå.

Mitt i sommaren – eller, Sommaren mitt i bakelsen?

Mamma fyllde 92 år igår och jag ville testa på att göra en enkel variant av pavlova. Min har lemon curd under bären och grädden. Fler bär av olika sorter hade vi kunnat ha, men då hade det troligen blivit svinn, så vi nöjde oss med jordgubbarna.

Mamma ville ha fler bär efterhand och även mer grädde, så jag lassade på 🙂

I dag blir det grillfest hos en väninna. Satsar på att få fina bilder där.

Glad midsommardag till er alla. Ljusaste, finaste tiden och Finlands flaggas dag, ser jag i kalendern.

En och annan tår trillade i dag

Pavlova-bakelse. Favorit i repris – på Café Favorit ❤ Och ett glas skumpa. Min 64-års dag till ära, men också en glädjeskål för att förändringarna i bröstet var godartade och nästa kontroll görs våren 2027.

Då jag fick beskedet från HUS var min syster den första jag ringde till. Jag sa ”jeee, vi kan fira idag”! Och vi hade ju kunnat fira även om jag fått beskedet ”du ska opereras” eller nåt annat.

Jag var inte nervös inför samtalet från sjukhuset. Tänker ”det är som det är, inget jag kan göra nåt åt om jag har cancer, om det här kräver vidare åtgärder”.

Men någonting inom mig har väl ändå varit på spänn, för sedan bara brast allt och jag började hulka och snyfta av glädje och tacksamhet då jag kunde säga till min syster att det här var en så fin födelsedagspresent… att få detta besked.

Eftersom det var mulet och regnsjukt satt vi inne på kafeterian. Miljön och disken fotograferad under en kort stund då där inte var trängsel av kunder 🙂

Födelsedagskortet som min syster gav mig ❤

Jag har också fått många hälsningar via Facebook, Whatsapp, Messenger och mejl. Varenda en har gett mig glädje på sitt sätt.

Jag tar varken hälsan eller livet för givet. Ju äldre jag blir, desto känsligare blir jag också. Rösten brister, jag blir tårögd. Det låter nästan löjligt att skriva det, men jag tror att bara den som är lika känslig förstår.

Och det är ju verkligen inget pinsamt med tårar och gråt. De är bevis på att vi är människor, varelser som tänker och känner.

Jag fick en dikt via Whatsapp och vill dela den här:

Med kamera och penna du hittar det lilla,
som får oss läsare att stanna upp och gilla.
På Nya Östis sprider du värme och liv,
med texter som alltid har mänskligt driv.
Hoppas din dag blir glad, fin och lätt –
med kaffe, tårta och solsken på rätt sätt.

Ett stort tack till skribenten. Han vet vem han är.

Dags för veckans fredagsfrågor

Fredag igen! Ute är det mulet och ganska svalt, kring +13 grader. Sommaren kom av sig.

Men jag är tacksam för att jag har fått ett år till i detta liv. Födelsedagsgratulationer strömmar in via Facebook, Messenger, Whatsapp och mejl. Jag fick till och med en dikt som jag kanske skriver in här senare.

Nu har jag ändå tänkt börja med att svara på Elisas fredagsfrågor, och senare ikväll, eller imorgon, delger jag er vilket besked läkaren gav per telefon. Blir de fler undersökningar? Operation? Medicinering? Eller får jag ett besked om att provbitarna inte innehöll något alarmerande som kräver åtgärder?

Min andra pelargon. Köpte den igår. Har inte fotat så mycket annat. Kanske blir nya bilder i dag. Tankarna har varit på annat håll.

Temat hos Elisa är i dag ”Om bara det vore så”.

Vad borde det finnas en knapp för i vardagen?
Att stanna tiden då och då. I speciella ögonblick, eller som nu på försommaren då allt går så fort.

Vad borde vara gratis för alla?
Vård i olika former, och om inte gratis så billigare tandvård då den är så viktig.

Vad borde det finnas mer av i livet?
Kärlek, omtanke, respekt och empati.

Vad borde få en egen högtid?
Den bortglömda, ensamma, olyckliga människan. Vare sig det är en ensam äldre person, eller en ung person som mår dåligt. En ledig dag då alla skulle uppmanas ta kontakt med, besöka eller hjälpa en olycklig person.

Vad borde komma med tydligare instruktioner?
Jag har inte så mycket tålamod med instruktioner, men då de är viktiga får de inte vara skrivna med så liten text att man inte kan läsa dem utan förstoringsglas. De får inte heller vara för långa och invecklade.

    354 gånger tack 🙏😍

    I skrivande stund klockan 22.40.
    354 gånger tack för alla gratulationer via Facebook!

    Månadens 22:a selfie kommer här. Och hängampeln som jag fick till födelsedagen av min syster ❤
    Jag blev så rörd.

    Och likaså av strumporna min mamma hade stickat och gav till mig. Kommer väl till pass! Om inte förr så på hösten ❤

    Gåvor uppskattas i alla former. Jag fick också ett vacker halssmycke i dag.

    Men att få saker är inte det viktigaste. Alla gester, i form av meddelanden, kramar, hälsningar på olika sätt betyder också massor.

    Tack för att ni alla finns där ute. Att ni är mina vänner 🙏❤

    Hjärtligt tack alla vänner 🙏🥰

    Redan igår fick jag en blomsterbukett av en barndomsvän och ett kort av en före detta skolkamrat.

    I dag fyller jag 63 år, och det är så mycket jag känner tacksamhet för.
    Till exempel att få vakna till en ny dag, kunna stiga upp ur sängen, i och för sig med stelare leder än för tio, tjugo år sedan, men det gör inte så mycket att maskinen startar långsamt 🙂

    Jag blir glad av tomatplantor och alla andra växter jag har i köket. Det är en lite svalare dag med +11 nu på förmiddagen, men solen visar sig då och då. Den skira grönskan gör mig också lycklig.

    Jag är tacksam även för alla vänner jag har, både dem jag träffar ofta, och dem jag träffar då och då. Lika väl som dem jag träffar sällan, men som vänskapen ändå lever. Till exempel med barndomsvännen sedan 59 år tillbaka. Hon bor på annan ort och vi ses sällan, men vi har aldrig tappat kontakten genom åren och när vi ses har vi alltid mycket att prata om.

    Just nu i stunden klockan 10.52 får jag tacka för 193 hälsningar som kommit via Facebook ❤

    Jag har mina dagliga mantran och böner, och speciellt i dag tänker jag att jag får önska mig något.
    Efter elva ensamma år tycker jag det skulle kännas fint att få träffa en vän. Ni vet, det jag kallar livets pusselbit. Den personen bara måste finnas nånstans på jorden. Någon som låter mig vara den jag är, och jag låter honom vara som han är.

    För att citera Olof Palme, Sveriges före detta statsminister.
    Det krävs mod för att vara sig själv, i en värld som försöker forma dig till någon annan.

    HÄR hittar du 90 andra fina citat om mod.

    Skumpa och sachertårta

    62-årsdagen gick i arbetets tecken men vid halvfemtiden kunde jag ta mig till Café Favorit och firade där med min syster som hade bil. Jag tog en prosecco och en bit sachertårta.

    Grattis Carita, sa jag till mig själv i morse. Det här ska bli en bra dag. Och så hade jag min korta meditationsstund. En årsring till, om inte annars så runt midjan och där hör den hemma. Att må och äta gott kostar och sånt ska inte bantas bort 😂 Har jag blivit klokare eller inte med åren, det kan jag inte själv avgöra men jag är mycket tacksam för var dag som livet ger mig.

    Kakan syns knappt på bilden, men hakan gör det 😀 Och så ska det också vara. En gång lät jag operera ögonlocken som hängde, men nu får nog det som hänger göra det bäst det vill. De pengar jag har sätter jag på annat än kroppskorrigeringar.

    Äppelträd i blom, och löv som ännu inte slagit ut på alla träd, och som bildar just den skira grönska jag älskar mest så här i maj månad, som är är MIN månad.

    Det här är gamla apoteksgården, och en del av den får Cafe Favorit ha som uteterrass.

    Imorgon blir det spännande med hockey-VM då Finland möter Sverige.
    Mycket annat spännande på gång i mitt liv också och några har redan gissat vad som är på gång men bilder visar jag först vid månadsskiftet.

    Jag fyller numera alltid fyra år!

    Det är bra att gratulationer och presenter sprider sig över flera dagar. Att det inte väller in så mycket på en gång att man drunknar i allt och inte hinner tacka och ta in det fina 🙂

    Fick grattiskort och klisterbilder av min syster och på kortet står det Grattis på 61-års dagen 🙂
    Nej men vadå? Fyller jag 61? Jag känner mig som en 4-åring. Härefter fyller jag aldrig mer än fyra år och jag tänker ha det barnasinnet i behåll 😍 Och det har väl inte undgått någon att denna fyraåring älskar allt som har med Mumin att göra?

    Jag fick också ett gåvokort till bokhandeln av min syster och ”rusade” dit redan i dag. Jag ”rusar” i sinnet där jag är fyra år, men i min riktiga ålder går jag långsamt med cykeln.

    2800+ klistermärken. Det ni! Tar inte slut i första taget. Och Utuliinis häften är mina favoriter som dagböcker, bästa tänkbara papperet och sånt är viktigt.

    Glad tisdag till er alla och njut av denna härliga årstid!

    Glad måndag, del 2

    Ett år sedan jag fyllde 60 år. I dag fyllde jag 61 🙂
    Ställde klockan att ringa vid 8.20 för att inte missa då jag gick över från 60 till 61, för det sker där runt 8.32.
    Vaknade som vanligt innan klockan ringde.

    Postcrossingen påminde mig om att jag fyller år i dag. Och visst. Jag fyller ju egentligen aldrig mer än fyra år! Därav antalet ljus.
    Företagarföreningen gratulerade mig och skrev att den vet att det ligger hårt slit bakom varje företagares framgång 🙂
    På Facebook hade det vid 21-tiden kommit 347 gratulationer. Via Whatsapp och sms och Messenger ytterligare några.

    Av väninnan Pia fick jag denna underbara bukett – tack ❤ Hon hjälpte mig också ställa om en klocka på spisen som jag alltid har problem med 🙂

    Till kvällen fick jag inbjudan att hälsa på Inge-Maj och Bengt på Kretsgången. Vi har alltid så mycket att prata om. Sedan cyklade jag hem i den fina sommarkvällen, +16 grader kändes riktigt lagom och 4,5 kilometer blev det. Bilden här under är tagen från hemturen. Antal hälsosteg blev runt 3000 under dagen.

    Skyltsöndag 22 maj och födelsedag!

    Dagen till ära, då jag fyller 60 år, passar dessa visdomsord bra ❤
    Skyltsöndag är en av många trevliga utmaningar på bloggen och bloggvännen BP håller i trådarna för den.

    Dagen till ära sätter jag också två bilder, då den första inte är en regelrätt skylt 🙂

    En vacker skyltning på tre språk i vår boulogneskog i Casinoparken i Lovisa.
    Den här bilden togs strax innan gästerna började komma igår kväll. Jag firade med ett fyrtiotal nära och kära, vänner och kolleger på Almska Gården. Hade velat bjuda hela stan och alla jag känner från byarna, men såsom jag sade i födelsedagsintervjun i Nya Östis – det hade varken varit praktiskt eller ekonomiskt möjligt.

    I dag är jag ödmjukt tacksam för alla blommor och gåvor, alla kramar, sånger, små tal och fina ord som berörde mitt hjärta på djupet. Fler bilder visas senare.

    Ha alla en underbar dag ❤ Lev i nuet. Vi har bara denna dag, denna stund. Ta inget för givet.

    Födelsedagsfika

    Gurkmejalatte, karelsk pirog med äggsmör och mousserat vin. Vinnande koncept 😂

    Födelsedagsbarnet drack te och åt en fräsch kakbit. Detta i absolut bästa sensommarväder med en sol som fortfarande värmer, idag mestadels från en klarblå himmel och som bäst var det väl +20 grader. Nu på kvällen vid 19-tiden fortfarande +14 och sol.

    Plats där vi firade: Café Favorit i centrum av Lovisa.